Обвинения за умишлен фалит размениха Ваньо Танов и “Булгартабак“

Обвинения за умишлен фалит размениха Ваньо Танов и “Булгартабак“

Обвинения и контраобвинения за умишлено фалиране на “Булгартабак“ с цел продажбата му на безценица размениха в четвъртък шефът на Агенция “Митници“ Ваньо Танов и ръководството на държавния холдинг.

В интервю за в. “Стандарт“ Танов заяви, че управата на дружеството води тактика за обезценяването му и затова е загубило 71 процента от пазарния си дял през първите месеци на 2010 г. Митническият шеф каза още, че загубите на хазната от акциз се дължат само на “Булгартабак“ (БТ). Той обясни също така, че ценовата политика на дружеството обслужва дистрибуторите и българските цигари може да са с 20 стотинки по-евтини, което пък ще намали клиентите на контрабандистите.

Това провокира ръководството на БТ да свика спешна пресконференция, на която да опровергаят твърденията на Танов. Отречени бяха цитираните от него цифри за загубата на пазар и за неплатени акцизи. Отправени бяха обвинения, че подаваните от държавната администрация сигнали обезсърчават потенциалните инвеститори в предстоящата приватизация на холдинга.

Раздържавяването ще става през Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. До седмица - две се очаква да бъде подписан договорът с избрания консултант на продажбата “Ситигруп Глобал Маркетс Лимитид”, след като новото ръководство на АПСК потвърди избора на компанията. Тя трябва да изготви оценката на активите на БТ и според ръководството на холдинга изявленията на Танов може да повлияят негативно върху цената.

Шефът на дружеството Иван Биларев призова, който има данни, че ръководството на “Булгартабак“ води политика на умишлен фалит, да ги даде на компетентните органи. Той изрази изненада от коментарите на Танов, тъй като холдингът ежеседмично дава отчети на митниците за състоянието на пазара си. Допълни, че няма обяснение за думите му и дали целта е смяната на управата на БТ. “Или има неразбиране, или някой го подвежда“, каза Биларев за Танов.

“Ако бяхме загубили 71 процента от пазара си, сега делът ни щеше да е едва 12 процента“, каза маркетинг директорът на дружеството Александър Манолев.

Биларев допълни, че според данните за април 2010 г. БТ държи 37 на сто от пазара на цигари у нас при 50.5 процента по същото време на миналата година. Той обаче уточни, че тези данни не са много коректни, тъй като покриват период, в който все още на пазара се продават изделия със старите бандероли, а след това пушачите опитват различни марки, докато решат кои и на какви цени да пушат.

Отражение оказва и силният ръст на черния пазар, който е изял от дяловете на всички легални играчи, заяви Манолев. С 40 процента са намалели продажбите на бандеролния пазар в първото тримесечие, които значи, че автоматично с толкова се е увеличила контрабандата, а не че пушачите са станали непушачи, допълни той.

Все пак от БТ признаха, че чуждите производители са вдигнали с процент-два продажбите си, докато техните са спаднали, което се дължи на намаляването на ценовите разлики между местните и вносните марки.

След множеството акции на МВР срещу цигарените трафиканти в последно време обаче имало ръст от около 15 на сто на легалния пазар, каза Биларев, който изрази оптимизъм, че до края на годината ще има известно възстановяване на обемите продажби на редовните цигари.

Когато цифрите говорят, дори каубоите мълчат

Ръководството на БТ не пожела да коментира дали то не е използвано в разгорелия се конфликт между шефа на митниците и вътрешния министър Цветан Цветанов, които в последните седмици си размениха взаимни нападки относно ефективността в битката срещу контрабандата.

На пресконференцията бяха изнесени данни за ръст на приходите от продажба с 29 на сто през първото тримесечие на 2010 г. спрямо същия период на миналата и с 69 на сто увеличение на нетния финансов резултат. Дружеството отчете и 51 на сто нарастване на износа си, което според ръководството му е съществен фактор за привличане на бъдещ инвеститорски интерес.

“Когато цифрите говорят, дори каубоите трябва да замълчат“, каза Биларев.

Той заяви също така, че холдингът няма нито лев неплатени акцизи, няма кредити и няма неплатени разходи за доставчици, има само да си събира известни суми от дистрибутори.

По повод твърденията на Танов, че холдингът, вместо да намали цената на цигарите, е увеличил процента към дистрибуторите и те вече вземат 9% от стойността на цигарите, Манолев обясни, че “търговската отстъпка не е наливане на пари в дистрибуторите, а покрива необходимите разходи за логистика и разнос до търговските обекти и именно в търговците на дребно всъщност остава по-голямата част от отстъпката“.

Маркетинг шефът също така обясни, че търговската отстъпка не е вдигната на 9 процента, а е намалена от миналогодишните 10 на сто и че голяма част от чуждите производители и вносители на цигари дават дори по-високи от тяхната отстъпка.

Биларев пък коментира, че не може да се твърди, че цигарите може да поевтинеят с 20 стотинки за сметка на дистрибуторите. Той заяви, че атаката на Танов е изпреварила намеренията на холдинга за преразглеждане на цените на марките на “Булгартабак“ в края на юни, след като се съберат данните за продажбите и потреблението през първите шест месеца на годината.

Картинката след отчитане на резултатите и след рязкото вдигане на акциза от април ще е много по-реална, каза изпълнителният директор. Той анонсира, че още от следващата седмица “GD blue“ ще поевтинее с 10 ст., но това няма да е в резултат на съветите на Танов.

Шефът на БТ прогнозира също така, че делът на рязания тютюн, към който голяма част от пушачите минаха заради по-ниските цени, до края на годината ще достигне 5 процента.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес