Обмисля се изграждането на нов терминал на мястото на стария на летище София

Обмисля се изграждането на нов терминал на мястото на стария на летище София

Старият терминал на летище София да бъде съборен и на негово място до 5 години да бъде построен нов и по-голям от сегашния терминал 2. Идеята ще залегне в актуализирания генерален план за развитие на летището, който трябва да бъде готов догодина. Това съобщи за  БНТ изпълнителният директор на аеропорта Веселин Пейков. Според него е икономически по-изгодно да се построи нова сграда на мястото на старата.

От 1937година, когато е открито, старото летище София, чиито наследник е днешният Терминал 1, е посрещнало и изпратило десетки милиони пътници.

” Терминалът може да бъде разрушен и на негово място да бъде построен нов, съвременен терминал, който да обслужва между 5 и 6 млн. пътника на година, което е два пъти повече, отколкото Терминал 2”, смята Пейков.  Двойното увеличение на пътниците се очаква след края на световната криза, уточни той.

Предложението е и заради липсата на алтернативни площи за нов  трети терминал  и готовата инфраструктура на стария, което би излязло в пъти по-евтино. Той увери, че ако експертите одобрят плана, всяко парче история от стария терминал ще бъде вградено в новия. Предвижда се той да е с две галерии, с 16 или 18 ръкава, плюс паркинг на няколко нива.

Очаква се финансирането да е от европроекти или публично-частно партньорство.

Повечето от авиопревозвачите подкрепят събарянето на летището и построяването на нов терминал. Според тях, така най-накрая ще се покрият постоянно актуализиращите се стандарти на световния авиационен бранш. Особено по отношение на сигурността и комфорта.

”Що се касае функционалността на този терминал, той отдавна е отживял времето си. Току-що кацам от Амстердам. Когато спрем на стоянка, пътниците трябва да слязат от самолета със стълба и след което да бъдат качени на автобус”, коментира Янко Георгиев, изпълнителен директор на авикомпания и пилот.

Георгиев призова строителството на бъдещия терминал да избегне пропуските и грешките, които са били направени на Терминал 2, заради които например и до сега няма преки полети от София до Северна Америка и обратно.

”Летището трябва да бъде дадено на концесия. Даже може да се помисли и за цялостното приватизиране на летището. На много места в Европа и света летищата са частни и ние би трябвало да следваме световния опит”, коментира още Пейков.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?