Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Очакван провал за отпадането на биосъставката в дизела

0 коментара
Очакван провал за отпадането на биосъставката в дизела

Против временното отпадане на биосъставката в дизела се обяви отново в петък по време на парламентарния контрол министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.

Мярката срещу скъпите горива с действие до края на годината трябваше да влезе в новия Закон за използването на енергията от възобновяеми източници, който бе разгледан преди два дни на второ четене преди влизането за одобрение в пленарна зала.

Такъв текст обаче така и не бе предложен и дори във варианта за окончателно гласуване се предвижда процентът на биосъставката в дизела да се вдигне от 4 на 5.

"Въпросът не е дали без биокомпонентата цената ще е с 6 ст. по-ниска, а защо с нея е с 6 ст. по-висока, при положение, че според производителите на биодизел оскъпяването е по-малко от стотинка. Обсъждането на закона приключи в комисията и предстои той да бъде гласуван окончателно в пленарна зала и отговорността, дали да продължим плана за смесване, или не, е ваша", заяви Трайков от парламентарната трибуна в отговор на въпрос на депутата от БСП и негов предшественик в икономическото ведомство Петър Димитров.

Енергийният министър припомни, че след обсъждането на мярката с отпадането на биокомпонентата в дизела не се е стигнало до общо становище за ефекта ѝ върху цената на горивото.

Анализите сочат, че разходите за производство на минерален дизел са четири пъти по-големи отколкото за производството на биодизел. Предвид факта, че ще бъде оползотворяван национален ресурс използването на биодизел ще се отрази добре и на търговското салдо на страната, посочи Трайков.

Той представи статистика, според която у нас има мощности за производството на 250 хил. тона годишно биодизел и 60 хил. тона биоетанол. Пряко заетите в сектора на производство на биодизел са около 250 човека, а косвено - 1000, каза още министърът.

Според него при увеличеното влагане на биодизел до 5 процента в горивото и въвеждане на задължително смесване на биоетанол от 2 процента пряко заетите в сектора ще нараснат до 1000 души, а непряко заетите - до около 3000 души.

Все още няма решение и по другата основна мярка за поевтиняване на горивата - намаляване на ангажиментите на търговците и производителите на горива за поддържане на задължителни резерви от тях. Тя трябваше да поевтини бензина и дизела с около 7 ст. на литър, но после се оказа, че по-скоро ролята ѝ е да задържи нов ръст на цените.

В момента като мярка срещу скъпите горива действа само мораториумът за замразяване на цените на дребно, подписан с "Лукойл България" и изтичащ на 23 април. Той обаче не важи за цените на едро, които бяха повишени от рафинерията на руската компания вече на два пъти и това доведе до поскъпване на горивата на другите бензиностанции, зареждащи от “Нефтохим“.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.