Обмисля се въвеждане на списък от водачи на една кола

Вероятно ще се отложи въвеждането на "бонус-малус" при застраховането

Карина Караиванова каза, че може да се отложи новата система за изчисляване на гражданската отговорност, сн. БГНЕС

Обмисля се отлагане на влизането в сила на системата "бонус-малус" за определяне цената на гражданската отговорност за шофьорите според техния стаж и поведение на пътя с няколко месеца, за да се изчистят всички спорни моменти и да се синхронизира с бъдещата тол система. Обсъжда се също така с цел да не поскъпва застраховката, да се въведе списък от шофьори, които ще имат правото да карат съответния автомобил и чиято история зад волана също ще се взема предвид при формирането на цената на полицата.

Това стана ясно по време на дискусия за "бонус-малус" системата в понеделник, в която участват широк кръг заинтересовани лица и която ще продължи до следобед.

Според председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Карина Караиванова мярката със списъка шофьори е възможното решение нарушенията, извършени с въпросния автомобил, да не оскъпяват неговата "Гражданска отговорност", ако бъде продаден. "Това е алтернативата, основата, върху която мислим", каза тя.

Караиванова каза още, че в сегашния си вид измислената и обсъждана система не може да бъде въведена, защото не е готова връзката между КАТ и Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност".

Освен това информацията за сключените застраховки трябва да се синхронизира с бъдещата ТОЛ система, за да може водачите на коли без застраховка веднага да бъдат спирани от движение, посочи Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите от катастрофи.

Той отбеляза, че 40 на сто от нарушенията в страната се правят от служебни автомобили, а колите на държавните и общински структури са извадени от системата "бонус-малус" и това дава грешна и "извратена" нормативната рамка на застраховането, в която няма лични регистрационни номера и досиета на водачите.

Личи се, че системата е правена от чужд консултант (фирмата Ърнст и Янг), защото санкциите не са съобразени с българската действителност, коментира Тодоров. При превишаване на скоростта с десет километра над разрешените в града, застраховката ви ще се повиши с 30 процента, същата санкция има и при леко "чукване" на колче при паркиране в търговски център, даде пример той.

Със забележката се съгласи Росен Рапчев от КАТ и каза, че най-вероятно превишаването на скоростта с 10 км/ч от разрешеното няма да води до натрупване на една малус точка по предложение на Пътна полиция. Той допълни, че вече се работи по локализирането на водачите без "Гражданска отговорност" чрез електронните камери или по други начин.

Тодоров каза още, че КФН да преосмисли политиката за разходите на застрахователите. По думите му застрахователната премия на един влекач сега е 5000 лева, а брокерът получава 1000 лева от тях, само за да оформи една типова полица за около пет минути.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Иван Гешев бе номиниран за главен прокурор?