Обмислят се стимули за влагане на рециклирани строителни отпадъци в пътища и сгради

Обмислят се стимули за влагане на рециклирани строителни отпадъци в пътища и сгради

Обмислят се финансови стимули за използването на рециклирани строителни отпадъци в изграждането на пътища и сгради, така че на фирмите от бранша да им е по-евтино да използват такива материали вместо първично добити. Това обаче не може да стане по-рано от 2012 г., съобщи в петък министърът на околната среда и водите Нона Караджова.

Мярката се налага, за да може страната ни да изпълни изискванията на европейска директива, според която до 2020 г. 70 процента от строителните отпадъци трябва да се оползотворяват.

В момента цифрата за рециклираните количества от този вид боклук е пренебрежимо малка, посочи екоминистърът. Масовата практика е отпадъците от изграждането на пътища, сгради и от ремонтите на домакинствата да се извозват в депа за съхранение, да се запръстяват или да се изхвърлят на незаконни сметища, допълни тя.

По думите ѝ с въвеждането на изисквания за задължително използване на рециклирани строителни отпадъци в нови градежи ефектът върху околната среда ще е огромен. Така освен тяхното депониране, ще се намали и сегашният добив на инертни материали, който оказва доста силен натиск върху околната среда, посочи Караджова.

По думите ѝ влагането на рециклирани строителни отпадъци в строежите ще ги поевтини значително. Тя даде пример с масовата практика в момента на стъкларските заводи у нас да ползват рециклирани материали за производството на продуктите си вместо да влагат значителни средства за първия добив на стъкло, което е и изключително енергоемко.

Караджова даде и пример как в Германия 80 процента от строителните отпадъци се влагат отново в пътищата.

Предстои да се обмисли дали да се въведат цели за рециклиране на строителните отпадъци по региони с последващи действия при неизпълнението им. Това обаче ще се съгласува с фирмите и общините, добави екоминистърът.

Няма изискване за рециклиране на старите натрупани отпадъци, а само за генерираните в текущата година, но като се изчерпят запасите в кариерите и реките по естествен път ще се стигне до ползване на вече депонираните строителни отпадъци, коментира тя.

Караджова засегна и въпроса с изискването на ЕК до 2020 г. да се намали наполовина депонираният битов отпадък в страната, заради което и екоминистерството въвежда изисквания за изграждане на сепариращи и компостиращи инсталации, за да се отделя сметта годна за рециклиране.

Анализ показа, че на общините им е по-лесно да съхраняват отпадъците на отдалечени места в старите, неотговарящи на екоизискванията депа, и така населението не се интересува от тях. Решихме да приложим модел за стимулиране на изграждане на регионални модерни системи за съхранение на отпадъците. С тези думи Караджова припомни приетата през лятото в закона за управление на отпадъците такса "депониране". Тя се плаща от общините за всеки пратен на сметището тон боклук и това прави около 30 стотинки на жител за 2011 г., припомни министърът.

С този подход надеждите са да се ускори изграждането на регионалните депа за отпадъците, което бе забавено с 6-7 г., допълни тя.

Принципно тези проекти се финансират с евросредства от Оперативната програма "Околна среда" (ОПОС), но за предвидени проекти извън нея през 2010 и 2011 г. са предвидени 83 млн. лв. В резултат на това се осигуряват пари за шест нови регионални системи за отпадъци, обхващащи общините Гоце Делчев, Враца, Ловеч, Монтана, Силистра, Доспат, Харманли и Шумен.

За сравнение в периода 2005-2009 г. общо за всички от държавния бюджет са били отделени 47 млн. лв., допълни Караджова.

В момента за финансиране по ОПОС се оценяват проектите за регионални депа за Видин (20.5 млн. лв.), Перник, Бургас (40 млн. лв.), има текуща процедура и за Малко Търново (2.5 млн. лв). Сред тези проекти е и изграждането на интегрираната система за управление на боклука на София, за който в началото на месеца от Европейската комисия съобщиха, че ще се финансира на две фази.

Караджова уточни в петък, че Брюксел сега ще даде 50 млн. евро за първите два компонента от системата. Единият е заводът за компостиране и преработка на зелени отпадъци от паркове, градини и гробища и хранителни отпадъци от пазари. Вторият е депо за неопасни отпадъци плюс довеждаща инфраструктура - ток вода и пътища и други комуникации.

Когато започне строителството им, Европейската комисия ще оттегли иска си срещу България в съда на общността в Люксембурт и ще отмени наказателната процедура за неизпълнение на изискванията за управление на отпадъците в София. Очаква се строежът да започне към края на декември или през януари 2011 г., ако няма обжалване на избора на изпълнител на проектите – процедура, която в момента е пред приключване, посочи екоминистърът.

Правилата на ЕК позволяват на Столичната община да започне тези проекти със собствени средства, които после ще бъдат възстановени от ОПОС.

За втората фаза на проекта – изграждането на завода за преработка на отпадъците и производството на топлоенергия - тепърва ще се правят още икономически анализи и ще се решава какво да е допълнителното финансиране към първоначално оценения на 131 млн. евро проект.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?