Обществеността, а не властта бавела "Тракия"

Обществеността, а не властта бавела "Тракия"

Не българското правителство, а българската общественост, провокирана по различни начини - най-вероятно добронамерено, доведе до това бавене на магистрала "Тракия", заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов пред БНР в неделя.

Върлият червен противник на концесията допреди да стане регионален министър сега посочи, че ако не било това бавене, довършването щяло да е започнало още 2004 година. "Това нещо можеше да стане и вече от една година или две да ползваме тази магистрала", каза Гагаузов и коментира, че "ние обичаме да си поставяме, препятствия, които след това геройски да преодолеем и да стигнем до същото ниво, но забавени с няколко години и понякога плащайки повече".

Той побърза да добави, че в случая няма да плащаме повече. Само няколко минути по-късно в разговора обаче регионалният министър коментирайки публикации, че строежът на отсечката вече се е оскъпил с 1.66 пъти, отбеляза, че подобна разлика в цените може да се получи към датата на започване на магистралата. Ако я започнем след една година, може да не е 1.66, може да е 2.66 пъти повече в сравнение с цената на отсечките Оризово - Стара Загора и Карнобат – Бургас, каза министърът, противоречейки си.

Той отбеляза, че по давление на различни заинтересовани по различни поводи лица се въртим в кръг по въпроса законна или не е сделката за концесията на магистралата с консорциума "Автомагистрала Тракия", в което влизат три португалски и две български държавни фирми. "Има си български съд и той е казал. Ако беше казал - не, не е законна, досега щяхме да сме прекратили процедурите", каза Гагаузов.

Той се зарече, че "повече няма да я бавим магистралата заради това да доставим удоволствие на всеки, който се жалва". Министърът обвини "колегите", които се жалвали в Брюксел за концесията, че заблудили медиите, че трябва да се чака, да се вземе решение от Европейската комисия и че това решение е най-важно.

"Какъв е този манталитет да се държим ние, българите, като пълноправен член на ЕС да се държим пред Европейската комисия или пред когото и да било служител в Брюксел като първолаци", попита Гагаузов.

Самото предишно правителство обаче реално бе поставило условие за произнасяне на Европейската комисия по договора с концесионера за наличието на държавна помощ за компенсациите на оператора при нереализиран трафик до годишната бройка на заложеното количество автомобили, които ще плащат такси за ползването на магистралата. Докато се получи одобрението обаче бяха променени някои от параметрите на договора с португалско-българския консорциум и евродепутатът от ГЕРБ Николай Младенов поиска произнасяне на Европейската комисия по анекса.

Миналия понеделник след среща в Брюксел, от Министерството на регионалното развитие и благоустройството съобщиха, че ЕК тепърва ще се произнесе по въпроса, но това не пречело на реализацията на проекта. До две седмици ще се подпише анексът към договора, каза тогава зам.-министърът Савин Ковачев, а шефът му Гагаузов заяви, че няма никакъв анекс. В неделя регионалният министър пък заяви, че "в правния мир все още такъв крайно сключен договор не съществува".

Концесионният договор за магистрала "Тракия" бе подписан официално на 25 март 2005 г. в Министерски съвет от тогавашния министър на регионалното развитие Валентин Церовски и шефовете на консорциума. Това стана в присъствието на премиера Симеон Сакскобургготски и португалския посланик.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?