Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Обявяваме криза в автобранша и спираме лицензите за превозвачи

1 коментар
Обявяваме криза в автобранша и спираме лицензите за превозвачи

Транспортният министър Петър Мутафчиев ще поиска разрешение от Европейската комисия да обяви криза на автомобилния пазар у нас. Това означава, че няма да бъдат издавани лицензи на превозвачи за транспортни услуги в рамките на ЕС за период от 6 месеца.

Причината, според доклад на работна група, е, че у нас вече има условия, които ни позволяват да обявим криза в пазара на товари. Същото проучване беше направено в средата на 2008 г. по искане на автомобилния бранш, но тогава не бяха открити кризисни условия.

Сега става ясно, че на транспортния пазар се наблюдава свръхпредлагане, което не отговаря на търсенето, рязък спад на износа (27% за първото тримесечие на 2009 г. в сравнение с 2008 г.) и на вноса (спад с 33% за същия период). Това води до занижаване на цените, което застрашава финансовата стабилност на превозвачите. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) вече е издала заповеди за отнемането на лицензиите за превози в ЕС на 206 фирми, защото не покриват критериите за финансова стабилност. Компаниите с такъв лиценз у нас са 6012.

Петър Мутафчиев заяви, че няма друга страна-членка, която да е поискала разрешение от ЕК за налагането на подобна мярка. По думите му това сигурно се дължи на факта, че в други държави лиценз се взима много по-трудно. Ако се мотивираме пред ЕК, че мярката ще доведе до подобрение в сектора и икономиката, тя ще ни даде разрешение, каза Мутафчиев и добави, че очаква това да се случи през юни-юли. Това означава, че лицензиите за превоз в ЕС ще се замразят до края на 2009 г. След изтичането на 6-месечния срок имаме право да искаме замразяване за нови 6 месеца, но не повече. От бранша заявиха, че очакват забраната да бъде удължена и след края на 2009 г.

Засега превозвачите у нас се делят на извършващи превоз вътре в страната и такива, които превозват в ЕС, но до края на 2009 г. статутът им трябва да се уеднакви. Всеки превозвач без лиценз за дейност в ЕС трябва да кандидатства за документ пред ИААА. Ако в страната ни се обяви криза на пазара, най-малкото до края на годината никой вътрешен превозвач няма да получи лиценз за работа в ЕС.

Браншът настояваше Мутафчиев да обяви криза и на пазара за транспорт на пътници у нас, за което не се изисква разрешение на ЕК, но все още няма достатъчно данни, че има основание за това. Министърът заяви, че все още се събират данни от националната статистика, бранша, граничните пунктове и т.н. и още е рано да се вземе решение.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коко циганина
    #1

    Как са им дали лицензи след като не покриват критериите?И какво сега - аз като имам само 3 камиончета какво да ги правя?А правото на свободната конкуренция?Пак търсим под вола теле.Ще возят само фирмите на Батко.Добре че в ЕК има мислещи хора

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.