Офертите за летище Русе ще се отворят през април

Офертите за летище Русе ще се отворят през април
Офертите на кандидат-концесионерите на летището в Русе ще се отворят на 14 април 2008 г., а крайният срок за купуване на документи е 21 март. Това стана ясно от обявата за начало на концесионната процедура, която беше обнароднавана в Държавен вестник на 21 декември.

Русенското летище „Щръклево” и това в Горна Оряховица останаха единствените от малките регионални летища за вътрешни полети, чиито дружества не бяха закрити, въпреки че реална дейност за обслужване на пътнически и товарен трафик не се извършва от години. Една успешна процедура по концесионирането на летището в дунавския град би могла да даде модел, по който да се съживят и тези от регионалните аеропортове, чиято техническа инфраструктура не е унищожена.

Кандидат-концесионерите трябва да са управлявали граждански летища поне две от последните пет години, да са обслужвали минимум 500 хил.души и не по-малко от 10 хил.тона товари годишно. От пряката дейност по експлоатацията, кандидатите трябва да са реализирали поне по 15 млн.евро за всяка от последните три години. И освен това да са направили инвестиции в развитието на граждански летища за над 50 млн.евро през последните пет години.

Концесията на русенското летище е по-рискова от тази на летищата във Варна и Бургас, приключила миналата година. Двете черноморски летища работиха успешно и всеки кандидат имаше много по-голяма сигурност при прогнозата за развитието им и планирането на инвестиционната политика.

Транспортният министър Петър Мутафчиев оглавява комисията за оценка на инвестиционните предложения за „Щръклево“, в която влизат още заместникът му Юджел Атилла, директорът на Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА) Захари Алексиев и шефът на дирекцията “Летища” към ГВА Людмил Манасиев.

Инвестиционното предложение ще определи половината от оценката за класирането на кандидатите. То трябва да се състои от инвестиционна програма, план за финансирането на програмата и оценка на финансовия ефект, който програмата ще има върху целия регион.

30 на сто тежест при оценката ще има сумата за концесионното възнаграждение. Останалите 20 на сто ще се определи от бизнес- предложение, което включва търговски план, програма за оперативна дейност и организационно –управленски план.

Регулярните пътнически полети, които летище „Щръклево” е обслужвало между Русе и София, приключват през 1991 г., а като цяло активната дейност на летището е практически прекратена, когато Министерство на отбраната закрива военното си летище там през 1999 г.

Аеропортът е обслужвал по три полета дневно между Русе и столицата, а през летните месеци са стигали до 5-6 дневно. Интересът към вътрешните полети по тази дестинация е бил много голям, но е въпрос на сметки, дали и при какви ценови нива той може отново да се върне.

Според експерти от бранша, за концесията на летището в Русе ще се явят най-малко трима кандидати. Въпреки, че не работи, аеропортът е атрактивен заради местоположението си и възможностите за бъдещото летище. Развитието му обаче ще се определи не толкова от оперативната летищна дейност, колкото от партньорите на бъдещите концесионери, които ще използват териториите около летището, за да извършват различни дейности.

В решението си за отдаване на концесия от 12 ноември т.г., правителството поема ангажимент да предостави още територии за развитието на аеропорта. Така се прекъсва порочната практика у нас, при която терените около бъдещите инфраструктурни обекти да се препродават на прекупвачи, които след това се опитват да изтъргуват собствеността на си на възможния максимум.

На около 100 км. от Букурещ, ресенското летище може да предложи прекрасни условия за нискотарифните компании - то е достатъчно близо, за да обслужва както румънската столица, така и цялата северна територия на България. На инвеститорите обаче ще им се наложи да реконструират сериозно съществуващия пътнически терминал, защото той е проектиран единствено за вътрешни полети. Ще трябва да се изгради митница и обслужващите зони към нея. От края на 2006 г. на летището бе даден международен статут, с цел да се състои концесията.

„Щръклево” е създадено като военно летище през 1967 г. и земята, пистата и съоръженията към нея бяха собственост на Министерство на отбраната. Пътническият терминал е построен през 1976 г. и през него започват да се обслужват вътрешните полети между Русе и София. Основната дейност на летището обаче е била свързаната с обслужването на военните полети до закриването на поделението в село Щръклево през 1999 г.

Системата за инструментално кацане на летището не е в експлоатация. А службата за ръководство на въздушното движение е запазена единствено заради концесията. Пистата на летището е дълга 2500 метра и спокойно може да обслужва самолети от клас Боинг 737 и Ербъс 320. Според специалистите, голям плюс за летището в Русе е, че могат да се отделят площите за товарните самолети от тези за гражданските полети.

Концесионната процедура ще продължи мининум половин година, ако няма обжалване от отхвърлени кандидат-концесионери.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: