Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Общината ще отказва софиянци от колите с ограничено и скъпо паркиране

29 коментара
Общината ще отказва софиянци от колите с ограничено и скъпо паркиране

Повишаване на цената за паркиране в центъра на града, съчетано с намаляване на възможностите за това и с ограничаване на времето за престой. Това са част от мерките, които Столичната община смята да предприеме в следващите години, за да намали използването на лични автомобили в града за сметка на придвижването пеша, с велосипед и с градски транспорт. В краткосрочен план се предвижда поскъпване на синята зона с 50%, което означава, че час престой там ще струва 3 лева.

Мерките за ограничаване на автомобилите основно в центъра предвиждат още разширяване на платените зони за паркиране, въвеждане на нови зони с още по-рестриктивни правила, ограничаване на абонаментите за хората, живеещи на улици с платено паркиране, както и на служебния абонамент. Те са част от Плана за устойчива градска мобилност с хоризонт до 2035 г., който предстои да бъде гласуван от Столичния общински съвет. Той се разработва от няколко години и сега е внесен с подкрепата на всички политически сили в общинския съвет.

Той включва още поскъпване на данъка за дизелови коли след 2025 г. Както и въвеждане на ограничения за коли с по-замърсяващи двигатели, които се ползват за доставки и логистика. Освен това се предвижда създаването на градска тол система за електронно плащане на таксите за влизане на товарни автомобили в града.

Целта на плана е да даде предимство на пешеходците и за това се предвижда разширяване на зоните без коли в центъра.

На второ място по важност е поставено велосипедното движение. За развитието на веломрежата би трябвало да бъдат вложени 128.4 млн. лева, с които да се изградят около 300 км алеи за колела. Отделно се предвижда изграждане на велопаркинги и на системи за споделено ползване на велосипеди.

На трето ниво като приоритет се поставя градския транспорт и основно развитието на метрото и на скоростни трамвайни трасета. След това по важност се нареждат системите за споделено пътуване с автомобили и накрая личните коли.

За осъществяването на плана са нужни 3.869 млрд. лева. Въпреки че градският транспорт е на по-задни позиции като начин на придвижване, основният ресурс от този бюджет трябва да бъде насочен към него. Близо 1.6 млрд. лева ще са нужни за доизграждането на третата линия на метрото и разширение на първите две линии. В наземния транспорт се предвижда да бъдат вложени 1.646 млрд. лева. За осигуряването на парите ще се разчита почти еднакво на общинския бюджет, еврофондовете и на приходите на общинските транспортни дружества. До 2025 г. обаче София смята да продължи да разчита основно на парите от ЕК за осъществяване на идеите си в транспорта. Чак след това средствата от общинския бюджет би трябвало да надхвърлят тези от европейския.

След евентуалната инвестиция на посочената сума придвижванията с лични автомобили трябва да бъдат намалени до 20% при около 30 на сто в момента. Това трябва да стане за сметка придвижване пеша, с колело или с градски транспорт. 

Паркирането – по-скъпо и по-ограничено

"През 2035 г. София е "град за хората" с жизнена и привлекателна градска среда. В централната градска част автомобилното движение е силно ограничено за сметка на взаимно обвързани пешеходни зони и споделени улици с приоритет на пешеходното и велосипедното движение. Обществените пространства са обновени и оживени с хора и активности". Това би трябвало да е крайният ефект от ограничаването на колите в центъра на столицата.

За постигането на така обрисуваната картинка се предвижда въвеждането на червена зона за паркиране. Идеята е тя да се намира в същинския центъра на София, паркирането в нея да е до 1 час и да е по-скъпо от цената за синя зона, където може да се спира максимум два часа срещу 2 лева на час.

Предлага се обхватът на червената зона да бъде от бул. "Васил Левски" през бул. "Александър Дондуков" до бул. "Витоша", оттам през ул. "Алабин" и по ул. "Граф Игнатиев" - обратно до бул. "Васил Левски".

Не е посочено каква би била цената за паркиране на червените места, но те трябва да са по-скъпи от сините. А цената на час паркиране в синя зона трябва да нарасне на първо време с 50% или да стане 3 лева на час.

Същевременно синята зона трябва да се увеличи и да обхване места, които в момента са част от по-евтината зелена зона. Разширяването на синята зона ще е основно в източна и северна посока – към Докторската градина и по улиците северно от бул. "Дондуков".

"Респективно подобно разширение се налага и за зелена зона, основно в северна посока", пише в плана. Освен това отделни зелени зони трябва да се обособят и по кварталите - в района на "Бизнес парк" и в ж.к. "Люлин" в района на бул. "Панчо Владигеров".


Предложението за създаване на червена зона за паркиране и увеличаване на синята зона.

Около обществени сгради, болници, туристически и други обекти пък ще бъдат обособени жълти места. Те ще са част от червената, синята или зелената зона, но може и да са в квартали, в които няма платено паркиране. В първите две зони на жълто място ще може да се паркира за 1 час, а в зелена зона – за 2 часа. На жълтите места няма да могат да паркират хората с винетки. Няма да има и служебен абонамент. Цената за жълтите места ще е като тази за червените, зелените или сините.

За да не се задържат колите в платените зони за паркиране, се предвижда поскъпване на престоя след първия или втория час. Ще се ограничава и издаването на винетки за паркиране за живеещите в зоните – 1 на жилище в червената зона и 2 в синята.

Алтернативата на паркирането в центъра ще са буферните паркинги около него и при новите и съществуващи станции на метрото. Близо 83 млн. лева са предвидени за нови паркинги, а местата в тях ще са около 7000. Докато в центъра и по станциите на метрото гаражите ще се правят с общински средства, по кварталите се предвижда това да става с публично-частно партньорство, но не се дават повече подробности.

Центърът - пешеходен

Планът за градска мобилност преповтаря препоръките на доклад на студиото на урбаниста Ян Геел по отношение на пространствата в центъра. Той предвижда първо ограничаване на транзитното преминаване на коли през центъра на града по бул. "Цар Освободител". Това ще стане първо с изграждането на няколко нови пешеходни пътеки, които да затрудняват преминаването, а в последствие и със спиране на движението. Преди това да се случи, трябва да са готови т.нар. вътрешни рингове от булеварди, които да свързват различните части на града, без да се налага минаване през центъра.

Планът предвижда пешеходни да станат ул. "Съборна", както и една от улиците "Иван Вазов", "Славянска" и "Аксаков". В дългосрочен план коли няма да минават и по част от бул. "Мария Луиза". Преди това обаче трябва да се направи ремонт на тази част от града. В момента тече архитектурен конкурс за идеен проект за обновяването на пространството. Предстои такъв да се обяви и за териториите около Двореца (Националната художествена галерия).

Градският транспорт – по-бързо и по-удобен

В частта за развитието на градския транспорт са заложени мерки, за които се говори от години – скоростни трасета за автобуси и трамваи, повече бус ленти с по-добър контрол на нарушителите и най-вече разширяване на мрежата на метрото.

До 2035 г. би трябвало третата линия на метрото да стигне до Окръжна болница, като преди това мине през кв. "Слатина". Първата линия трябва да бъде продължена от "Бизнес парк" до Околовръстното шосе. Предвижда се линия да има и през "Студентски град".

Предвидени са 50 млн. лева за купуване на нови екологични автобуси, които да водят до метрото в кварталите "Овча купел", "Люлин" и "Горна баня". Това също е идея, която се обсъжда от години.

Освен ремонт на съществуващите трамвайни трасета се предвижда и нов трамвай по бул. "Тодор Каблешков", по бул. „"Копенхаген", както и по булевардите "Г.М Димитров" и "Кл. Охридски".

Най-накрая би трябвало да заработи и тикет системата за таксуване в градския транспорт на изминато разстояние или на време. За нея се говори също от години, а в момента би трябвало проектът, възложен от Центъра за градска мобилност, да се изпълнява.

Велоалeи и споделени колела

Общината дава заявка и за сериозно увеличение на веломрежата в града. Това на думи е сред приоритетите на градската управа в последните години, но на практика този вид инфраструктура е крайно недостатъчен, а съществуващите велоалеи рядко отговарят на нормативните изисквания за изграждането им.

Освен нови велоаели в плана се говори и за създаването на система за споделени велосипеди, за която също се говори от години. Общината дори обяви концесия за изграждането на такава система, но изборът на победител бе обжалван и преди месеци стана ясно, че местната власт вероятно ще се откаже от този вариант за изграждане на системата. В плана се посочва, че такава ще бъде направена първо в центъра и "след това бързо да се разшири към големите жилищни квартали". Системата може да включва и електрически велосипеди, скутери и други персонални електрически превозни средства - тротинетки.

Препоръчва се проектът да се реализира на етапи. Първият е през следващата година, когато се предвижда да има 800 колела в центъра и 400 в "Люлин", които да играят ролята на довеждащ транспорт до метрото. До 2025 г. да бъдат изградени 280 стоянки и да има 2800 велосипеда. Инвестицията в този компонент е оценена на 3.4 млн. лева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

29 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #29
  2. edin.drug
    #28
    Отговор на коментар #27

    Очевидно ти си селският след като не знаеш че данънкът се оценява с коефициента за града върху данъчната оценка. Доколкото апартаментите в центъра са по-скъпи - и данъкът е по-висок (смет и сграда). А София и Варна са с доста висок коефициент.

  3. olele
    #27
    Отговор на коментар #18

    селски в София е най-евтин данъка, а тия с провинциалните регистрации просто не им се чака пред кат-София, така че излез от паважната си черупка и стига си се страхувал да се не минеш

  4. olele
    #26

    а за намаляване на интервалите на митроту сабален... нищо се нечува... направете градския транспорт по привлекателен и селтаци те сами ще почнат да го ползват

  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #25
  6. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #24
  7. Естествено
    #23

    Как да не си спомня за концепцията на др. Никита Сергеевич Хрущов за това, че гражданите не трябвало да имат автомобили (за какво са им!). Трябвало да има бързи автобуси, а с парите за автомобили (на гражданите) можело да се построят полезни неща. И естествено не са нужни паркинги. Много мразя някой да ме "приучава" към нещо, да ме "отказва" от нещо (автомобила) и да ме "качва" на неща (обществен транспорт). Скоро има избори.

  8. Коментарът е изтрит в 18:53 на 19 октомври 2019 от автора.
    #22
  9. Горскио
    #21

    Та, кооперациите в отделните блокове на централна София оформят правоъгълници, чието дворове в много случаи все още не са застроени и могат да се използуват за построяване на закрити паркинги за живеещите, какато и на открити паркинги (както сега се ползуват). За да ти стане ясно за какво говоря отвори на гугъл мап картата на централна София, после на Белград или някоя друга балканска столица и ще видиш за какво говоря... Съветвам свиинята Фандъкова и главният й архитект също да погледнат на гугъл мап...

  10. Горскио
    #20
    Отговор на коментар #15

    edin.drug,Не си наясно с градоустройството на София в годините след Освобождението та чак до англоамериканските бомбардировки (сегашния център).Последващата комунистическа градоустройствена неразбория наистина до голяма степен заличи първоначалното градоустройство, положено при управлението на кмета Димитър Петков (убит пред днешната резиденция на турския посланик), но доста е останало и може да се използува.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.