Обясненията за подменения материал при ремонта на "Графа" продължават

Обясненията за подменения материал при ремонта на "Графа" продължават

Очаквано производителят на предизвикалия спорове материал за ремонта на трамвайното трасе по ул. "Граф Игнатиев" отхвърли обвиненията, че продуктът му не е подходящ за центъра на София и е изработен от рециклирани материали. От компанията "Пандрол" (Pandrol) увериха, че доставяните от тях материали за виброизолация на релсите ще подобрят чувствително качеството на живот на хората, които имат жилища или работят в района на ул. "Граф Игнатиев", а няма да застрашат сградите. Освен това твърдят, че поставеното пр избора на строител условие за маса на виброизолационната подложка, не е решаващо за качеството, а е ограничаващо и свежда избора до една единствена фирма.

Проблемът

Реакцията идва ден, след като организацията "Спаси София" публикува свое проучване, според което материалът, полаган под релсите на "Граф Игнатиев", е сменен след избора на изпълнител за ремонта. Това е станало с редакция на техническия проект за трамвайното трасе в крачка, която според общината е включвала също промени по геометрията на линиите и отводняването им.

Според "Спаси София" подмененият материал не е нов, а от рециклирани материали и е около три пъти по-тежък от изискването, заложено в обществената поръчка, с която за строител е избрана "Джи Пи Груп". Те цитират и мнение на вече оттеглилия се проектант на ремонта инж. Румен Борисов, според което виброизолационният материал е ключов в проекта му и подмяната му с друг няма да доведе до нужното намаляване на нискочестотните вибрации при преминаването на трамваите. От организацията казват още, че материалът на "Пандрол" е по-евтин и това ще спести 160 000 лева на "Джи Пи Груп".

От общината и от "Столичния електротранспорт" - предложил замяната на материала, отхвърлиха тези твърдения. Според тях в идейния си проект инж. Борисов също първоначално е заложил полагания в момента материал, но в последствие е променил мнението си. Така при избора на изпълнител вече се искало да се сложи по-лек материал на фирмата "Гетцнер". Той обаче нямал сертификат за използване с т. нар. система "плаващи плочи", която се изпълнява по "Граф Игнатиев". Освен това "Пандрол" доставя и виброизолацията, която се полага на повърхността - около релсите, и дава по-висока гаранция, ако тя се съчетае с продукт на фирмата под трасето. От "Джи Пи Груп" също заявиха, че продуктът е най-подходящият за релсите на "Граф Игнатиев".

Разясненията

В четвъртък от "Пандрол" обявиха, че техните продукти отговарят на всички изисквания за виброизолация и параметрите им са разработени специално за трасето на "Граф Игнатиев". Според тях това, че в обществената поръчка е заложено изолацията да не тежи повече от 5 кг на кв. метър е ограничаващо изискване и реално свива избора до един единствен доставчик. От компанията не казват в пряк текст кой е той, но почти всички кандидати в обществената поръчка предлагат продукт на "Гетцнер", за да изпълнят това изискване.

От "Пандрол" добавят, че "техническите стандарти в железопътната индустрия статичната и динамична еластичност определят характеристиките на трасето, включително и виброизолацията". От компанията твърдят, че в подобни проекти по-голямо значение имат характеристиките и цикълът на живот на продуктите, които се определят от качеството и издръжливостта на продуктите. Добавят, че от 2001 г., когато за първи път е използвана системата им, до момента не се наложило материалите да се ремонтират или подменят. Затова смятат, че разходите за поддръжка на виброизолационната система на практика ще са нула.

Компанията заявява още, че продуктите ѝ са нови, каквото изискване беше поставено и в търга за изпълнител на ремонта. Определят като неоснователно всяко твърдение, че са втора употреба или отпадък. Според "Спаси София" те са направени от рециклирана гума.

В становището на "Пандрол" се казва още, че до момента са доставили над 700 км от изолацията, която се поставя около релсите, и повече от 2 млн. кв. метра от подложката, която се слага под тях. С материали на фирмата се изпълнявали проекти в Париж, Брюксел, Тампере, Флоренция, Мадрид, Лисабон, Карлсруе. Припомнят, че и в София има трасе, направено с техните материали - в "Овча купел".

Конкурентът

По-късно през деня от австрийската фирма "Гетцнер" изпратиха кратко становище по повод запитване на Mediapool от предния ден. В него на практика не се отговаря на въпросите дали продуктът на компанията е подходящ за трамвайни трасета, колко такива трасета са направени с него до момента и дали фирмата работи в България с Виктор Борисов - син на оттеглилия се проектант на трамвайното трасе по "Граф Игнатиев". Отговорът гласи само, че са изпратили оферта за поръчката и не са били избрани за доставчик. До момена не знаели каква е причината за това, но от друга страна отрицателните решения по поръчки били част от ежедневието на компаниите.

Проектантът

Авторът на първоначалния проект за трамвайното трасе на "Граф Игнатиев Румен Борисов отрича синът му да е неофицилаен представител на фирмата "Гетцнер" в България, както обясни в сряда шефът на борда на директорите на "Столичен електротранспорт" Асен Тасев. Той обясни пред "Дневник", че първоначално предвидил поставянето на по-тежките подложки в проекта си "защото бързахме и проектът го изискваше, трябваше да сложим някаква подложка". Не става ясно какво е налагало бързането. Впоследствие Борисов избрал друг материал, защото според него е по-подходящ. Преработеният проект е използван при определянето на техническите изисквания за обществената поръчка.

Борисов обясни, че избрал материалите, а не фирмите, които ги произвеждат и опроверга твърдението на "Пандрол", че само една компания отговаря на заложените критерии за материали. Според него в Европа имало 5-6 компании, които правят такива продукти. Борисов отрече твърденията на зам.-кмета по транспорта и на "Джи Пи Груп", че проектът му е имал пропуски и дори можело да се стигне до сблъсък на трамваи. Той нарече това спекулация и обясни, че има проблеми при изпълнението на проекта. Конкретно - дупките за отводняване под паветата били запушени.

Още по темата
Още от България