Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Общинари вещаят хаос заради ремонта на "Патриарха", искат спирането му

17 коментара
Реорганизацията на движението по бул. "Патриарх Евтимий" предизвика нови спорове в Столична община, Сн. БГНЕс

Общински съветници от БСП, ГЕРБ, "Синя София", ИТН и ВМРО поискаха от кмета на София Васил Терзиев незабавно да прекрати всички започнали дейности по реорганизацията на движението в центъра на София в карето между бул. "Патриарх Евтимий", ул. "Фритьоф Нансен" и бул. "Витоша".

Това се случи на общ брифинг в понеделник, в който участие взеха председателят на транспортната комисия Иван Таков и Ваня Григорова от БСП, председателят на комисията по икономика Прошко Прошков от ГЕРБ, Пламен Данаилов от ИТН и Ивайло Йонков от "Синя София".

Те ще внесат искане до кмета на Столична община за спиране на строителните дейности по булевард "Патриарх Евтимий", подписано от общински съветници от въпросните политически партии, както и независими общинари.

В петък зам.-кметът по транспорта инж. Илиян Павлов обяви, че предстоят ремонти и промени в движението по ключови булеварди в центъра на София.

Проектът включва изграждане на нова бус лента и велоалея по бул. "Патриарх Евтимий", както и преместване на велоалеята от тротоара на булеварда. Включени са още промени и по булевардите "Витоша”, "Фр. Нансен" и "Ген. Скобелев".

Според Таков ситуацията с промяната на организацията на движението по Патриарха е безпрецедентна и случващото се е незачитане мнението на общинските съветници и живеещите в района на булеварда. 

"Новата организация ще отнеме 140 паркоместа, а въвеждането на бус лента от дясната страна и на успоредно паркиране от лявата ще доведе до хаос в движението и паркирането", заяви той.

Общинският съветник от БСП изтъкна, че общинарите не са против велоалеите и бус лентите, а против начина на действие в момента - "без всякаква информация в комисията по транспорта, без всякаква консултация и с гражданите, и с общинските съветници".

По думите му преди седмица е постигнато съгласие всички допълнителни документи, които не са внесени в комисията по транспорт, да бъдат предоставени за следващото заседание и между дирекциите "Транспорт" и "Управление на трафика" и да бъдат потърсени други варианти, удовлетворяващи всички заинтересовани страни.

Според Таков заместник-кметът по транспорта е съобщил, че е подписал заповед само за ремонт за подобряване на пътната настилка на бул. "Патриарх Евтимий", а не за реорганизация на движението.

Прошко Прошков попита дали Васил Терзиев е излъгал, когато обявил, че е подписана заповед само за ремонт на пътна настилка, или когато е заявил, че потенциално добавяне на велоалеи следва да се направи след предварително обсъждане.

"Проектът е отлаган твърде дълго"

Веднага след изявлението на общинските съветници от другите групи, брифинг дадоха и от ПП-ДБ/ "Спаси София", в който защитиха идеята и обявиха, че велоалеята и буслентата по бул. "Патриарх Евтимий" са потвърждавани във всеки един стратегически документ на Столичната община.

Общинският съветник Борис Бонев заяви, че велоалеята е предвидена за изпълнение в периода 2013 -2015 г. от Програмата за изпълнение за развитие на велосипедния транспорт на Столичната община и е приет от Столичния общински съвет.

Той упрекна ГЕРБ, че не са изпълнили нито един от стратегическите документи, касаещи реорганизацията на движението на бул. "Патриарх Евтимий" по време на тяхното управление.

"За мен е повече от странно, че велоалеята и бус лентата по "Патриарх Евтимий" - проекти, които по същите тези стратегически документи трябваше да са изпълнени преди повече от десет години, изведнъж станаха тема на предизборни спорове в кампания и то в кампания за национални избори", заяви Бонев.

Според него общинските съветници от ГЕРБ-СДС, БСП, "Синя София", ИТН за пореден път са демонстрирали политическо лицемерие. 

"Този проект е отлаган твърде много време, той помага на всички участници в движението. Лъжа е, че паркирането се премахва, в който и да е участък", каза общинският съветник от ПП-ДБ/ "Спаси София" Андрей Зографски.

Общинските съветници от неговата група упрекнаха останалите общинари, че смесват правомощията, които има Столичния общински съвет и администрацията на Столична община. 

Зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов заяви, че в управленската програма на ПП-ДБ е записано, че проектът за велоалея и бус лента ще бъде изпълнен в първата година от управлението.

Той отбеляза, че проектът започва поетапно от понеделник, за да може да се възползват от намаляването на трафика около великденските празници. Според думите му реорганизирането трябва да приключи най-късно до средата на месец май.

Спорният проект по бул. "Патриарх Евтимий"

Проектът за реорганизация на движението по бул. "Патриарх Евтимий" в района на НДК е от 2020 г. Тогава той е представен от кмета Йорданка Фандъкова, главния архитект Здравко Здравков, тогавашния зам.-кмет по транспорта Кристиан Кръстев и общинския съветник Борис Бонев.

Промените ще доведат до загубата на 50 места за паркиране, заради което жителите в района се обявиха против плана - и сега, и преди четири години. Недоволството им предизвика и протест, когато в понеделник в участъка започна ремонтът. Напрежението доведе и до физически сблъсък, при който пострада общинският съветник от "Спаси София" Стефан Спасов.

На пресконференцията в петък зам.-кметът по транспорта заяви, че решението е максимално балансирано и в него са включени желанията на живущите.

"В нито един участък паркирането не се забранява, а създаваме нови компенсаторни паркоместа на бул. "Витоша“ и отваряне на нов паркинг на ЦГМ с допълнителни 50 места“, заяви Павлов.

Ремонтът ще доведе до временна забрана за паркиране по булевардите "Патриарх Евтимий“, "Витоша“, "Ген. Скобелев" и ул. "Проф. Фр. Нансен“ в района на НДК.

В понеделник обаче ремонтни дейности имаше единствено в малък уччстък на ул. "Проф. Фр. Нансен". 

"Велоалеите ще бъдат свалени от тротоарите и ще са изградени по нов начин, отделени от платното със здрави колчета. Ще има и платформи на спирките за градския транспорт, за да се гарантира максимална пътна безопасност. Ще бъдат изградени и две нови пешеходни пътеки. По бул. "Патриарх Евтимий" също ще има велоалея, която свързва седем от съществуващите велоалеи. Ще има и БУС лента, която ще даде предимство на градския транспорт, който в момента се движи със скорост от едва 12 км/ч." разказа зам.-кметът по транспорта пред БНТ в понеделник. 

Има предложения се създаване на "червена зона", която да бъде само за живеещите в района, както и въвеждане на синя зона в неделя и удължаване на времетраенето ѝ до 21:00 през останалите дни.

За да бъдат въведени тези предложения обаче, е необходимо те да бъдат гласувани и приети от Столичния общински съвет, а преди това да са преминали през обществено обсъждане и гласуване в местните комисии. Подобни процедури отнемат поне два месеца. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Deus Vult
    #17
    Отговор на коментар #15

    Спомням си как баба ми казваше, че в Париж БЪЛГАРСКИЯ ЗЛАТЕН ЛЕВ й позволявал винаги да има пари. Но това наистина е било преди комунистите. И наистина, преди да си отидат, за такива като мен място в България нямаше. Сега е друго. Не се горещете толкова, че ще си помисля, че сте от новите граждани. :)))

  2. Deus Vult
    #16
    Отговор на коментар #15

    Няма полза, естествено. Вие просто не сте прочели поста ми. Надявам се, че яда ви не е инспириран от #14. Впрочем на дядо ми са му взели само една фабрика, търговска фирма и къщата. Естествено. Та на въпроса. През 1880 г., СОФИЯ има 20 000 жители, 2 училища, 10 хана и 120 дюкяна. На 22 декември 1879 г., с указ на Александър Батенбер, е утвърден първия регулационен план на града. През 1881 г. е утвърден и първия градоустройствен план на града, т.нар. "Батембергов план", подписан от ИТАЛИАНСКИЯ

  3. boriana
    #15
    Отговор на коментар #10

    Слушай нафукато сел.янче. Идея си нямаш от нещата. Когато моите баби и дядовци са ходили по Европа, твоите са ходили в цървули. Добре, че комунягите си отидоха , та и ти да видиш свят. София е проектирана по европейски тертип, като Париж е бил един от примера . Както Париж има circule, по същия начин е бил проектран и изпълнен центъра на София. Като дойде в София поне да бещше погледнал картите на движението по спирките. Крайния квартал с панелрките в който живееш, или от който идваш, е проектиран

  4. Deus Vult
    #14
    Отговор на коментар #11

    Милорд, случайно да знаеш, какво се е случило с апартаментите на "бившите хора", в София след 9-ти? Законните собственици са интернирани по селата, в жилищата им се настаняват верни на партията цървуланковци, носят дрехите им, лягат с мръсните цървули в леглата им. Това са "новите граждани", милорд. За откраднатите фабрики няма да отварям дума. Нещо беше върнато. Но много малко и не най-сладкото.

  5. Deus Vult
    #13
    Отговор на коментар #12

    Интересно към коя категория спадат тези, които си харесват Beverly Hills, разположен на цял половин час от центъра на Los Angeles. Ето някой от тях: Кърт Ръсел, Стивън Спилбърг, Силвестър Сталоун, Мики Рурк, Еди Мърфи, Мик Джагър, Деми Мур, Брус Уилис, Ким Кардашян ... Ти да не плачеш за софийското жителство, което даваха от Кремиковци и Градски транспорт по времето на социализма? :)))

  6. Lord Denning
    #12
    Отговор на коментар #9

    Съмнително за малки селски душички - за други това е единстения разумен избор!

  7. Lord Denning
    #11

    Скъпи селяни, Идват празници - грабвайте дисагите, качвайте се на каруците и обратно на село. Част от вас няма да оцелят през Великото Преселение на провинциалистите защото се изключително прости и това оказва вляние върху пътната обстановка. Аривидерчи тъпи селянчета!

  8. Deus Vult
    #10
    Отговор на коментар #3

    Ми ползвай си, кой ти пречи. В нормалните европейски градове, историческия център е място където няма държавни учреждения и съответно поток от автомобили. Решението е абсолютно нормално, имайки предвид, че тези части на градовете са планирани в друго време, при други изисквания от 19 век и по-рано. В България е още по-зле, тъй като планирането и през 20-ти век е било подчинено на доктрината Хрушчов, която шзключва гражданите да притежават автомобили. Всички трансформации в центъра на София са безсмислени. От там трябва да се махнат държавните учреждения и да се затвори. Но преди това трябва да се построи съвременен делови център. Само, че подобни идеи са непостижими за homosoveticus.

  9. Deus Vult
    #9
    Отговор на коментар #8

    Да живееш в центъра не само на столицата, но и на големите градове в Европа и САЩ е съмнително удоволствие и отдавна никой не го прави. Гледай си пенсията и не се занимавай с новия век.

  10. Libertarian
    #8

    Булгаристанският селяк не може да свикне с новия век и че в цяла Европа, да живееш в центъра на столица е привилегия и доста скъпо удоволствие. Като нямаш пари, се връщаш на село или се ориентираш към екологичен и природосъобразен начин на живот.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.