Обществените поръчки стават електронни от 2019 г.

Строители поискаха Швейцария да спре финансирането на "зелените рекетьори"

Обществените поръчки стават електронни от 2019 г.

Възлагането на обществени поръчки ще става изцяло по електронен път от началото на 2019 г. Това обяви вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев по време на форума "Строителството през 2019 г. - перспективи и предизвикателства", организиран от Камарата на строителите.

Електронната платформа за възлагане на обществените поръчки е разработена и в момента се тества. Плановете са до края на годината тя да бъде внедрена и от началото на следващата година възлагането да става изцяло по електронен път, разясни Дончев. В средата на юни той обеща възлагането на електронни поръчки да започне частично от тази есен.

В началото работа на електронната платформа за търгове ще бъде предизвикателство за всички – възложители и изпълнители. След няколко месеца обаче тя ще улесни работата на всички, смята Дончев.

Той отправи призив към възложителите да възлагат "умно", с мисъл какво ще се случи след 5 или 7 години. Предизвикателството е да бъдем смели, за да се направи нещо по-солидно и качествено, чиято поддръжка и експлоатация обаче ще ни струва по-евтино, разясни Дончев. Според него в момента с цел да се застраховат, възложителите избират изпълнителите на принципа "най-ниската цена". Това е най-малодушният подход за възлагане, при който добавената стойност е относително ниска, добави Томислав Дончев.

Практиката показва, че при строителство обикновено се избира икономически най-изгодната оферта, която се състои от няколко компонента – технически, срок за изпълнение и цена. С най-голяма тежест в нея е ценовото предложение.

Магистрала "Хемус" остава топ приоритет, търсят се 350 млн. евро за "Струма"

Строителство се очаква да бъде един от моторите на икономическия растеж и през 2019 г., защото ще се запазят добрите темпове на изграждане на жилища и инфраструктура, каза новият регионален министър Петя Аврамова при първото си публично участие.

Очаква се до края на годината да се вземе решение за продължаване на програмата за саниране на частни жилища и новият модел за финансирането от държавата. Аврамова обаче не даде подробности. Тя посочи, че през тази година са договорени строителство и ремонт на магистрали и пътища за над 3 млрд. лева, чието изграждане ще продължи и през 2019 г.

Топ приоритет и за новия регионален министър остава строителството на магистрала "Хемус" от София до Варна, която трябва да бъде завършена през 2024 г. В момента се строят два участъка от магистралата – Ябланица–Боаза (9.3 км) и между пътните възли "Белокопитово" и "Буховци" (16.3 км). До края на годината предстои да бъдат пуснати търгове за още 137 км от магистралата. Това е отсечката Боаза–Плевен/Ловеч–Велико Търново, каза Петя Аврамова.

Строителството на магистрала "Хемус" става с пари от републиканския бюджет.

Другият приоритетен обект е изграждането на магистрала "Струма", която се строи с европейски средства. Предизвикателство за нейното довършване е осигуряването на още 350 млн. евро, чието финансиране към момента не е налично, каза зам.-министърът на транспорта Велик Занчев.

До края на строителния сезон предсрочно трябва да бъде пусната отсечката Кресна–Сандански (24 км), каза Аврамова. Работи се и по участъка Благоевград–Крупник (13 км). В момента вървят търговете за избор на изпълнители на тунел "Железница"  и новото трасе през Креснеското дефиле. Остава единствено да се пусне търгът за реконструкцията на стария път през дефилето.

Другите пътни проекти за над 3 млрд. лева са скоростният път Видин–Ботевград, магистралите Русе–Велико Търново и "Черно море" и двата тунела под Стара планина – "Шипка" и "Петрохан", каза Петя Аврамова. Част от тях ще се реализират чрез публично-частно партньорство, обясни тя без да конкретизира.

Дълго чаканите търгове за ВиК сектора за над 1 млрд. лева по оперативна програма "Околна среда" ще тръгнат в началото на следващата година, обеща Аврамова. От тях около 400 млн. лв. са само за изграждане на канализация в София, но все още не е ясно кои ще са кварталите, каза столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Отделно със средства от оперативна програма "Региони в растеж" се работи по 400 инфраструктурни проекти в градовете – ремонти на централните градски части, училища, детски градини, университети и т.н., допълни регионалният министър.

Така че страната ни ще бъде една голяма строителна площадка и през 2019 г., каза Петя Аврамова.

Единствено метрото се движи без грешка, ж.п. проектите буксуват

2019 г. ще бъде ключова за оперативна програма "Транспорт" и новия европейски механизъм "Свързана Европа", каза зам.-министърът на транспорта Велик Занчев. Причината е в усвояването на европейските средства, за което има заложени показатели.

Към момента обаче единствено строителството на метрото в София върви по план, докато ж.п. проектите все още нямат избрани изпълнители заради обжалване на поръчките. Целта е до края на годината да се подпишат договорите за реконструкцията на ж.п. отсечките Елин Пелин – Костенец – Септември, както и за сигнализация и телекомуникация на ж.п. участъка Пловдив – Бургас. Това са обекти за над 1.5 млрд. лева, каза Велик Занчев.

При пътното строителство проблем е откритата археология край Благоевград по трасето на магистрала "Струма", където вече от около половин година не се работи, както и осигуряването на дофинансирането от 350 млн. евро за "Струма", посочи Велик Занчев. За недостигът на средства за изграждането на магистрала "Струма" се съобщава публично за първи път. Към момента няма яснота откъде ще се осигурят средствата.

Симеон Пешов: Да се спре финансирането на зелените рекетьори

Почетният председател на Камарата на строителите и собственик на една от големите строителни компании "Главболгарстрой" Симеон Пешов призова държавата да спре финансирането на "зелените рекетьори".

Това са неправителствени обществени организации, които обжалват оценките за въздействие на околната среда на определените пътни трасета и по този начин поставят под риск усвояването на европейските средства.

Изказването беше по повод обжалването на решението за трасето през Креснеското дефиле, но има и други поръчки.

Симеон Пешов призова Швейцария да спре финансирането на екоорганизациите. Те получават подкрепа по линия на Швейцарската програма за различни проучвания.

Изказването му беше посрещнато с одобрение от шефовете на строителни фирми в залата. Те отбелязаха, че за съжаление въпросът кога ще бъдат спрени средствата на "зелените рекетьори" не беше чут от вицепремиера Томислав Дончев и регионалния министър Петя Аврамова, защото бяха напуснали вече форума, и така остана без отговор.

Предизвикателството пред строителите - качество и кадри

Голямото предизвикателство пред бранша ще бъде качеството на строителството и недостигът на кадри. Защото "безоотговорното поведение на няколко души хвърля петно върху бранша", каза столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Възложителите – шефове на министерства, общини и агенции - заявиха, че няма да правят компромис с качеството и ще връщат за лошо свършена работа. Фандъкова посъветва строителите да не се захващат с повече работа, отколкото могат да свършат. Предупреди ги, че при обектите в София те са на денонощен мониторинг от страна на обществото и не трябва да се сърдят, когато гражданите сигнализират за зле свършена работа.

Другият проблем са кадрите. Строителите се оплакаха от недостиг, но не обелиха и дума за повишаване на заплащането им, за да не ходят да работят в чужбина. "Подгответе се, че цената на труда ще расте", каза вицепремиерът Томислав Дончев. "Направете така, че работниците да остават в България, а това става с по-високи заплати и мотивация", посъветва ги и Фандъкова.

Споделяне
Още от Бизнес