Одиторите на "Лев инс" с резерви към финансите му

След протеста пред редакцията на "Капитал" застрахователят даде пресконференция

Ръководството на "Лев инс" разясни позицията си в петък. Снимка: БГНЕС

Одиторите са заверили с резерви финансовия отчет на застрахователя "Лев инс" за 2018 г., става ясно от доклада на одиторите, публикуван в Търговския регистър преди три седмици.

Новината идва на фона на поредния епизод от нарастване на напрежението в застрахователния сектор след протеста на "Лев инс" от сряда пред редакцията на в. "Капитал" по повод статия от 26 юли, озаглавена "И застраховането вече се оказа проблем за чакалнята на еврозоната".

Заверка, но с резерви

Одиторите смятат, че финансовият отчет на дружеството като цяло представя достоверно финансовото състояние на дружеството към 31 декември 2018 г., но въпреки това изразяват "квалифицирано мнение".

Одитът е изготвен от две компании. Едната е "Ековис Одит България", а другата е дружеството на бившата данъчна шефка в София Димитрина Захаринова - "Захаринова Нексиа". Захаринова, чието семейство се прочу с хотел "ДиМарио" в Симитли, бе отстранена от НАП заради конфликт с бившата шефка на агенцията Мария Мургина. Впоследствие, Захаринова стана съветник в ДАНС по времето, в което съветник беше и Алексей Петров.

Захаринова и колегите ѝ признават, че не са били в състояние да потвърдят финансовия резултат на "Лев инс" за 2017 г. и 2018 г. През 2017 г. дружеството отчита печалба от 0.36 млн. лв., а през 2018 г. - печалба от 1.78 млн. лв.

"Ние не бяхме в състояние да определим дали финансовият резултат на дружеството за текущата година е подценен и в какъв размер, както и дали финансовият резултат за предходната година е надценен и до каква степен и размер", посочват одиторите. Поводът са "други вземания" за 24 млн. лв. в отчета за 2017 г., на които не е извършен преглед за обезценка, а през 2018 г. са отчетени като разход.

Друг проблем са вземанията по регрес в размер на 40 млн. лв. за 2018 г. Дружеството не е представило информация за "валидността и пълнотата на тези вземания", като не е отразило с обратна сила промените в счетоводните изисквания по този въпрос.

Третият и най-съществен проблем е, че застрахователят не е имал утвърден от Комисията за финансов надзор (КФН) метод за образуване на резерва за възникнали, но непредявени претенции към края на 2018 г. по застраховката "Гражданска отговорност" на автомобилистите. В отчета е записан резерв в размер на 140 млн. лв., но одиторите посочват, че не са били в състояние да определят "дали не биха се наложили корекции във връзка с отчетени или неотчетени резерви за възникнали, но непредявени претенции по застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите и гранична застраховка "Гражданска отговорност", както и съответния дял на презастрахователя в тези резерви".

Спорна сделка с имот

В одиторския доклад се обръща и внимание по една конкретна сделка. Навръх Нова година, тоест на 31 декември 2018 г., "Лев инс" придобива от свързано лице имот на стойност 0.77 млн. лв. и на същата дата го признава във финансовия отчет, оценен по справедлива стойност в размер на 3.49 млн. лв., тоест на близо 5 пъти по-голяма сума.

Mediapool изпрати въпроси до "Лев инс" във връзка с доклада на одиторите, по които се работи.

От финансовия отчет на компанията става ясно, че брутният премиен приход по застраховки през 2018 г. е бил 280 млн. лв., което е ръст с 37% спрямо предходната година. Специално при "Гражданската отговорност", където застрахователят е лидер, ръстът е с 50%.

"Лев инс" даде и пресконференция след протеста пред редакцията на "Капитал"

В петък "Лев инс" даде извънредна пресконференция по повод публикацията във в. "Капитал" от 26 юли, озаглавена "И застраховането вече се оказа проблем за чакалнята на еврозоната".

По същия повод преди два дни ръководството на застрахователя и негови служители излязоха на "спонтанен" по думите им протест пред редакцията на "Капитал", тъй като според тях изданието руши имиджа на "Лев инс" и се използва като "медийна бухалка", която подкрепя "изтичането на национален капитал" зад граница.

Поводът за публикацията бе наложеният на България през март 2018 г. мониторинг от Съвета на бюрата "Зелена карта" заради неплащане на претенции по катастрофи зад граница от страна на "Лев инс". "Капитал" твърди, че има натиск от европейските партньори да се намери изход от ситуацията като условие за членството на България в предверието на еврозоната – Валутно-курсовия механизъм II (ERMII).

Проблемът със "Зелена карта" е публично известен от края на 2017 г. През ноември 2017 г. избухна политически скандал, след като премиерът Бойко Борисов получи писмо от Съвета на бюрата за автомобилно застраховане в ЕС ("Зелена карта"), че бързо растящата компания "ДаллБогг: Живот и здраве" (на "Търговска лига") и "Лев инс" имат проблеми с покриването на обезщетенията по полиците "Зелена карта" в чужбина и бавят плащания. Ситуацията силно ескалира, тъй като България бе заплашена с изключване от системата "Зелена карта", което означава застраховките на българските шофьори да не важат в чужбина.

В резултат през февруари 2018 г. финансовият надзор взе крути мерки срещу "ДаллБогг", като разпореди компанията спешно да представи план за увеличаване на капитала си в срок от шест месеца, тъй като не отговаря на изискванията за платежоспособност. Оказа се, че капиталът е увеличен още в края на 2017 г.

Впоследствие "ДаллБогг" действително бе извадена от проблема, но "Лев инс" остана под наблюдение.

Нямало съществени разкрития при проверката на КФН и ДАНС

На 30 юли 2018 г. КФН назначи като принудителна мярка пълна финансова и актюерска проверка на "Лев инс", включително за да се установят задълженията на застрахователя по всички претенции по "Гражданска отговорност" от ПТП, настъпили в чужбина. Срокът на проверката беше 30 септември 2018 г., но резултати от нея така и не бяха обявени. Допълнително, през октомври се разбра, че паралелно тече проверка и на ДАНС на няколко застрахователни компании, включително "Лев инс".

Към днешна дата "Лев инс" разясни, че проверката е била съвместна на КФН и ДАНС и е разкрила едва 4-5 препоръки, които вече са отстранени. Нито КФН, нито ДАНС обявиха резултати от инспекцията си.

Има проблем със застрахователните измами в Италия

От около година изпълнителния директор на "Лев инс" Павел Димитров разказва, че проблемът с неплатените претенции е налице, защото компанията се сблъсква с огромни застрахователни измами на територията на Румъния и Италия. Премиерът Бойко Борисов също се е изказвал по темата и миналото лято в парламента изрази теза, близка до тази на "Лев инс". Борисов обяви, че имал данни, че 42% от катастрофите в Румъния били с автомобили с български регистрационни табели и имало хора в чужбина с по 300-400 автомобила с българска регистрация. Затова разпоредил на полицейските аташета да проверят ситуацията.

Досега основният резултат от цялата ситуация е, че България продължава да е под мониторинг. Павел Димитров разясни в петък, че въпросният мониторинг не бил наложен отвън, а страната сама го е поискала. По думите му проблемът се преувеличава и няма никаква опасност България да бъде изключена от системата "Зелена карта".

Димитров разказа за най-различни случаи на застрахователни измами в Италия, по които вече има арести и досъдебни производства на италианската прокуратура.

Източници на Mediapool признават, че Италия действително е "Мека-та" на застрахователните измами", но масово компаниите у нас работят на принципа, че първо плащат застрахователните претенции, а после водят дела срещу измамниците.

Заради проблема с "Лев инс" международното бюро "Зелена карта" поиска застрахователният сектор у нас да сключи общ презастрахователен договор, който да гарантира плащането на претенциите зад граница. Така, родните застрахователни компании се отказаха от собствените си презастрахователни договори и трябва да платят общия контракт, чиято крайна цена е тайна, но се очаква да бъде прехвърлена в цената на "Гражданската отговорност".

Обвинения в "медиен рекет"

По време на пресконференцията си представителите на "Лев инс" обявиха, че повече няма да търпят "погазването на техните права" и "психологическия тормоз", който им оказвал в. "Капитал" с публикациите си. Те обявиха медията в "натиск" и "медиен рекет", тъй като им пращала имейли с предложения за реклама дни след публикациите си. "Лев инс" показа разпечатки от два случая, в които са получили имейли с предложение за реклама от "Капитал" - единият от август 2018 г., а другият от последните седмици. В първия офертата е била за 78 000 лв. без ДДС, а във втория - за предстоящото приложение "Автосалон 2019" г.

В специално изявление от "Капитал" обясниха, че имат твърдо разделение между редакционната и търговската си политика, като двете звена нямат вмешателство помежду си. Според медията няма връзка между публикуваните материали и предложенията за реклама. В първия случай офертата е била изпратена в отговор на запитване за реклама от страна на "Лев инс", като изрично е било уточнено, че евентуалното съдържание ще бъде маркирано като рекламно и ще бъде проверена истинността му. Във втория случай предложението за участие в "Автосалон 2019" е изпратено на 18 юни, тоест далеч преди публикацията от 26 юли, уточняват от изданието.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?