Общинска имитация на мерки за достъпа до Витоша

Фандъкова обяви, че въпросът със ски съоръженията се политизирал

Общинска имитация на мерки за достъпа до Витоша

Въпросът със занемарените ски съоръжения на Витоша се политизира. Това стана ясно от думите на кмета на столицата Йорданка Фандъкова пред БНТ във вторник.

Коментарът ѝ бе по повод на зачестилите призиви от страна на "Да, България" и ДСБ "Да върнем Витоша на гражданите". Темата отново стана актуална покрай казуса със строителството в Национален парк "Пирин". От години Витоша не е приветливо място за спорт, достъпът до планината с лифт или градски транспорт е затруднен, което пък увеличава трафика на коли особено в почивните дни, а това води до задръствания. Обвиненията към собственика на лифтовете и влековете "Витоша ски", свързан с концесионера и на Банско, са че умишлено спира развитието на софийската планина в полза на Банско.

Общинският съвет се занимава с този въпрос от 2016 г., като трябваше да проучи собствеността на лифтовете и влековете и да набележи мерки за подобряване на достъпа до планината. След поредното отваряне на темата членовете на специалната комисия за Витоша се събраха на спешно заседание във вторник и решиха да удължат с 1 час времето, в което влизането с коли в природния парк е забранено. Това ограничение обаче и без това не се спазва. Ще бъдат пуснати и повече автобуси по единствената автобусна линия, стигаща до високите части на планината.

Политически спорове

"Големият дебат е подмяната и реконструкцията и възможността за инвестиции в нови лифтови съоръжения. Прави се опит този дебат да се политизира. Фактите са, че през 2007 г. Столичният общински съвет взима решение за приватизация на общинското дружество "Въжени линии" и то се приватизира от "Витоша ски". Още през 2006 г. дружеството е включено в приватизационния списък. Колеги и политически сили, които апелират сега да върнем Витоша на софиянци, са участвали във взимането на това решение. Групата на ДСБ е гласувала "за" приватизацията", коментира Фандъкова.

Тя допълни, че в условията на договора никъде не пишело, че съоръженията трябва да работят, а само, че трябва да се поддържат. Фандъкова припомни и че има противоречия в редица закони спрямо плана за управление на парка и това спира подмяната на старите съоръжения.

Преди ден движение "Да, България" започна подписка под наслов "Да върнем Витоша на гражданите на София". В подписката се настоява Столичната община да ревизира или разтрогне приватизационния договор на "Витоша ски", така че да се осигурят функциониращи лифтови съоръжения. От "Да, България" искат и интегриран план за достъп до планината.

Още миналата седмица председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков, че договорът с "Витоша ски" е написан така, че в него на практика не са заложени основания, които да водят до прекратяване, а задълженията на дружеството като размер на инвестициите са минимални и отдавна изпълнени.

"Каквото и да искаме да направим, трябва да се видят процедурите. Каквато и реновация да се прави, трябва да се издаде разрешително за строеж, което обаче е забранено. Витоша трябва да има възможности и за зимен, и за летен туризъм, без да има никакво друго строителство освен спортни съоръжения. В момента по план има една писта, а останалото са поляни. Решението минава през плана за управление на Витоша и той трябва да е добре комуникиран. С него трябва да се узаконят и пистите, които сега се използват като такива", посочи столичният кмет.

Фандъкова визира Закона за горите, Закона за устройство на територията (ЗУТ) и плана за управление на природния парк. Наскоро концесионерът се оплака, че освен жалбите на природозащитници, които от години спирали всякакви опити за инвестиционни намерения, има противоречие в законодателството. Според промените от 2012 г. в Закона за горите подмяната на съществуващите лифтове започва с промяна на статута на територията под самите тях, която в момента се води горска. Същевременно планът за управление забранява изключването на всякаква земя от горския фонд на територията на природния парк.

Според природозащитниците тези аргументи са неверни. В плана за управление на Витоша е записано, че старите и неработещи съоръжения като Княжевския лифт или "Романски" трябва да бъдат подменени или премахнати. В Закона за горите пък се дава възможност за подмяна на лифтове без промяна на предназначението на земята. Законът за устройство на територията пна свой ред позволява на общината да задължи собственика на строеж да го обезопаси или поправи, ако е опасен, какъвто е случаят с неработещите лифтове и влекове на Витоша.

Мерки със съмнителен ефект

В края на миналата седмица пък Столичната община обяви, че модернизацията на ски съоръженията на Витоша минава през бавещата се близо две години актуализация на плана за управление на парка и макар да излиза, че докато той не бъде одобрен от екоминистерството местната власт е с вързани ръце. Във вторник беше свикано заседание на създадената още през 2016 г. специално заради казуса временна комисия. Тя реши да удължи с един час периода, в който се забранява влизане с коли в природния парк. В момента тя важи за времето от 11 до 14 часа в почивните дни. Предлага се забраната да се удължи до 15 часа. Забраната обаче по принцип не се спазва.

За улесняване на достъпа до планината ще се увеличи и броят на автобусите по единствената линия, която стига до високите части на планината - 66. Още от тази събота те ще се движат на 30 минути. Първият автобус ще тръгва от зоопарка в 7.50 часа, а последният в 16.50 часа от "Морени".

Линията работи само в почивните и празничните дни. Автобусите по нея по традиция са малки, стари и препълнени. Преди време до парк "Витоша" пътуваха редовни линии през цялата седмица. Според зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев автобусните линии, водещи до Витоша, са 14. Той вероятно включва в това число и градския транспорт до селата и кварталите в подножието на планината. От там обаче хората в повечето случаи трябва да вървят пеш, което не е особено подходящо, ако са тръгнали към Витоша, за да карат ски.
"Ще направим и информационна кампания, която да разкаже на хората кои линии могат да ги отведат до планината. Предвидили сме и резервни автобуси, ако се констатира превишен брой на пътниците", поясни още Крусев.

"Директният ангажимент на общината е осигуряването на автобусния достъп до планината. Възложила съм и още следващата събота и неделя ще бъде увеличен броят на автобусите по линия 66, които са за “Алеко“ – най-натоварената линия. Също така ще има автобус, който ще изчаква на долната станция на лифта, така че ако има чакащи хора, да може да се включи в движението", каза кметът Йорданка Фандъкова пред БНТ.

Поредни работни групи, поредни проверки

"Големият дебат е по отношение на състоянието и възможността за инвестиции в лифтове и влекове на планината. Това е тема, която от години стои в дневния ред на обществото. Важно е да кажа, че възложих към редовните проверки, които прави Изпълнителната агенция по метрологичен и технически надзор за техническото състояние на съоръженията, да се направи и междуведомствена група, така че към тези проверки да се включат и колегите от строителен контрол", коментира Фандъкова.

"Убеден съм, че ако се установи някаква опасност от тези съоръжения кметът ще издаде съответните разпореждания по закон - за заздравяване или премахване на съответните съоръжения", каза председателят на общинския съвет Елен Герджиков по време на заседанието на комисията за Витоша.

Освен тази група ще се прави и друга, която да проверява собствеността на хижите в планината.

От местната администрация ще поканят и представители на природен парк "Витоша", които да им представят преработения вариант за нов план на управление на парка, който така и не представен публично до момента.

Новият план за парк "Витоша" бе изработен с пари от еврофондовете, но в началото на март 2016 г. проектът му бе върнат от екоминистерството за преработка , тъй като съдържал предложения върху около 40% от територията на парка да се изграждат ски съоръжения. Фирмата, изработила този план, както и плана за парк "Пирин", върна преработения вариант за одобрение от Висшия експертен екологичен съвет, но движение по казуса нямаше до края на 2016 г., когато стана ясно, че отиващото си второ правителство на ГЕРБ остава горещия картоф за следващите управляващи .

Оттогава мина още една година в безвремие относно плана за "Витоша", но затихналите проблеми изникнаха с нова сила покрай промяната на плана за управление на парка "Пирин" на 28 декември 2017 г., с което се дава зелена светлина за нови ски строежи.

След обществения натиск по случая с "Банско" и Пирин и политическия за "Витоша", Столичната община се видя принудена да реагира.

Още по темата
Още от България