Общината пуска нов автобус до един от работещите лифтове на Витоша

Решението е заради спирането на въжената линия от Драгалевци

Драгалевският лифт е спрян от миналата година. Сн. БГНЕС

Един от двата лифта, които водят от София до високите места на "Витоша" - Драгалевският, няма да работи и през това лято. Заради спирането му, което е факт от миналата година, Столичният общински съвет реши да пусне нова автобусна линия, която да стига до природния парк.

Тя ще води до друг открит лифт, стопанисван от "Витоша ски" - "Витошко лале 1". Решението за откриването на линията беше взето в четвъртък.

Придвижването до Витоша с градски транспорт или с лифт остава възможно само през почивните дни. През седмицата не работят нито автобусите, нито въжените линии. Пътуването с автобус остава най-изгодно - цената на билета е 1.60 лева в посока, важат и картите за градската мрежа.

Новата линия - през час и до 16 ч.

Общинарите решиха заради спирането на Драгалевския лифт, който тръгва от Драгалевци и стига до Голи връх, да разделят на две съществуващата в момента линия 93. По нея ще остане да се движи една кола, която ще изминава маршрута от зоопарка до първата станция на Драгалевския лифт.

Други две коли ще обслужват новата линия 166. Тя ще се движи от 6 юли до 27 октомври от зоопарка до станция "Витошко лале". Автобусите ще тръгват през 1 час. Първата кола ще тръгва от зоопарка в 8:05, а последната от тази спирка ще е в 15:05. В обратната посока последният автобус ще тръгва в 16:10.

По време на обсъждането на решението в комисиите на общинския съвет имаше предложение автобусът да се движи до 19 часа през лятото, тъй като денят е дълъг и хората могат да прекарат повече време в планината. Това предложение обаче беше отхвърлено с мотива, че трябва да се види дали въобще има интерес към новата линия, и ако има такъв, времето да се промени. Освен това то било обвързано с работното време на спрения Драгалевски лифт. От горната станция обаче последното качване на него беше в 17 часа.

Работещите лифтове

Лифтовете "Витошко лале 1" и "Витошко лале 2", както и Симеоновският са единствените, които ще работят през това лято и отново само в събота и неделя става ясно от информация на сайта на "Витоша ски". Двете линии имат връзка - междинната станция на Симеоновския лифт е при началото на "Витошко лале 1". Горната станция на "Витошко лале 2" е близо до Черни връх. Симеоновският лифт пък качва пътниците до Алеко.

Цената на билет за Симеоновския лифт е 12 лева. Отиване и връщане струват 17 лева. Използването само на седалков лифт е 7 лева в посока. За "Витошко лале 1" и "Витошко лале 2" има комбиниран билет от 12 лева в една посока или 17 лева за отиване и връщане.

Колоездачите могат да ползват седалковия лифт на цена 30 лева за карта.

Има и комбинирани билети - 25 лева за кабинковия и седалковите лифтове в рамките на един ден.

С градски транспорт

Освен 93 и новият автобус 166 до Витоша през почивните дни се движат и автобусите 63 - от бул. "Цар Борис ІІІ" до ул. "Бялата чешма" над Бояна, и 66 от зоопарка до хотел "Морени". Автобус 103 пък стига от автостанция "Овач купел" до вилна зона "Люлин".

От години достъпът до Витоша с публичен транспорт е силно ограничен и много хора използват автомобилите си, за да се качат в планината. В почивните дни, особено през зимата, това често води до огромни задръствания. Много хора избягват лифтовете заради високите цени, а и заради това, че те често не работят. От "Витоша ски" не подменят остарелите съоръжения с мотива, че планът за управление на природния парк и законите им пречат да го направят.

Наскоро "Столичен автотранспорт" купи 10 автобуса втора употреба, с които да замени близо 30-годищните коли, които се движеха по линиите до природния парк. Те са полутуристически - с повече места за сядане от градските и с багажно отделение. Автобусите са дизелови и с ръчни скоростни кутии, тъй като наклонът на пътищата в парка не позволява там да се движат газови или електрически коли, които са с автоматични скорости.

В четвъртък общинарите решиха да се отпуснат 1.2 млн. лева от общинския бюджет на "Столичен автотранспорт" за купуването на още 5 подобни автобуса. Те трябва да са втора употреба, произведени след 2015 г. и да отговарят на екокатегория евро 6.

Още от България