Общият терминал на нефтопроводите в Бургас плаши инвеститорите

Общият терминал на нефтопроводите в Бургас плаши инвеститорите

Господин Фергюсън, срещате ли някакви политически пречки от българското правителство за реализация на тръбата Бургас – Вльора?

Не смятам, че има политически пречки, по-скоро мисля, че българското правителство изразява съмнения, че зад нас действително стои сериозна подкрепа от финансови институции и фирми. Но ние имаме осигурени гаранции за количествата петрол, които ще захранват петролопровода, както и финансиране.

Нали министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов съвсем скоро се върна от посещение в САЩ, където е водил разговори за тръбата?

Бяхме щастливи да видим министър Гагаузов във Вашингтон и той да се увери на място в сигурната подкрепа на американското правителство за нашия проект. Той разговаря и с представители на “Ексимбанк” и ОПЕК.

В България получихме информация, че “Ексимбанк” е проявила интерес за инвестиции и в двата проекта за петролопроводи – Бургас – Вльора и Бургас – Александруполис...

Нямам представа защо сте получили такава информация. Явно някой се объркал, защото не е ставало въпрос за Бургас – Александруполис при разговорите с “Ексимбанк”.

Кажете кои са фирмите- производителки на суров петрол, които са се ангажирали твърдо за доставки по вашата тръба?

За съжаление това е търговска тайна до подписване на споразумението между АМБО и тези нефтени фирми.

А кога може да се очаква това подписване?

Този процес има две фази на развитие и така е при всички проекти, не само при нашия. Първо получихме писма за интерес от доставчици на нефт. В тях те поставяха към АМБО            условия, които ние трябва първо да изпълним, за да се подпишат договорите за доставка и транспорт на нефта. Ние работихме по изпълнение на поставените ни условия и през следващите три месеца очакваме, че ще получим вече детайлни писма за бъдещите доставки на суровия петрол от фирмите. Твърдите договори за транспортиране ще се подпишат около шест месеца след получаване на конкретните заявки.

Има ли връзка между поставените от доставчиците условия към АМБО и държавните гаранции за проекта?

Да, но България, Македония и Албания са потвърдили, че ще подпишат тристранната конвенция и индивидуални договори с АМБО за опериране на тази тръбопроводна система. Естествено преди това трябва да последват финални разговори около окончателния текст на конвенцията.

Не трябваше ли индивидуалните договори на държавите с АМБО да се подпишат още през лятото на миналата година?

Конвенцията трябваше да се подпише през 2005 година. Бяхме заложили срок до септември да са финализирани разговорите и да е изчистен текстът, под който да сложат подписите си трите страни. Но изборите в България и най-вече в Албания забавиха с половин година работата по документа. Конвенцията представлява споразумение с между трите страни, че ще имат към АМБО едни и същи изисквания и ще работят с компанията по един начин. Документът отговаря на енергийната харта и на всички конвенции на Европейския съюз за трансграничния транспорт на енергиен ресурс. След това вече се подписват и специфичните договори за АМБО с всяка отделна държава.

По-рано споменахте, че имате финансиране, но за кой етап от проекта сте осигурили средства? 

Това е трудната част. За да получим писмата за интерес при транспортирането на нефта и за да заинтересуваме финансовите институции, трябва да се направят няколко основни неща. Едно от тях е да се изготви подробен доклад по оценка за въздействие на околната среда (ОВОС). Преди няколко години ние изготвихме една предварителна екологична оценка на съоръжението, но сега се нуждаем от много нови детайли, вече конкретно за самото трасе на територията на всяка държава.  Предварителните дейности трябва да се финансират от АМБО и първият транш от парите ние трябва да си осигурим и да свършим работата през следващите шест месеца.

Колко ще похарчите за ОВОС на цялото трасе?

Предварителните изчисления сочат някъде около 10 млн. долара.

Господин Фергюсън, запознавали ли сте се с представители на фирмата “Универсален терминал Бургас”, избрана да изгради и оперира входната инфраструктура на двата петролопровода?

Не ги познавам лично. Чел съм в пресата за тях. Знам, че част от дружеството се притежава от държавна фирма (б.а. – това е “Техноекспортстрой”, която държи 55% от дяловете на “Универсален терминал Бургас” и участва в концесията на магистрала “Тракия”).

Питам ви, защото преди около месец от Министерство на регионалното развитие и благоустройството ми заявиха, тази фирма продължава да изпълнява някакви функции по правителствено решение и изготвя подробен устройствен план на бъдещата обща входна инфраструктура на двата петролопровода...

Така ли?

...и това е причината да се интересувам дали те са влезли в някакви отношения с АМБО, като компания, която управлява един от тези проекти за строителството на петролопровод?

Казано ми беше, че планират да правят това и аз отговорих, че това не отговаря на изискванията на проекта АМБО. Така че очаквам да имаме някакви сериозни разговори по това предложение, което циркулира в общественото пространство.

С кого очаквате да имате тези разговори?

С министър Асен Гагаузов. На срещата ни във Вашингтон аз му казах, че ние няма да сме доволни и не сме съгласни, собствеността на терминала да бъде предадена в ръцете на държавни фирми. След като назначава тези изпълнители без никаква конкуренция, изглежда, че правителството ще финансира бъдещото съоръжение, което води до много сериозни съмнения относно цялото това дружество. АМБО ще подготви едно алтернативно предложение за министъра на регионалното развитие за общ вход на двата петролопровода, защото ние разбираме интересите на държавата и тяхното желание да има общ терминал.

Какво очаквате от сегашното си посещение в България?

Тук съм, за да се видя с министър Гагаузов и да продължим разговора си от Вашингтон. При последната ни среща аз му разказах детайлно програмата и следващите стъпки, които следваме в момента. Изказах му и нашите съмнения относно собствеността на общия терминал и се споразумяхме да продължим разговорите за това тук в България.

А какви са следващите ви конкретни стъпки за реализацията на петролопровода?

Първо трябва да постигнем някакво разбирателство по отношение на този общ терминал. В противен случай няма да можем да накараме инвеститорите да дойдат в България. И да приключим работата по конвенцията между трите държави.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес