Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Обрат! Част от луксозните бутици не искат коли на "Съборна"

Конфликтът за бъдещето на емблематичната софийска улица продължава

1 коментар
Обрат! Част от луксозните бутици не искат коли на "Съборна"

Част от луксозните бутици не искат връщане на колите на улица "Съборна" в центъра на София.

Изненадващата развръзка дойде от последното заседание на транспортната комисия в Столичния общински съвет след месеци лобиране и периодични протести от наематели на магазини там за връщане на колите, за да могат клиентите им да пазаруват удобно. Скандалът стигна точката на кипене, след като в понеделник стана ясно, че наемател на такъв магазин се опитва да присвои името на гражданската инициатива "Спаси София" на общинския съветник Борис Бонев. "Съборна" стана частично пешеходна по инициатива именно на Бонев през лятото на 2020 година.

Не всички са "за" колите

Внушението, че всички луксозни бутици на улицата искат връщането на колите, се оказа преувеличено. "Спаси София" е изпратила запитване до Cartier ("Картие") България, откъдето категорично са им посочили, че не подкрепят връщането на колите, посочи Андрей Зографски от "Спаси София" по време на заседанието на комисията. Той изчете писмен отговор от компанията.

"Бихме искали да потвърдим, че Maison Cartier и в частност бутикът ни в София, не участва под никаква форма в кампанията за възстановяване на предишния режим на движение на улица "Съборна". Бижутерската къща Cartier се стреми максимално да спазва политиката си за корпоративна отговорност във всички нейни аспекти", пише в отговора.

Оттам добавят, че са "изненадани и огорчени от това, че някой използва марката "Картие", както и бутика на ул. "Съборна" без каквото и да е разрешение и в разрез с ценностите, които вярваме като компания". Наред с това компанията настоява "Спаси София" да им предостави допълнителна информация по казуса.

Скандалът с връщането на колите на "Съборна" припламна отново заради внесен доклад от общинския съветник Карлос Контрера от ВМРО за разширяване на паркоместата на улицата от сегашните 12 на 26 и за осигуряване на временен достъп на коли на наематели на магазини.

Борис Бонев контрира, че не вижда логика за връщане, след като проучване на Столична община, направено през декември, е показало, че пешеходците са 7 пъти повече от автомобилите на улицата. Данните показват, че при наблюдение в рамките на час на улицата е имало 300 коли и 2000 пешеходци.

Връщането на колите - манталитет от 60-те години на 20 век

Идеята за връщането на колите на улицата на пъпа на София бе остро разкритикува и от общинския съветник от "Демократична България" Владислав Панев, който е и съ-председател на "Зелено движение".

"Изключително е разочароващо, че мнозинството не може да удържи 50 метра пешеходна улица. С това темпо може само да си мечтаем за чист въздух и за стимулиране на различен от автомобилния транспорт начин на придвижване в София. Макар участъкът да е много малък, това показва мислене и манталитет. За съжаление - манталитет, застинал някъде през 60-те години на 20 век", каза той пред комисията.

Панев подчерта, че София има нужда от много повече пешеходни улици, велоалеи, тротоари. "Това е в интерес и на бизнеса, и на собствениците на имоти. Ако робуваме на краткосрочни интереси, ще си останем на нивото, което сме били", заключи той.

Активисти на "Спаси София", присъстващи като граждани на заседанието, също разкритикуваха връщането на колите на улицата.

"До такава степен ГЕРБ са се самозабравили, че дори не може да забележите, че се прострелвате в крака. Направете целия площад "Св. Неделя" паркинг, кола до кола, госпожите с роклите ще бъдат много доволни, че ще имат много клиенти. Аз ще съм много щастлив, защото по този начин ще бъдете изхвърлени много бързо от този общински съвет", каза Светлозар Алексиев от гражданската инициатива.

Категорично против връщането на колите са и от сдружение "Велоеволюция".

"Столична община кандидатства за европейска зелена столица. Виждаме в последната година, че очевидно се върви към различен курс. Кандидатурата е безсмислена с този тип увеличаване на паркоместа. Затова ви моля да си помислите да се прекрати тази кандидатура и да се насочат усилията за превръщане на София в автомобилна столица", каза Радостина Петрова от сдружението.

Бутик: 500 семейства ще останат без работа

500 семейства щели да останат без работа, ако не се върнат колите на улицата. Такова твърдение пред комисията направи Силвия Георгиева от бутик "Италия мода България".

"В противоречие на всички специалисти говоря от името на живия живот, който се случва в "Съборна". Ние предоставихме една анкета 96% от нашите клиенти в луксозния сектор идват на улиците с автомобили. Ако направите така, улицата да остане изцяло пешеходна, ще направите така, че 500 семейства да останат без прехрана. Основно оплакване на нашите клиенти е, че няма къде да се паркира", посочи Георгиева.

Тя уточни че наемателите на бутици на улицата няма да се примирят "да затворите улиците и да оставите без достъп магазина, защото нашите клиенти не идват с градския транспорт".

Присвояването на "Спаси София"

От заседанието на транспортната комисия стана ясно, че се прави опит за присвояване на името на "Спаси София".

"Докога Борис Бонев ще се представя за нас. Те все пак са съвсем друга фондация. Нито веднъж не излязоха пред обществото да кажат кои са, защо се крият"" изненадващо заяви Марио Рангелов, който се е представил за член на движение "Обединен център" и фондация "Спаси София".

Както Mediapool написа в понеделник, новосформирана фондация с името "Спаси София" е учредена от наемател на магазин на "Съборна". Това е Даниел Великов Капсъзов.


Даниел Капсъзов, сн. "Седем, осми"

Той е и сред организаторите на протест от 27 август м.г. срещу решението на Столичния общински съвет за превръщане на "Съборна" в пешеходна. Капсъзов е представител и на Сдружение "Синовете на вдовицата", което дарява топъл обяд на хора в беда.

До 2 септември е бил вицепрезидент на Асоциацията по мотоциклетизъм. Отделно от това търговският регистър посочва лице със същите три имена, което участва в редица строителни фирми.

През 2016-а година "Спаси София" обяви, че е регистрирала фондация "Спаси България" - "естественият наследник на гражданските инициативи "Спаси метрото" и "Спаси София". Явно Капсъзов се възползва от факта, че Бонев е пропуснал да защити отделно името на "Спаси София".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Хитър Петър1
    #1

    Така са те поддръжниците гербави, присвояват, всичко присвояват...а нивото е толкова ниско, че едно име на организация не могат да измислят...жалка работа

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.