Първите стъпки на новото правителство в образованието се оценяват положително заради по-голямата прозрачност и диалогичност и заради това, че на фона на кризата секторът остана един от малкото, в които икономии почти не се направиха. В същото време в средното и висшето образование имат множество очаквания към новата власт.
И макар че средното и висшето образование имат различни проблеми за решаване, те са обединени от очакванията за по-справедливо разпределение на ресурсите. Така, че университетите да получават пари според качеството на преподавателите и предлаганото обучение, а израстването в учителската йерархия, гарантиращо по-висок доход, да не зависи само от възрастта, а и от способностите.
По-голяма прозрачност
Доц. Лиляна Вълчева, председател на синдикат "Висше образование и наука" към КНСБ коментира пред Mediapool, че за първи път от години насам синдикатите са били допуснати при съставянето на бюджета и парите между ВУЗ-овете са разпределени по-справедливо. "Предишни години ставахме свидетели на университети с необосновано високи субсидии, за чиито ректори се говореше, че са близки до министъра. Сега това го няма, при новия екип има по-голяма прозрачност и диалогичност", каза тя.
Профсъюзите подкрепят и заявеното от новата власт намерение мениджъри на подчинение на министерството да поемат финансовото управление на висшите училища. "Наша много стара теза е, че икономически добре подготвени хора трябва да се занимават със стопанското управление", коментира Вълчева.
Христо Лафчиев от Движението на младите учени "Когито" обаче коментира пред Mediapool, че вижда "нож с две остриета" в това мениджъри да поемат стопанската дейност на университетите.
"При наличие на добри и добронамерени мениджъри това би довело до евентуални положителни резултати и то само при положение, че академичната общност в самите университети има контрол над дейността на мениджърите. В обратния случай това би довело до лесното разграбване на академичното имущество от някои по-амбициозни мениджъри, подкрепени от политически сили с неизвестна чистоплътност", коментира той. Според Лафчиев мениджърите трябва да бъдат контролирани и то често от Общото събрание на всеки ВУЗ.
Младите учени обаче подкрепят идеята на зам.-министър Сергей Игнатов собствеността върху университетските имоти да се прехвърли на ВУЗ-овете. "Досега министерството загуби множество дела за академични имоти, които някои от академичните институции оспориха и спечелиха в последствие. Това доказва, че министерствата са лоши стопани, докато университетите и академиите са по-добри", заяви Лафчиев. Относно подготвяната децентрализация на степените и званията той смята, че трябва да има автономност в решенията за назначаване, но централизираност на критериите и решенията за акредитация.
Промяна в модела на финансиране на университетите
Образователното министерство неотложно трябва да даде повече власт на общите събрания на университетите и да отмени финансирането "на калпак", смята Лафчиев. "Такова финансиране е изгодно само за мързеливите студенти - никой няма сметка да те скъса", коментира той.
Според доц. Вълчева обаче само човек, който не е наясно с работата на университетите, може да твърди подобно нещо и навсякъде парите следват студента. Иначе и тя е на мнение, че е нужна промяна в модела на финансиране.
"В новата методика за издръжка на обучението трябва да се включат както съотношението преподаватели-студенти в даден ВУЗ, така и какъв брой преподаватели с дадено научно звание работят в университета. Не е все едно дали има 50 или двама професори", посочи Вълчева.
Според синдикатите трябва да се обвърже акредитационната оценка на университета с неговото финансиране и Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) да разшири скалата си на оценяване. "По петобалната система сега разликата в оценките е много малка", коментира Вълчева.
МОМН вече декларира, че науката трябва да се финансира предимно от проекти и по-малко от държавата. Какво обаче мислят учените?
Христо Лафчиев смята, че не трябва да има рязка промяна от един вид финансиране към друг.
"Има пропорции, които в Европа се считат за нормални, и при тях делът на институционалното финансиране е съществен. При предложеното бюджетно безпаричие за наука, не можем да си позволим да преминем изведнъж към англосаксонска система, в която институционалното финансиране има малко по-малки пропорции спрямо проектното сравнявайки с европейската система", заяви Лафчиев.
Вълчева е на мнение, че действително науката е ощетена сега, защото в бюджета за догодина по това перо парите са намалени с 47%. "За 2011 г. ще настояваме да бъде спазено изискването парите за наука да са 10% от общите субсидии за висшето образование", каза тя. "Освен това ще повдигнем въпроса и за капиталовите разходи, тъй като за втора поредна година ще са с нулев ръст", посочи тя.
Средното образование може да остане без учители
Самуил Шейнин, който е председател на Асоциацията на директорите на училища в средното образование, заяви пред Mediapool, че оценява по-скоро като положителни първите стъпки на екипа на Министерството на образованието. Според него също е създадена "по-ясна и прозрачна" практика в сравнение с предишното ръководство на министерството. Той обясни, че по-бързо и лесно се предоставя достъп на съсловните организации до документи от страна на ведомството. "Колкото повече хора знаят какво се случва, шансовете да се направи нещо добро се увеличават", коментира той.
За разлика от заетите с наука, тези в средното са доволни от запазения бюджет през тази година. "Декларираното от правителството, че образованието е приоритет се реализира и бюджетът бе запазен. Надяваме се догодина нещата да се подобрят", каза още Шейнин.
Учители и директори обаче имат критики към министерството по отношение на модула за кариерно развитие на преподавателите.
"Приехме предложения от министерството модул, защото министър Йорданка Фандъкова ни обясни, че времето е много кратко, за да бъде променян, но през следващата година ще искаме корекции", каза Шейнин. Той предлага за израстване в йерархията да не се взема предвид само възрастта, както е сега. В целия свят на младите учители се позволява ако покриват определени критерии, да придобият статута "старши", независимо от възрастта и стажа.
Сега йерархията започва от длъжността младши учител, следва – учител, старши учител, главен учител учител-методик. За старши, главен и учител-методик се изисква не по-малко от 10 г. трудов стаж.
Шейнин заяви, че приоритет №1 на министерството отсега нататък трябва да е постъпването на млади кадри в системата на образованието. "Само след три години 60% от учителите ще се пенсионират и системата ще изпадне в колапс", каза той. "Нужни са сериозни мерки и ние социалните партньори в образованието сме готови да помагаме в изработването на национален план как да стабилизираме системата", коментира Шейнин.
Новият екип на министерството обаче търпи и критики. Учители от централна столична гимназия коментираха пред Mediapool, че не са доволни от първите стъпки на новия екип. "Фактът, че слагаш един човек за министър и след три месеца го пращаш да става кмет, издава абсолютно несериозно отношение към образованието", коментираха учители. Те са разочаровани, че новият министър не е махнал нито един от ключовите чиновници в министерството, олицетворяващи старото управление, срещу което те недоволстваха и дори излизаха на протести.
"Фандъкова бетонира статуквото на Даниел Вълчев с това, че назначи Милка Коджабашиева за свой заместник и остави на поста шефката на Регионалния инспекторат по образование в София Ваня Кастрева", посочиха преподаватели.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
20 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
"По-голямата прозрачност" в средното училище все още е мечта. Проблемите на модула "кариерно развитие" не са възрастта или стажа на учителите, а именно липсата на критерии и на пари... Най-лесно е да се определят старшите учители според стажа, изработването на критерии е трудоемка работа. Видяхме що за критерии дефинираха директорите в модула "диференцирано заплащане" и как използват този модул в интерес на "своите хора"Г-н Шейнин казва,че "В целия свят на младите учители се позволява ако покриват …
определени критерии, да придобият статута "старши", независимо от възрастта и стажа", но е пропуснал да каже, че за този статут нашият модул "кариерно развитие" е определил 50 лева.Статутът "главен" учител би трябвало да се придобива чрез конкурс. Практиката вече показва, че някои директори предефинират изискванията. Когато няма свободни педагогически бройки, не може да се обяви конкурс за "главен учител" и средствата се дават на близките до ръководството председатели на методически обединения, но без конкурс!
Един ден след изявлението на Б. Борисов за реорганизацията на БАН агент Симеонов в пълна тайна (в сайта на СВУБИТ няма информация за свикване на СНС на 19 ноември 2009 г.) осигури професура и на любовницата си. Защо ли толкова тайно беше извършена процедурата?
Докато ГЕРБ държат Мукадес Налбант в МОМН НЕ ИМ ВЯРВАМ, че искат промени!Това същество,което вече над 15 години е дясната ръка на "бащата" на българското образование Лютви Местан направи толкова много за съсипването на българското образование,а герберите я наричат "професионалист" !!! Тази еничарка направи всичко възможно да унищожи всичко свястно в нашето родно средно образование!!! То заради такива идеолози като Мукадес Налбант и Лютви Местан сме на тоя хал...
Една крайно необходима реформа е в училищата да започне да се пропадава истината за комунизма - и, в частност, да се преподават творчеството на Георги Марков и книгата "Убийте Скитник" на Христо Христов.Днес е осемдесетата годишнина от рождението на най-великия български писател Георги Марков, светец на българската демокрация! Но в училищата Георги Марков не се преподава, освен ако не е по инициатива на отделен добър учител. И дори днес, вместо портрет на Марков на мнозина места в Нета се мъдри портретът …
на ... лице с хубавото име Гяуров. Защото бил казал нещо си във връзка с посланиците ...Ето защо не само комунистите и гоцетата са проблемът на тая нация! "Демократите" в известен смисъл са още по-голям проблем! Аз не мога да разбера докога този индивид с много хубавото име Гяуров ще продължава да бъде не само член на СДС, но и сред лидерите на партията. Въпросът е съществен за мен, защото аз съм правил тази партия (вж. линка по-долу). Той е известен като лице, което съзнателно и систематично е пречило на разследването и разкриването на убийството на светеца на българската демокрация Георги Марков - което опозори за вечни времена тази държава пред света. Фактите подробно са описани в книгата "Убийте Скитник" на Христо Христов, журналист в "Дневник".
Има и друго. Личните ми наблюдения сочат, че страшно много българи, които не са комунисти, изобщо не знаят за съществуването на тази книга! Това е повече от потресаващо, като се има предвид, че вече 20 години живеем в демокрация и свободни медии, от които, въпреки проблемите, може да се научи всичко.Книгата "Убийте Скитник" ПРЕДИЗВИКА ИСТИНСКА СЕНЗАЦИЯ ПО СВЕТА! Благодарение на този труд, който е 1200 страници, едва ли вече има грамотен човек в англосаксонския свят, който да не знае, че е разкрито …
убийството на Георги Марков, разкрит е физическият убиец, разкрити са поръчителите - Политбюро. (И всичко това въпреки, че книгата не е преведена на английски, но беше изключително широко отразена по целия нормален свят.)Ясно е, че непознаването на случая с Георги Марков и на книгата на Христо Христов не се дължи само на неграмотността, невежеството и неморалността на голяма част от общата българска популация, тъй като - по мои наблюдения - и изключително много грамотни хора с нормални и демократични разбирания НЕ САМО НЕ СА ЧЕЛИ, НО ДОРИ НЕ ЗНАЯТ ЗА КНИГАТА "УБИЙТЕ СКИТНИК"!Това е също толкова нетърпимо положение, колкото беше нетърпим фактът, че след 10.11.1989 г. огромната част от българите не знаеха нищо съществено за убийството на Георги Марков, а ОСОБЕНО ПОЗОРНОТО беше, че се установи, че също толкова неинформирани и неинтересуващи се са така наричащите се български писатели (една сбирщина подлоги на престъпната комунистическа власт, с незначителни изключения). Фактът на невежеството и непукизма на така наречените писатели беше установен от съпругата на Марков Анабел Маркова, която скоро след промените посети Съюза на българските писатели и участва в среща на почти целия състав.
БЪЛГАРИТЕ В ГОЛЯМОТО СИ МНОЗИНСТВО СА НЕГРАМОТНИ, НЕВЕЖИ И ИЗКЛЮЧИТЕЛНО НЕМОРАЛНИ! Това е единствено верният извод, който може да се направи от гореизброените факти.Но тук идва ролята на журналистиката. И аз бих си позволил да помоля всички нормални български журналисти да пишат повече за убийството на Георги Марков и за разкриването на убиеца и поръчителите. Това е правено от доста журналисти, напр. г-н Дачков, но са нужни много повече усилия!Аз самият бях в Англия тогава, когато се разбра, че Марков …
е убит. Описал съм преживяното и фактите около убийството - такива, каквито бяха известни тогава, в книгата си "Перипетии на надеждата":http://kkabakciev.blog.bg/politika/2009/10/18/peripetii-na-nadejdata.417885
В България няма никакво образование! Отидете в Министерството на образованието , за да видите колко излишна администрация има и колко деца-връзкарчета и недоносчета работят там в различните измислени Отдели и Дирекции, да не говорим за Дирекция ,,Правна", която по законов път ,,оправя" различните ,,делавери" в т.нар. образование в България! Срам и резил за една държава, която има претенции да е ,,европейска"...Смешници...
Участвай в дискусията по програмата на МОМН!Ето тук --> http://www.bglog.net/Obrazovanie/34734
Кабакчиев, пак пишеш глупости! Какво става с делото ти?
Абе, човек, много си умен и много градивни идеи предлагаш, ама няма кой да ги прочете и да ги реализира в тая държава, защото всичко е леш...Искам само да ти напомня една поговорка, която важи с пълна сила за МОН-,,рибата се вмирисва от към главата".Та заради това, ако не се сменят и пометат ,,отговорните другари и номенклатурчиците по върховете" нищо няма да се случи и децата ни ще бягат да учат в чужбина, а не в България, където образованието е било едно от най-добрите не само в Европа , но и в света....