Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ОДС: Кабинетът оскъпи с още 160 млн. евро магистрала "Тракия"",N

0 коментара

Кабинетът е решил да увеличи със 160 млн. евро средствата за строителството на автомагистрала "Тракия", за която има решение на Министерски съвет да се отдаде на 35-годишна концесия на българо-португалския консорциум "Автомагистрала Тракия". Така общата инвестиция скача от заложените 717 млн. евро на неоправдано високата сума от 877 млн. евро, заяви на спешно свикан в четвъртък брифинг ОДС-депутатът Иван Иванов.

Той допълни, че за утре е свикано извънредно заседание на временната парламентарна комисия, която разследва целесъобразността на концесията. На него народните представители от ОДС ще изразят категоричното си несъгласие от умишленото бавене на заключенията на анкетната комисия, за да може да се сключи неизгодния за България договор. Утре ще бъдат представени и други скандални данни за заложени ангажименти от страна на правителството към концесионера.

Увеличението на инвестицията със 160 млн. евро е аргументирано с рехабилитацията на изградената вече автомагистрала след седмата година на построяването ѝ до края на концесията, обясни Евгени Чачев, народен представител на ОДС и бивш министър на регионалното развитие и благоустройството. Според него и колегите му това е необосновано.

По принцип има резон да се залагат средства за ремонт на изградения вече републикански път, който няма как да бъде експлоатиран, без да се плаща за поддръжката му. По-скандалното в случая е, че с допълнителните пари фактически се коригира пост фактум постановлението на Министерски съвет, което е за 717 млн. евро. Не че то не може да бъде изменено, както стана с удължаването на срока за подписването на концесията, докато Комисията за защита на конкуренцията се произнесе дали има налице държавна помощ. Само че е необяснимо как при изготвянето на концесията, с която реално ще се построят само 160 км нов път, не са предвидени още в самото начало необходимите за рехабилитацията му средства, а се добавят след това.

От ОДС считат, че не е необходимо да се харчат предвидените в концесията 215 млн. евро за рехабилитация на построената вече магистрала София-Пловдив-Оризово. Според депутатите държавно-гарантираният заем в размер на 645 млн. евро, който ще тегли концесионерът, се взема при неизгодни финансови условия. Само за лихви и банкови такси ще се платят 442 млн. евро, твърди Иван Иванов. Той посочи, че в същото време инвеститорът има задължения да вложи едва 72 млн. евро собствени средства.

8 млрд. лв. ще излязат от джоба на данъкоплатеца през следващите 35 години за компенсации на дружеството "Автомагистрала Тракия" за достигане на прогнозния трафик, изчислили са ОДС-депутатите. По тяхна информация заложеният автомобилопоток в проектодоговора с българо-португалския консорциум е 25 650 превозни средства на денонощие. Досега коментираната цифра бе 20 000 возила.

Компенсацията е сметната на базата на прогнозната тарифа, която ще се плаща за изминат километър от магистралата, и броя на заложените преминаващи автомобили, обясни Чачев. По думите му, като се прибави индекса на инфлацията за следващия 35-годишен период, е възможно възстановяваните от държавната хазна суми да са дори двойно по-високи. При това с решението камионите над 12 т да не плащат тол таксите, защото това ще противоречи на евродиректива 99/62, фактически българският данъкоплатец ще покрива и разходите за чуждестранните тежкотоварни автомобили, които ще преминават автомагистралата без да си плащат, коментира Чачев.

Сред другите заложени в проектодоговора параметри е предоставянето на концесионера на всички права за изграждане на крайпътни комплекси, като от него няма да се изискват разрешения и такси за ползване, каза Иван Иванов. Предвижда се още българо-португалският консорциум да може да внася и изнася неограничени количества валута, като държавата ще поема риска при промяната на валутните курсове. Банковите сметки на дружеството ще са в чужбина. Трите португалски фирми ще могат да прехвърлят акциите си в полза на други дружества, както и да изкупят дела на българските фирми една година след завършването на строежа на магистралата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.