ОДС:

Двама от синовете на министър-председателя Симеон Сакскобургготски са акционери в една от португалските фирми, които са в консорциума, получил без търг концесията за изграждане на автомагистрала "Тракия". Това заяви в сряда ОДС-депутатът Иван Иванов в рамките на парламентарен дебат по темата. Той обаче не се ангажира с имена, нито на фирмата, нито на синовете, като заяви, че тази информация трябва да бъде предоставена от анкетна комисия, която да се създаде за разследване на случая с концесията на магистрала "Тракия". Иванов само уточни, че визираната от него компания е регистрирана в Лихтенщайн, тоест - офшорна, и акционерите ѝ, които притежават до 5 процента, са анонимни, но сред тях са наследници на премиера.

Ако това е така, има остър конфликт на интереси относно реализацията на бъдещия проект, каза Иванов. Той изрази неудовлетворението на ОДС, че досега министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски не е дал задоволителен отговор защо не е била обявена обществена поръчка за изпълнител на проекта, а концесията и правото да печели от бъдещи магистрални такси са предоставени на българо-португалската компания без търг или конкурс. Според народният представител Церовски трябва да бъде изправен пред анкетната комисия, за да отговори най-сетне на този въпрос.

Иванов препоръча на комисията да провери дали друга от португалските фирми в консорциума не е създадена само осем месеца преди регистрацията на съвместното дружество, което смята да строи аутобана за 717,2 млн. евро.

Определеното като концесионер на аутобана "Тракия" българо-португалско дружество "Авотматистрала Тракия" АД бе регистрирано от Софийския градски съд на 30 юли 2004 г. Акционери в него са държавата и три португалски фирми - "Лена Енгенхариа и конструкош" С.А. (15%), "МСФ - Мониз да Майа, Серра и Фортунато Емпрейтейрош С.С." (21%) и "Сомаг Консешос и Сервисуш С.А." (15%). 49% от капитала са на държавни фирми, подчинени на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Книжата се държат от "Автомагистрали" ЕАД (25%) и "Техноекспортстрой" (24%).

Нито един от синовете на министър-председателя няма отношение към каквато и да е фирма с интереси в България. Това заяви по-късно говорителят на правителството Димитър Цонев, цитиран от БТА. "Който твърди обратното, трябва да представи доказателства", допълин той.

"Не за първи път в публичното пространство се правят опити за черен пиар срещу семейството на премиера. Вече за всички е ясно кой ги инспирира", коментира Цонев. Правителственият говорител отбеляза, че подобни клеветнически изявления могат да бъдат свързани единствено с негативна предизборна активност на хора, които не могат нищо градивно да предложат на българския избирател и затова искат да привлекат вниманието към себе си с измислени скандали - нещо, което отдавна е отхвърлено от европейската практика.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски пък заяви, че трите португалски компании в смесеното дружество, определено за концесионер на автомагистрала "Тракия", имат 30 годишна история и са регистрирани в Португалия.

В момента се водят търговски преговори с консорциума. Няма сключен договор, нормалното е, когато стане факт договорът, да обсъдим цифрите, коментира още Церовски.

Председателят на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев от НДСВ каза, че има информация за възможностите на португалските фирми и е виждал какви автомагистрали са изградили те в Португалия. Компаниите са с огромен опит, може би е пропуск, че не са били публично представени, допълни той.

Мирчев каза, че инвестициите в транспортната инфраструктура са огромни и има няколко начина за финансиране - със средства от бюджета, които е трудно да се намерят в такива кратки срокове и в такива големи размери, с инвестиции по програма ФАР и ИСПА и чрез концесиониране - както се процедира при "Тракия". Той изрази надежда по тази формула да бъдат започнати и другите автомагистрали - "Черно море" и Видин - София.

Председателят на транспортната комисия обясни, че формулата за отдаване на концесия на автомагистрала "Тракия" е публично-частно партньорство, което е добре известно и е една от модерните форми за инвестиране на автомагистрали. Около 25 процента от автомагистралите в Европа се изграждат по тази формула, отбеляза той.

Попитан за изразеното от СДС становище, че ако магистрала "Тракия" бъде отдадена на концесия съгласно решението на Министерския съвет държавата ще бъде ощетена, Йордан Мирчев каза, че разчетите в програмата, приета от правителството на ОДС през 1998 г. за автомагистралата, съвпадат почти напълно с предвидените сега средства за изграждането ѝ.

Споделяне
Още от Бизнес