Ограничения за неопитните шофьори скараха БСП и НДСВ

Ограничения за неопитните шофьори скараха БСП и НДСВ

Само текстове, предвиждащи ограничения за неопитните шофьори, бяха одобрени на първо четене от мнозинството в парламента в петък. От общо пет предложения за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), приети бяха само идеите на БСП, а предложенията на НДСВ и на Ваня Цветкова (БНД) и независимия Светослав Спасов бяха отхвърлени.

Така не успя да мине въвеждането на категоризация на центровете за обучение на бъдещи шофьори, както и създаването под шапката на регионалното и вътрешното министерства на звено за контрол на качеството на пътната мрежа, както и да се глобяват пътноподдържащите фирми при произшествие заради лош път.

Приетите текстове са най-дискриминационните и най-неработещите, възмути се председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Йордан Мирчев (НДСВ).

Според него приетият текст, внесен от “Коалиция за България“, е гласуван партийно и като отмъщение за това, че транспортната комисията отхвърли корекции в Закона за електронните съобщения. Това е"отмъщение за слушалките" и то не е в интерес на ЗДвП, каза Мирчев.

Одобрените текстове предвиждат неопитните водачи да не управляват автомобили с обем на двигателя над 1600 куб. см, да не шофират МПС от 23.00 до 5.00 часа сутринта, да карат с 10 км/ч по-ниска скорост от обозначената, да не превозват пътници до 18-годишна възраст без присъствието на правоспособен водач и да получават 2/3 от контролните точки при издаване на книжка. С промените се въвежда и нов вид наказание – безвъзмезден труд в полза на обществото. Социалистите предлагат още и глобата с фиш да се вдигне от 50 на 100 лева без право на обжалване.

Радослав Илиевски (БСП) обясни, че млад шофьор е този, който е до 25-годишна възраст и има до една година опит, а нов шофьор е над 25 г. но с до 1 година стаж.

Ваня Цветкова от БНД и независимият депутат Светослав Спасов предлагаха фирмите, които поддържат пътищата, да сключват застраховка "Гражданска отговорност". Идеята им е при инциденти заради състоянието на настилката да бъдат покрити разноските за лечението на пострадалите и имуществените щети.

"Защитавате дупките-убийци”, коментира след отхвърляне на проекта Светослав Спасов.

На четвърто място сме в света и на първо място в Европа по загинали по пътищата – 135 души годишно на 1 млн. жители, казва в Спасов в своя позиция, пратена до медиите в петък. Нареждаме се сред страни като гъстонаселените Индия и Китай. За черната статистика имат вина не само лошите шофьори, но и липсата на адекватна държавна политика за поддръжката и ремонта на опасната пътна инфраструктура, смята Спасов.

Според официалната статистика на КАТ –30% от пътно-транспортните произшествия се дължат на лошата инфраструктура.

В позицията си Спасов призовава да се окаже натиск върху управляващото мнозинство на тройната коалиция – БСП, НДСВ и ДПС, за предоставяне на 50% от приходите от данъците на софиянци за основно ремонтиране на улиците на София, за безопасното движение по пътищата и за подобряване на качеството на живот в столицата. Така годишно за столичани ще има осигурени 270 млн. лв. годишно, които за 6 години ще станат 1.6 млрд. лв., а това са точно необходимите средства за модернизиране и преасфалтиране на всички улици в София, казва Спасов.

Споделяне

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?