"Общото небе" на България и Румъния се отлага за 2012 г.

"Общото небе" на България и Румъния се отлага за 2012 г.

Въздушното пространство на България и Румъния ще влезе в общ блок на управление от 2012 г. и това ще направи полетите над двете страни по-бързи, по-къси и по-евтини, съобщиха в петък министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков и генералният директор на Ръководство “Въздушно движение“ (РВД) Дилян Динев. Идеята за първото в Европа "общо небе" е от 5-6 години и трябваше да се реализира до 2010 г., но се отлага за 2012 г. заради дългогодишното забавяне на новата автоматизирана информационна система за контрол на полетите. Тя трябваше да е готова през 2003 г.

Системата е внедрена на 20 септември т.г. и е свързана директно с летищата във Варна и Бургас. Забавянето се дължи на спор между РВД и компанията, която я изгради - "Селекс" (бившата "Аления Маркони системс"). РВД поиска неустойки от 6 млн. евро заради протакането, а "Селекс" предяви претенции за допълнителни 4.26 млн. евро. В крайна сметка двете страни се споразумяха "Селекс" да смени хардуера и да модернизира софтуера на дружеството, а то от своя страна да оттегли претенциите си. РВД е платило на "Селекс" 9 млн. евро.

Новата система е съвместима със системите във всички европейски държави, сред най-модерните в света е и отговаря на всички изисквания на ЕС, похвалиха се Цветков и Динев. Чрез нея вече се обслужват 95% от всички самолети, прелитащи над територията на страната. Тя има много по-бързо действие на софтуера, което дава възможност за 50% увеличение на капацитета на обслужените самолети.

Системата ще подобри и сигурността на полетите в ниските височини, като основно това се отнася до т.нар. малка авиация в страната.

Първият компонент на новата придобивка на РВД е метеорологичната система, достъпна и за комерсиалните авиокомпании. Създава се и нова възможност за планиране на полетите по интернет. Системата на РВД е в постоянна връзка с Центъра за управление на въздушните потоци в Брюксел, което прави възможно проследяването на т.нар. въздушни задръствания, както и да се осъществи една от най-важните ѝ цели – избягването на самолетните катастрофи.

През следващата година таксите за полетите ще бъдат намалени с около 3 евро на тон/километър или както поясни ръководителят на службата Деян Динев – около 5 милиона евро кумулативно за цялата година. Средногодишно РВД обслужва около половин милион полета, новата система дава възможност за двойно повече. В последните години 2008 – 2009 нивата на трафика в България се запазиха въпреки кризата, а РВД отчита ръст на трафика с 6% за настоящата година. само на Летище София на ден кацат и излизат около 160 – 170 самолета.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес