Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ограничаването на свободата на словото може да погуби нашата цивилизация

Казва известният руски дисидент и правозащитник Владимир Буковски

32 коментара
Владимир Буковски

През 2009 г. холандският министър-председател Марк Рюте се противопостави на опита да бъде наложен закон за наказателно преследване на тези, които отричат Холокоста, с думите, че свободата на словото е по-голяма ценност от безсмислени и невежи приказки и че не бива да се въвеждат такива забрани.

Напоследък и у нас все по-често се чуват гласове – при това, за съжаление, и от правозащитници, за въвеждане на законови ограничения на свободата на словото.

Наистина, има немалко публични изказвания и твърдения, които будят тревога и възмущение, но това ли е правилният път – да се преследват хората за техните становища и да се посяга на основно човешко право – правото на изразяване на мнение?

А и възможно ли е да вкараме в затворите всеки невежа или всеки идеологически противник и в това ли се състои демокрацията – да инкриминираме символика, убеждения и възгледи и да налагаме мълчание от страх, вместо да се стремим към просвещение? Че то и преди си имахме Политбюро, цензура и автоцензура!

Или ще съдим само известни публични личности, за да налагаме мълчание от страх у другите и да тръгнат слухове и конспиративни теории, че видите ли, щом тикат хората в затвора, значи има нещо вярно в това, което Хикс или Игрек твърдят, иначе щяха да ги оборят, а не да ги затварят.

И за да превръщаме гротескни фигури в жертви и мъченици, вместо да ги осмеем за абсурдните им твърдения?

"Mediapool" съвместно със списание "Диалог" започва дискусия на тема свободата на изразяване. Първото мнение е на известния руски дисидент и правозащитник Владимир Буковски.

Върнахте се от Крим, където с още двайсетина известни съветски политзатворници отбелязахте 68-та годишнина от депортацията на кримско-татарския народ и почетохте жертвите на този геноцид*. Разкажете нещо повече за това събитие?

Всяка година кримските татари отбелязват с траурни митинги годишнината от тяхната депортация от Крим през 1944 година. Тази година те поканиха много гости – и от Украйна, и от Русия, бивши политзатворници и правозащитници.** След това между нас имаше отделни разговори без публичност за това какво се случва у нас, какво трябва да се направи, с какво и на кого можем да помогнем.

Участвахме и във възпоменателните прояви. Възпоменанието беше впечатляващо, имаше огромен митинг - около 30 000 души в Симферопол. В началото имаше демонстрации, след това в навечерието запалиха свещи на площада за своите загинали, а на следващия ден се проведе траурен митинг. Поднесохме цветя на паметника на Пьотр Григориевич Григоренко*** в Симферопол.

Там взехте решение да създадете Кримски форум на бившите политзатворници?

В общи линии - да, въпреки че тази идея предстои да се уточнява, да се обсъжда, за това е създадена работна група от бивши политзатворници, които сега живеят в различни страни. А конкретно какво и кога, предстои да се уточни и разработи. По принцип става дума за форум, на който да имаме възможност да обсъждаме текущите проблеми, да даваме оценка на случващото се. Това е, което по принцип се уговорихме да създадем.

Там сте обсъждали и проблемите на декомунизацията. Не е ли късно да се пристъпи към лустрация и да се търси съдебна отговорност за извършените комунистически престъпления?

Този въпрос се обсъжда винаги, когато се събираме, и това е неизбежен въпрос, защото досега това не беше направено и нещата тръгнаха не както трябва. И в Източна Европа, и особено в Русия, в Беларус, в средноазиатските републики, това е нашата обща трагедия – че не успяхме да принудим управляващите да проведат съд над тази система. Която, разгръщайки се, установи ефективно напълно престъпен строй и извършваше тежки престъпления срещу различни народи, както беше разкрито в периода на гласността.

Ако бяхме осъдили комунистическата система, то тогава не би се появила тази каша в главата на хората и особено на младото поколение, за което от значение са не фактите, а да слушат всякакви мнения откъде ли не. Струва ми се нелепа ситуацията, когато някакви прокомунистически младежки движения в Русия са протестни! Само по себе си това е нелепо. Ако те бяха малко по-грамотни, те нямаше да бъдат прокомунистически, доколкото това, което имаме днес в Русия, е пряко наследство на съветската комунистическа система.

Ето това е, за което ние винаги говорим. Винаги обясняваме, че дори след толкова години не е късно да бъде проведен съд над системата. Но конкретни стъпки по този повод засега не можем да предложим. Такъв съд може да се проведе само след разкриване на архивите, които доказват престъпленията им. А засега нямаме тази възможност.

На форума вие предупредихте за съществуването на авторитарни тенденции в Русия, за появата на нови политически затворници и че това е път, водещ към тоталитаризма.

Там беше обсъждан този въпрос – доколко е реална и доколко голяма е тази опасност. Естествено, за страни с нашето историческо минало такава заплаха винаги съществува и това не бива да се забравя. Това винаги може да се случи. Аз не мисля, че това би могло да се случи в пълен мащаб, тъй като времето не може да се върне назад и защото сега имаме съвсем други условия. Но в някаква специфична форма е напълно възможно установяването на подобни режими.

Но и в ЕС има хора, които са в затвора заради своите възгледи и мнения. Имам предвид законите за отричане на Холокоста. Какво мислите за това?

Знаете ли, по този тема аз отдавна мисля и говоря. Аз съм против криминализирането на което и да е мнение. Смятам, че това противоречи на нашата цивилизация. Нашата цивилизация в голяма степен е построена върху свободата на словото. И ако днес разполагаме с постиженията в техниката, в науката и другаде, те са постигнати именно благодарение на това, че свободата на словото е била крайъгълен камък на нашата цивилизация. И смятам за крайно непредпазливо, да го кажем така, тя да бъде ограничавана. Това може да погуби нашата цивилизация.

Спомням си, моят близък приятел, вече покойният Руди Върба**** ми разказваше как е бил в Освиенцим, и как е избягал оттам, за да предупреди еврейските общини в Словакия, че ги изпращат на изток не за преселване, както официално е съобщавано, а ги изпращат в лагери за унищожение. Той е извършил подвиг, избягал е от Освиенцим, което почти на никой не се е удало. Успял е да стигне до Словакия и да разкаже за това на еврейските общини и в крайна сметка е успял да стигне до Канада, той живееше в Канада и там аз се запознах с него.

Та ето този човек, който винаги и навсякъде свидетелстваше за ужасите на Освиенцим, за газовите камери, за крематориумите, той винаги се обявяваше против това да се подлагат на наказателно преследване хората, които се съмняват в Холокоста. Той винаги и навсякъде говореше и пишеше за това.

И аз съм напълно съгласен с него, бях съгласен тогава, съгласен съм и сега. Невъзможно е невежеството да се излекува с наказателно преследване.

А има ли в Англия закони, които да преследват тези, които отричат Холокоста ?

Не, в Англия няма такива закони.

Отрицателите на Холокоста тук, в Англия, не са подложени на наказателно преследване. И на практика тук такива хора няма. Има няколко историци, които се съмняват в численото измерение на тези жертви.

Историкът затова е историк, за да изяснява детайлите на историческите явления. Но хора, които въобще да отричат Холокоста, на практика тук няма, именно защото тук никой не ти забранява да се съмняваш – ако искаш, съмнявай се.

Такива хора има там, където това се забранява. И това съмнение възниква особено сред по-младото поколениe, за които това са митове, история, за която те самите не са видели никакви доказателства. И е нещо просто в тях да се зароди в съмнение в тези факти, те са невежи. Аз смятам, че отговорът на такова явление трябва да бъде просветителската работа, подобряването на преподаването на историята в училище, а не съдебното преследване.

Наказателното преследване затвърждава митовете, създавайки усещане за преследване на истината, за прикриването ѝ. Това само засилва хаоса в главите на хората и засилва митовете, които са им внушили съмняващите се в тези факти.

А бихте ли приели да се наказва със затвор отричането и омаловажаването на комунистическите престъпления ?

Аз съм готов да отнеса същото нещо и към престъпленията на комунизма. Никога в живота си не бих препоръчал съмняващите се в тези престъпления да бъдат преследвани от закона. Това само би влошило ситуацията. Трябва да се просвещава, да бъдат показвани документалните факти, да се преподава историята по-подробно и с тези факти – ето това е необходимо.

Има ли, според вас, опит за политическа злоупотреба с жертвите на геноциди и какъв е начинът да почетем и пазим паметта на жертвите?

За съжаление, когато се стигне до тези въпроси, много често се намесват политически съображения. А това е лошо. Когато говорим за историята, за фактите, за събитията, политическите съображения трябва да бъдат премахнати.

А тук те много често се намесват и ето че по някаква странна причина се получава, че уж левите осъждат Холокоста, а десните – не. Пълна глупост. Ние с Вас отлично разбираме, че нацисткият режим беше толкова ляв, колкото и сталинският. Неслучайно тяхната партия се наричаше национал-социалистическа работническа партия. Те бяха сродници. И едните, и другите бяха леви. И никаква политика в това няма, а има само престъпления.

А във връзка с политическия уклон в обсъждането на тези въпроси, възникнаха още няколко явления. В Евросъюза е забранено публичното демонстриране на нацистката символика, а щом е така, хората, преживели комунистическото управление, започнаха да искат да бъде забранена комунистическата символика. Именно защото има забрана на едната символика. Мисля, че ако нямаше забрана на нацистката, никой не би повдигал въпроса за забрана на комунистическата символика.

Това е естествена реакция на народите, които преживяха престъпленията на комунизма, и те изпитват чувството, че западното обществено мнение напълно пренебрегва тези престъпления и ги отбягва и затова те имат желание да възстановят нарушения баланс.

А резултатът се получава нелеп. Символиката сама по себе си нищо не означава. Тя въобще не говори за привързаност към тези идеи. Стига се до комични ситуации. У нас един от принцовете се появи на карнавал в нацистки мундир и беше осъден от общественото мнение. Та нали на карнавал човек може да се преоблече всякак, дори като самия дявол!

Стига се до някакъв фанатизъм в тези въпроси, когато вече не може тази символика да бъде показана за каквато и да е цел, дори с цел да бъде осъдена. Това е пълна глупост, нещо напълно излишно. Аз често виждам младежи с шапки със сърп и чук или с лика на Че Гевара. Съжалявам тези деца, защото те не знаят, че носят на себе си знаците на масови убийства. Това е жалко, но да им се забранява да го правят, означава да се предизвика напълно противоположна реакция. А това не бива да се прави.

--------

* На 18 май 1944 г. под предлог, че са сътрудничили с нацистите съветските власти депортират народа на кримските татари в Узбекистан и съседни райони на Казахстан и Таджикистан. През юни са депортирани и кримските българи, гърци и арменци. За разлика от останалите депортирани през 1943-1944 г. общо 61 народи и етнически групи, на които е разрешено да се завърнат в родините си през 1956 г., кримските татари се завръщат едва след 1989 г. Тяхното национално движение за завръщане през 60-те години на миналия век се превръща в част от съветското правозащитно движение.

** Освен Владимир Буковски в Крим бяха легендарни съветски политически затворници и дисиденти като Наталия Горбаневская, Мустафа Джемилев (сега председател на Меджлиса на кримските татари), Сергей Ковальов, Василий Овсиенко, Александър Подрабинек, Александър Лавут, Людмила Алексеева и много други.

*** Пьотър (Петро) Григоренко (1907-1987) е украинец, генерал-майор от съветската армия, дисидент, осъдил съветската интервенция в Чехословакия през 1968 г. През 1967 г. подкрепя борбата на кримските татари за завръщане в родината им и я активизира. През май 1969 г. става обществен защитник на арестуваните при масовите вълнения в Узбекистан кримски татари, заради което е арестуван и изпратен в психиатрична болница. След международна протестна кампания е освободен през 1974 г. През 1976 г. става член на Московската хелзинкска група. Същата година заедно с други правозащитници протестира с открито писмо срещу оклеветяването на Владимир Буковски в “Литературная газета”. През 1977 г. е лишен от съветско гражданство. Живее и умира в САЩ. Паметникът на Григоренко е издигнат от благодарните татари през 1999 г. и едва по-късно е легализиран.

**** Рудолф Върба (Валтер Розенберг) е словашки евреин, който на 7 април 1944 г. успява да избяга от концентрационния лагер Освиенцим (Аушвиц) заедно с Алфред Вецлер. 32-те страници описание на лагера и газовите камери, което съставят Върба и Вецлер, са първата достоверна информация за лагерите за изтребление, която достига до западните съюзници в началото на май 1944 г. Светът научава какво се случва, когато части от доклада Върба-Вецлер са прочетени на 15 юни 1944 г. по BBC World Service и са публикувани в Ню Йорк Таймс на 20 юни. В следващите дни световни лидери, между които папа Пий ХІІ, президентът Рузвелт и шведският крал Густав V, призовават адмирал Хорти да спре депортациите на унгарски евреи. На 7 юли адмирал Хорти нарежда депортацията да бъде спряна. До този момент в Аушвиц са изпратени 437 000 унгарски евреи, прекратяването на депортацията спасява други 200 000.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

32 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #32

    Еееее....човече?Много нахално ще е от страна на руските евреи да искат обезщетение.Добре,че дойде демокрацията,та се разбра за ролята на руските евреи в болшевишкия преврат от 1917г.Така наречената Октомвийска революция от 1917г. по същество е революция на руските евреи и чрез нея рwските евреи овладяха всички властови постове в бившата Руска империя.СССР е творение на руските евреи, а че те в болшинството си бяха и комунисти и почнаха да се изтребват едни-други,си е техен проблем.Лошото е,че на един изтребен евриен се падаха по 100 руснака и по-скоро евреите-комунисти би трябвало да плащат кръвнина на руснаците.

  2. Анонимен
    #31

    Моят конкретен въпрос, на който с години не мога да намеря отговор е защо след като няма интелигентен човек по света не чувал за Холокоста никога не се говори за огромния брой руски евреи избити по време на революцията и най-вече след нея?

    Защо не се говори за чудовищното унищожение на руската интелигенция, избиването и вкарването обратно в лагери на руски войници, спечелили с кръвта си войната, на всеки несъгласен с наложения с кръв и терор нов строй, всичко това извършено от Сталин и КГБ?

    Защо

  3. Анонимен
    #30

    putiat kum Svovodata e chrez Istinata. tia se postiga samo crez Slovorto.zatova organa na NEZAVISIMOTO DRUJESTVO BE NARECHEN SVOBODNO SLOVO. bez Svoboda na Slovoto nema MIKAKVA druga Svoboda.podslushvaneto i sledeneto naa svobodni slova v medii, lichen jivot sa ubiici na Svobodata na SLOVOTO. ato be v NACHALOTO.

  4. Анонимен
    #29

    В България, член на НАТО и ЕС, днес има такава цензура в медиите, каквато не е имало дори по времето на Вълко Червенков и ранния Тодор Живков. Полицейщина и цензура, цензура и полицейщина - това е днешна България от НАТО и ЕС... Черни списъци навсякъде: ако критикуваш дори малко Рапона и Цвинокио те слагат веднага в черен списък и няма работа, няма развитие, няма нищо. И за тебе, и за семейството ти. Патят си иблизките, роднините и приятелите. Защото и те влизат в досиетата. Всицко се подслушва, навсякъде и за всеки по-честен индивид са правят нови досиета. Ужас пълен!!!!!!!!

  5. Анонимен
    #28

    Да се отрича Холокоста е наказуемо, а да се говори за пет-вековен геноцид на българите от турците е престъпление! Разни народи, разни идеали...

  6. Анонимен
    #27

    точно обратното, всеки да си пише каквото му хрумне и да маскари наред, да псува, зад маската на т.нар. "свобода на словото", това ще ни опропоасти!!!

  7. Анонимен
    #26

    "известния руски дисидент и правозащитник Владимир Буковски" И откога тоя стана руснак? Може би И.Иванов, Швеция, ще ни просветли?

  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #25
  9. Анонимен
    #24

    ГРЪБНАКЪТ НА ПРЕСТЪПНОСТТА Навярно боговете ни са полудели, а дяволите ни съвсем са издивели… Престъпни, зли дембели и дебили на детенце гръбнака прекършили… Вместо гръбнака на престъпността пречупиха снагата на човечността… Сега не лейте сълзи крокодилски вам нали се нравят тез адети нилски… Зловещи доктрини (тайни и мъгляви) - гнусни,садистични и злодейски нрави… Таз деликатесна манджа “Детско с ориз” задоволи ли вече сатанинския каприз?… Или трябва още да чакаме в неведение поредното ви авангардно представление?…

  10. Анонимен
    #23

    В България, член на НАТО и ЕС, има днес такава цензура в медиите, каквато не е имало дори по времето на Вълко Червенков и ранния Тодор Живков. Полицейщина и цензура, цензура и полицейщина - това е днрешна България от НАТО и ЕС..черни списъци навсякъде - а критикуваш Рапона и Цвъцко, а те слагат в черен списък и няма работа и няма нищо

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.