Обмисля се отлагане на влизането в сила на системата "бонус-малус" за определяне цената на гражданската отговорност за шофьорите според техния стаж и поведение на пътя с няколко месеца, за да се изчистят всички спорни моменти и да се синхронизира с бъдещата тол система. Обсъжда се също така с цел да не поскъпва застраховката, да се въведе списък от шофьори, които ще имат правото да карат съответния автомобил и чиято история зад волана също ще се взема предвид при формирането на цената на полицата.
Това стана ясно по време на дискусия за "бонус-малус" системата в понеделник, в която участват широк кръг заинтересовани лица и която ще продължи до следобед.
Според председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Карина Караиванова мярката със списъка шофьори е възможното решение нарушенията, извършени с въпросния автомобил, да не оскъпяват неговата "Гражданска отговорност", ако бъде продаден. "Това е алтернативата, основата, върху която мислим", каза тя.
Караиванова каза още, че в сегашния си вид измислената и обсъждана система не може да бъде въведена, защото не е готова връзката между КАТ и Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност".
Освен това информацията за сключените застраховки трябва да се синхронизира с бъдещата ТОЛ система, за да може водачите на коли без застраховка веднага да бъдат спирани от движение, посочи Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите от катастрофи.
Той отбеляза, че 40 на сто от нарушенията в страната се правят от служебни автомобили, а колите на държавните и общински структури са извадени от системата "бонус-малус" и това дава грешна и "извратена" нормативната рамка на застраховането, в която няма лични регистрационни номера и досиета на водачите.
Личи се, че системата е правена от чужд консултант (фирмата Ърнст и Янг), защото санкциите не са съобразени с българската действителност, коментира Тодоров. При превишаване на скоростта с десет километра над разрешените в града, застраховката ви ще се повиши с 30 процента, същата санкция има и при леко "чукване" на колче при паркиране в търговски център, даде пример той.
Със забележката се съгласи Росен Рапчев от КАТ и каза, че най-вероятно превишаването на скоростта с 10 км/ч от разрешеното няма да води до натрупване на една малус точка по предложение на Пътна полиция. Той допълни, че вече се работи по локализирането на водачите без "Гражданска отговорност" чрез електронните камери или по други начин.
Тодоров каза още, че КФН да преосмисли политиката за разходите на застрахователите. По думите му застрахователната премия на един влекач сега е 5000 лева, а брокерът получава 1000 лева от тях, само за да оформи една типова полица за около пет минути.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
9 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Докато се обмисля въпроса как нарушенията с даден автомобил да се отразят на застраховката, не е зле и да се предложат съответните съдебни мерки, наказания, затвор, глоби и тн. за колите които са претърпяли авария.Така купувачът ще знае не само с колко ще му се увеличи неговата лична застраховка, но и какви наказателни и съдебни мерки ще се предприемат срещу претърпялата произшествие в миналото кола.
В шоуто на Слави участва Христо Радков, който коментира Обществено обсъждане на Бонус-Малус
Първа част на обсъждането имало медии отразяване и експерти от КФН , КАТ, МТ и граждани,
Втората част няма медии, няма отразяване, останало 5 с модератора от държавните институции.
В България се прави експеримент с Бонус-Малу, не е важно колко щети си причинил, а колко нарушения си извършил по ЗДвП. Дисциплиниране на шофьорите с увеличение на премията заради извършени нарушения, а не причинени щети. Основна …
причина за ПТП с жертви е превишена скорост, според "Ърст енд Янг", като общо са загинали 5 човека на година. В България следствие на лоши пътища са загинали 0,29% на годишна база, а в Германия за лоши пътища са загинали 1,5%, което означава че пътищата в България са по добри 4-5 пъти от германските пътища, според статистиката на МВР, както и според същата статистика, българските шофьори са пречинили 95,6% от ПТП със смъртни случай и загиналите шофьори са 56%, шофьорите са камикадзета. Не е направен анализ за причината за инцидентите, като в голяма част за инцидентите са пътищата. По-малко дървета и билбордове по пътищата, заради дървета са загинали 10% на годишна база. Заради пътища в България са причинени ПТП за 1 бр. АУАН за 2017г. Отговорността на собственика на пътя съгласно чл.165 от ЗДвП не се прилага. На "Ърст енд Янг" за Бонус-Малус е платено около 5 млн лв. като изнесените данни в доклада са грешни, в доклада са посочени 605 починали от ПТП за 2016 и 2017 г., а в данните от КАТ само за 2016г. са починали 609 граждани.
Мислят да оттеглят Голямата глупост за Бобус Малус на МПС вместо на водач. Това е умна постъпка или признание за въпиюща некомпетентност. Иначе за 80% Гражданската Отговорност ще поевтинее, а за малка част от шофьорите ще поскъпне с 200%.
Аз си мисля, живеейки в България и имайки някакъв опит че няма да поевтинее за никой а по скоро ще поскъпне за всички от 30-50%. КФН се напъна да роди нещо след 12г период на износване и обмисляне и роди едно НИЩО.
Какъв е проблема с ГО на МПС ;
1. има широк …
кръг от роднини при ПТП със смърт, който кръг ограничиха на 5000 лв. на роднина.
2. МПС карани от румънци и чужденци в ЕС, където при ПТП се източват застрахователите.
3. системата Бонус Малус, която е най-малко виновна за поскъпване на ГО на МПС, но за сметка на това КФН от 12 г я подготвя.
Така поставени задачите пред КФН всъщност, промяната на КЗ и ЗДП, така че да се вписват имената на ползвателите на МПС в самата полица ГО, ще реши проблема от т.2. Ако в полицата се вписват имената на ползвателите, риска от големи обещетения плащани в ЕС за застрахователите ще намалее рязко, което означава че размера на ГО трябва да се върне на предните нива то 2006-2009 г. от 80-100лв. на година.
КФН по закон е задължава Гаранционния Фонд да има изградена връзка с КАТ и МТ още през 2007,2008г. Ако няма такава връзка пак някой държавен орган не си е свършил работата за 10г. Четете КЗ и наредбите към него и ще видеше задълженията на КФН, КАТ, МТ, и ГФ. Това че приемат закони без да може да се осъществят електронната комуникация на системите на ГФ и ТОЛ системата е върха на некомпетентността на НС. Една или две софтуерни фирми ще вземат милиони за една синхронизация, което най-вероятно е целта.
не мога да разбера защо се опитват да мислят,това все пак е по-висша дейност.Спрете се ,цялото ви управление и решения са ниво зелена еуглена
След 8-годишен опит, в Румъния бонусът е 50% (два пъти по-голям от предлагания тук) а малусът - 80% (пет пъти по-малък). Нашите 25% бонус и 400% малус са си 7-кратно по-яко "дране" на застрахованите. При това в Румъния (по модела на Франция и Италия) се вземат предвид само нарушенията със застрахователна щета и доказана вина. С останалите се занимава пътна полиция - глоби, точки и т.н. Застрахователите имат своя информационна система, различна от тази на МВР. При тези условия в Румъния работи "Евроинс" …
(един от най-големите в ГО) и "ДаллБогг" - и не се оплакват от неизгоден бонус-малус.
Изводът е - предлагат ни много пъти по-лоша и скъпа система, отколкото румънската - при сходни доходи, пътища и ПТП-та.
КФН е за уволнение и прокуратура заради открит лобизъм в полза на застрахователите. А им плащаме високи заплати да защитават застрахованите. Но този открит лобизъм без подкрепа от върха няма как да стане, така че - протести до вкарване на крадците в затвора. И нова политическа конфигурация - вместо ляво-дясно всички честни срещу всички крадци.
Идиотията "бонус-малус" надхвърля веце всякакви граници! След като за установена превишена скорост ще се повишава застраховката излиза, че за едно нарушение на водача се налагат две санкции, при това без застрахователя да плаща някаква щета за ПТП! На практика се появява втори КАТ,събиращ пари, без при това да прави никакви разходи!
За какво беше тогава,всичкото ядене на ЛА*НА от КФН и Застрахователите?
Тези от КФН полудяват все повече и повече.