Обжалващи тол системата участват в търга

Офертите отворени след работното време на деловодството, за да се избегне ново обжалване

Фирми, които обжалваха обществената поръчка за въвеждане на системата за платено преминаване на пътищата, са подали оферти за участие в нея. Това стана ясно при отварянето на шестте предложения в сряда. Процедурата започна половин час след края на работното време на деловодството, за да се избегне риска от подаване на нови жалби и така отново да се блокира отварянето на офертите, както стана на 19 май.

Отварянето на офертите се разигра при обявена готовност от страна на държавата сама да изгради тол системата за 200 млн. лв., ако фирми продължат да я обжалват.

Шестте оферти

Две фирми участват самостоятелно в търга - "Толлнет" АД и "Сиела Норма" АД. Чешката компания "Толлнет" е една от шестте, които обжалваха обществената поръчка. Тя едновременно е подала и оферта, и жалба.

Мажоритарен собственик на "Сиела Норма" АД е известният столичен адвокат и професор по право Иван Тодоров (75.44%). Останалите акционери са брат му Веселин Тодоров (20.88%), Владимир Димитров (3.37%) и Цветан Павлов (0.31%), показва справка в Търговския регистър.

Останалите четирима участници са обединения от фирми.

В "БГ Път" влизат "Контракс" АД и унгарската "Ай Сел Глобал Солюшънс". Те ще използват трима подизпълнители – българската "Кайбъл ком" АД и регистрираните в Будапеща компании "Толсървиз" АД и "Ай Сел Мобил Сет" АД, стана ясно при отварянето на офертите.

Другите консорциуми, подали предложения са "Капш Трафик Солюшънс", "Телетол" и "Тол България". Кои фирми влизат в тях ще стане ясно късно тази вечер.

Очакванията са до края на годината да има избран изпълнител за изработването и внедряването на тол системата.

До подписване на договор обаче едва ли ще се стигне до края на 2017 г., защото, който и да спечели състезанието, другите участници почти сигурно ще обжалват.

Това беше причината премиерът Бойко Борисов да обяви, че държавата има готовност сама да изгради платеното преминаване по пътищата за тежките камиони, защото в момента загубите са по 1.5 млн. лв. дневно. Изчисленията са на експерти от Световната банка.

Процедурата

Ако всичко върви гладко и няма обжалвания, избраният изпълнител ще трябва до 19 месеца от подписването на договора с пътната агенция изцяло за своя сметка да въведе тол системата.

След това АПИ ще изплаща електронната система на изпълнителя в продължение на три години със събраните приходи от таксите.

Тол системата ще бъде разработена специално за българските условия и ще бъде собственост на пътната агенция. Целта е страната ни да не бъде зависима от лиценз при покупка на вече готов продукт и да може свободно да си избира доставчик за поддържането и адаптирането на системата.

Амбицията на регионалния министър Николай Нанков е тол системата да заработи до края на 2018 г. или най-късно през 2019 г.

Тол системата ще бъде внедрена само за тежкотоварните автомобили над 3.5 тона, които ще плащат за изминато разстояние. Леките коли ще плащат електронна винетка, чиято цена ще остане същата като тази на хартиената – 97 лв., обеща неотдавна регионалният министър.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес