Обвинени в бездействие, а действали. Съдът върна делото срещу пътни шефове за инцидента край Своге

Обвинени в бездействие, а действали. Съдът върна делото срещу пътни шефове за инцидента край Своге

Делото срещу бившите членове на управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Светослав Глосов и Дончо Атанасов, започнало след тежката катастрофа край Своге през 2018 г., е прекратено. Това става ясно от протокола от първото заседание, проведено на 28 октомври. Съдия Иван Коев от Софийския градски съд се мотивира, че в обвинителния акт има много неясноти и го връща на прокуратурата. Една от критиките му е, че двамата са обвинени в бездействие като длъжности лица и членове на управата на АПИ, а в същото време в обвинителния акт подробно е описано как са се опитвали да накарат фирмата "Трейс" да ремонтира пътната отсечка в рамките на дадената гаранция.

"Тази фактология съдържа конкретни действия и на двамата подсъдими, които са били насочени към реализиране на гаранционната отговорност на изпълнителите и влизат в противоречие с тезата на прокуратурата, че конкретното бездействие на двамата подсъдими", пише съдия Коев.

Жертви

Тежката катастрофа край Своге стана на 25 август 2018 г. Тогава пълен с пътници автобус поднесе, навлезе в насрещното, удари се в идваща кола, а след това излезе от пътя и падна в дере. Загинаха 20 души. Първият обвиняем бе шофьорът Григор Григоров - за шофиране с превишена скорост. Според разследващите той е карал с 53 км. при разрешена скорост от 40 км./ч в този участък. Поставянето на ограничението е единственият, при това неуспешен, опит участъкът край Своге да бъде обезопасен по някакъв начин. След катастрофата там започна спешен ремонт.

Варовик

След инцидента започнаха да излизат все повече факти около некачествено направения ремонт. Тогавашният регионален министър Николай Нанков призна, че в асфалтовата смес е изпозлван варовик, което е недопустимо, защото този материал има свойството да се полира и съответно сцеплението между автомобилните гуми и пътя е лошо.

Наличието на варовик бе установено едва след трагедията. Разбра се и че институциите са знаели за лошото качество на пътя, но не са успели да накарат изпълнителя "Трейс" да го ремонтира. Представители на фирмата също получиха обвинения.

Бездействие?

Към отговорност бяха привлечени и бившите шефове в АПИ Глосов и Атанасов. Прокуратурата твърди, че двамата са знаели за проблема край Своге. Те сочат, че Глосов е трябвало да свика заседание на управителния съвет на АПИ, на което да докладва отказа на изпълнителя "Трейс" да подмени настилката, но не го направил. Освен това не възложил на Института по пътища и мостове експертиза за състоянието на пътя, макар че още в началото на годината от полицията в Своге било изпратено писмо с искане за спешни мерки за обезопасяване на участъка.

Сходни са обвиненията срещу Атанасов. Прокуратурата твърди, че след като получил доклад от Института за пътища и мостове той не свикал заседание на управителния съвет, за да се вземе решение за подмяна на асфалта. Разследващите твърдят, че двамата са бездействали, за да спестят на "Трейс" малко над 60 хил. евро, колкото трябвало да плати фирмата за ремонта.

От 1 до 98 страница

В обвинителния акт срещу двамата е посочена голяма като обем фактическа обстановка, но тя не касае обвинението им, посочва пред съда адвокатът на Глосов. Вместо това се обяснява какво са правили преди периода, в който прокуратурата твърди, че са бездействали.

"От стр. 1 до стр. 98 на обвинителния акт, абзац 2 всички факти, които са изложени, са извън инкриминирания период. За инкриминирания период няма посочен нито един факт", казва защитникът.

Съдия Коев посочва в мотивите си, че разследващите цитират факти, които подкрепят точно обратната теза – че Глосов и Атанасов са правили многократни опити да накарат "Трейс" да ремнтира отсечката.

А къде е третият?

Съдията подчертава и друг интересен факт. Въпреки че управата на АПИ се състои от трима членове, името на третия изобщо не се споменава, срещу него не е повдигнато и обвинение.

"Не става ясно и поради каква причина е ангажирана единствено тяхната наказателна отговорност за несвикване на извънредно заседание на УС при положение, че възможност да стори това е имал и третия член на УС, чието име по неясна за съда причина изобщо не фигурира в обвинителния акт", пише той.

В същия период в управата на АПИ влиза и Веселин Давидов, бивш депутат от ГЕРБ. Той отговаряше обаче конкретно за тол системата и бе уволнен в началото на миналата година заради проблемите при въвеждането на електронните винетки.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как смятате да прекарате Коледа и Нова година?