Очаквано: Три фирми искат да строят патрулни кораби за 1 млрд. лева

Отново само един кандидат е български и се смята за фаворит

Сн. БГНЕС

Очаквано само три фирми подадоха оферти в проекта построяването на два нови военни патрулни кораби за близо 1 млрд. лева. Това се българската "МТГ – Делфин", германската "Fr. Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ и италианската "FINCANTIERI“ (Италия).

За фаворит се смята единствената българска компания, след като представители на правителството периодично коментират, че целта е големите военни поръчки по възможност да остават в България.

Офертите ще бъдат отворени на 22 април, а след това ще бъдат оценени. След това работната група ще представи решението си на Министерския съвет. Изборът след това трябва да бъде одобрен и от парламента.

Ако има политическа воля, до края на годината може да се стигне до сделка. Но около проекта все още има много съмнения предвид дългата му история.

В предишното издание на проекта само българската фирма "МТГ-Делфин" подаде оферта, но в края на 2017, в последния момент, се отказа. От компанията не коментираха официално решението си, но от МО обясниха, че то се дължи на намалената стойност на проекта. Първоначално той бе за 820 млн. лева, но без ДДС. Сега данъкът вече е включен в общия бюджет.

Сега Военноморските сили поискаха предложения от осем фирми: МТГ "Делфин", NAVAL GROUP“ (Франция), "Fr.Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ (Германия), "DAMEN“ (Холандия), "Fincantieri“ (Италия), "Navantia“ (Испания) и "ThyssenKrupp“ (Германия).

Предварително обаче беше ясно, че не всички ще проявят интерес към поръчката. Дори и три оферти обаче осигуряват така необходимата конкуренция.

Около проекта продължава да има много неизвестни.

Правителството планира да изплаща разсрочено за около десет години трите големи проекти – за купуването на нов тип изтребители, бронирани машини и кораби, но не е ясно дали ще има желаещи да приемат подобна схема.

Освен това покупката на нови изтребители може да поскъпне и да се наложи да бъде изплатен за по-малко години, което да наложи промени и по отношение на другите два проекта.

Най-голямото предизвикателство пред проекта обаче е дали определеният бюджет ще бъде достатъчен. Още миналата година бе ясно, че дори за близо 1 млрд. лева с ДДС трудно ще се намерят достатъчно кандидати, а от Военноморските сили предупреждаваха, че проектът с всеки изминал ден ще поскъпва.

Сега обаче са добавени два нови варианта за придобиване - закупуване на нов отбранителен продукт /модифициран за нуждите на ВМС/ или производство по лиценз; комбинация от разработване на нов продукт и модификация на съществуващ. Предвижда се патрулните кораби да бъдат окомплектовани с основно въоръжение и корабни изделия и с допълнително въоръжение и корабни изделия.

Проектът предвижда първият кораб да бъде доставен до края на декември 2023 г., а вторият до края на декември 2024 г.

В момента ВМС разполагат с шест бойни кораба, от които 3 са произведени в бившия СССР и 3 са белгийско производство, клас Е-71, придобити като втора ръка през 2005 г. и 2008 г.

Произведените в бившия СССР кораби отстъпват на съвременните тенденции в развитието на оръжието и техниката и изпитват сериозни проблеми с поддръжката и доставката на резервни части. Тези кораби не са и оперативно съвместими със силите на НАТО, което прави невъзможно тяхното участие в колективната отбрана на Алианса.

Според сметката на МО, ако те бъдат заменени с два нови патрулни кораба, ще се спестяват годишно 7.3 млн. лева.

Проектът за корабите бе придвижен напред от предишното правителство на Бойко Борисов, въпреки че дотогава основният приоритет бе да се ремонтират старите белгийски фрегати, на които Военноморските сили разчитат от години.

Правителството в момента подготвя и другите два големи проекта – за закупуването на нови изтребители и бронирани машини. Първият е далеч по-напреднал, докато вторият зацикли на ниво уточняване на техническите изисквания към търсените машини.

Общата цена на трите проекта е около 4 млрд. лева.  

Още по темата
Още от България

Защо Иван Гешев бе номиниран за главен прокурор?