Образователното министерство обмисля "дали да се увеличи количеството на матурите"

Изпитите трябвало да оценяват не само назубреното, но и начина на мислене

Тодор Танев. Сн.БГНЕС

Въпросът "дали да се увеличи количеството на матурите" ще бъде повдигнат от министъра на образованието Тодор Танев при разработването на 18 държавни образователни стандарта след приемането на новия Закон за училищното образование. Това съобщи Танев в петък.

Сега зрелостниците се явяват на две задължителни матури – една по български език и литература и една по избор измежду 13 учебни предмета.

От думите на министъра така и не стана ясно дали ще бъде въведена трета задължителна матура или ще се увеличат предметите, между които учениците избират за втората задължителна матура. Танев обаче уточни, че през тази година промени в броя и съдържанието на матурите няма да има, но е вероятно да бъдат уточнени някои от критериите.

"След като ще имаме 18 области, за които ще има държавни образователни стандарти, а 13 са матурите - какво ще правим с останалите пет области? Задавам риторичен въпрос", уточни Танев. Той посочи, че зрелостник, който завършва Националното музикално училище, е почти невъзможно да се яви на матура по музика и затова избира друг предмет, например
история. "Не е редно така, поне за някои училища", посочи образователният министър.

На въпрос дали в законопроекта за училищното образование се предвижда да има трета задължителна матура, министър Танев каза, че "той" не влиза в тези подробности и отбеляза, че това е законопроект, а какъв ще е законът ще видим след няколко месеца.

Той посочи, че въпросът за матурите не е дебатиран и "изисква много умове да се съберат, много съгласие да се постигне, много емоции и единични гледни точки да бъдат взаимно преборени, за да се стигне до крайния продукт, който толкова много искаме".

По отношение на сложността на матурите Танев коментира, че е против по-сложните матури, но ако Законът за висшето образование, който трябва да бъде реформиран, изисква от
матурите да представляват форма на влизане в учебните заведения, то може да се помисли за нещо подобно на изпитите в американските висши учебни заведения - по обща подготовка и по начин на мислене.

"Матурите, според мен, трябва да се разделят с тегобата да филтрират децата и да ги аранжират, като много по-умни и много по-малко умни или средни и съвсем неумни, което е абсурд", заяви министър Танев. Той допълни, че всяко дете има талант.

Според Танев средните тестове са най-лошото нещо, защото в тях, само тези, които са зубрачите, минават. Тестовете трябва да бъдат по-индивидуализирани, с повече мисъл в тях, посочи министърът. Той има амбицията да направи матурите по-адекватни, така че "да хващат" много по-голям спектър от деца, разбиращи от различни подобласти на една област.

Споделяне
Още по темата
Още от България