Образователният министър посъветва да не се правят планове за юни

Учебната година няма да е загубена, но ще се учи допълнително

Образователният министър посъветва да не се правят планове за юни

Никой да не си прави планове за почивка или за нещо друго през юни, посъветва министърът на образованието Красимир Вълчев в понеделник. Причината е не толкова, че може да се наложи удължаване на учебната година, а че не се знае дали до тогава ще е отминал пикът на епидемията от новия коронавирус.

Образователният министър даде да се разбере, че въведеното от днес дистанционно обучение за около 90% от учениците няма да успее да компенсира пропуснатите часове през двете грипни ваканции и затварянето на училищата до 29 март като мярка срещу разпространението на Covid-19. Към момента няма ясно решение как ще се компенсира пропуснатото време в клас, тъй като не е ясно и колко време училищата ще останат затворени. Според Вълчев се разглеждат няколко сценария, които включват отучване в събота и неделя, намаляване на пролетната ваканция, удължаване на учебната година през юни, но kе и през юли, или пък започване на новата учебна година през септември по-рано.

"Неизбежно ще има решение за компенсиране на част от дните, в които не може да се учи присъствено. Имаме над 5 сценария и за нито един от тях нямаме сигурност, че е по-вероятен", коментира Вълчев. Той категорично заяви обаче, че няма вариант учебната година да бъде обявена за нулева. До момента учениците са минали около 60% от материала. За приключването на годината били нужни около 30-35 дни в нормален режим на работа.

Отпадане на теми за изпитите

"Никой да не си прави планове за юни за почивки или нещо друго не защото може да се удължи годината, а заради продължителността на настоящата ситуация", коментира образователният министър.

Засега не се планира промяна на датите на задължителните изпити след IV, VII и XII клас. Това ще стане, ако извънредното положение продължи до времето, в което трябва да се проведат тестовете. Вълчев отново повтори, че ако се наложи, от изпитните въпроси ще отпадат теми, за които времето не е стигнало да бъдат преподадени. При продължително затваряне на училищата в тях можело да се включи само материалът до края на първия срок.

Предварителните кандидатстудентски изпити в университетите няма да се проведат.

Министърът добави, че с дистанционното обучение, което училищата се опитват да организират през времето на принудителното затваряне на класните стаи, може да се навакса част от изоставането, но не и напълно. Причината е, че то е основно за упражнения, самоподготовка и затвърждаване на материала.


По данни на образователното министерство около 90% от учениците имат достъп до различна форма на дистанционно обучение. В първия ден от стартирането му обаче възникнаха проблеми. Най-използваната платформа shkolo.bg беше недостъпна за няколко часа в понеделник. На места учителите минаха на комуникация през различни приложения за изпращане на съобщения.

Проблеми с електронните платформи

Според Вълчев заради активното ползване на електронния дневник на shkolo.bg за електронно обучение трафикът към сайта е нараснал 20 пъти. "Няма система, която може да го издържи. Увериха ме, че днес ще се опитат да са готови с инфраструктурата. Никой не е готов за тази екстремна ситуация. Ние също не сме подготвени в достатъчна степен", заяви Вълчев.

Той допълни, че се препоръчва на децата да се дават задачи за самостоятелна подготовка, а не да се правят виртуални уроци с целия клас, тъй като дори и да имат компютър вкъщи той може да се ползва от родител, който работи от дома, или пък да има повече от едно дете, което да трябва да ползва устройството.

Около 70 000 ученици не могат да учат дистанционно

Министърът обясни, че около 35 000 ученици нямат електронни устройства и няма как да се включат в дистанционното обучение през интернет. За тях задачите ще се дават от учителите по телефона или ще се предават лично, но в крайни случаи. В тази група влизали основно ученици от ромските квартали и населени места с преобладаващо такова население. Вълчев добави, че към момента няма как да се осигурят устройства за тези деца, тъй като дори няма достатъчно налична техника на склад при доставчиците.

Ще бъдат подпомогнати обаче училищата, които нямат достатъчно техника, за да може учителите да се включа в дистанционното обучение. За това ще бъдат отделени 1-2 млн. лева от оперативната програма за наука и образование.

Министерството на образованието се е договорило и с мобилните оператори да бъдат създадени wifi точки за достъп в ромски квартали и населени места с преобладаващо ромско население, за да се осигури достъп до интерент на други 35 000 ученици, които имат електронни устройства, но не и достъп до интернет.

Вълчев допълни, че целта на дистанционното обучение е да може колкото е възможно да се навакса изпуснатото време от затварянето на училищата. Той обаче добави, че е добре и докато са си вкъщи "децата да четат дори и безразборно", да гледат образователни предавания по телевизията, а родителите им да се опитат да ги научат да са по-медийно грамотни.

От вторник каналът БНТ 2 ще излъчва тв уроци. В 9:15 ч. във вторник (17 март) първо ще бъдат излъчени уроци за учениците от VII клас. Предвидено е повторение в часовете между 13 ч. и 16 ч. От сряда (18 март) започват и уроците за най-малките от I до IV клас - от 9:15 ч. до 12 ч. ще са часовете по български език и математика. В следващите ще има тв уроци и по останалите предмети за начален курс.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?