Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Окарикатуряването на културата

12 коментара
Слави Бинев, сн. БГНЕС

От Слави Бинев безспорно има полза. Никога не се е говорило толкова за култура. Дори вече се протестира за културата. В цялата дандания обаче се изгуби темата за самата българска култура – къде е тя и на какво прилича. След като Слави Бинев се махне от сегашната си позиция, разговорът ще заглъхне. Творците ще помнят обидата "Бинев” дълго, но няма да продължат разговора за културата. Защото след Бинев, този разговор вече няма да е в тяхна полза. Те ще продължат да си кютат под държавната стряха.

Слави Бинев е карикатура. Той прилича на Бай Ганьо, но не някакъв постмодернистичен Бай Ганьо, а съвсем класически такъв. Бинев изглежда като символ на толерираната сред населението чалга култура, която сега съвсем легално е опънала чадър над т.нар. висока българска култура. Това разбира се е карикатура на действителността, защото всичко се е сляло в един съвършен кадър – култура и чалга. Хем е гротеска, хем е реалност. А не са ли едно и също нещо в България?

Нещо в целия този разговор дразни изключително много. Дразни соцът. В продължение на една седмица протести нито един от културтрегерите (пардон за клишето) не отвори нито веднъж дума за "изкуството”. Говореше се само за културата. Културата обаче не е изкуство. Културата може да се приеме и като държавно спонсорирана дейност, насочена към елементарно ограмотяване на населението. Включването му към някакъв цивилизационен контекст с държавни пари.

Опасявам се, че сравнително голяма част от културните протестират за това кой ще дава държавните пари, за да не изчезнат напълно от контекста. Това обаче не е изкуство.

В България високо изкуство няма. Има спонсорирано такова. Ние го наричаме култура. Тук се мисли масово, че е по-добре е да се ходи на тъп театър, отколкото да не се ходи на театър въобще. Хвали се масовизирането на българските сериали, но никой не извика в ефир, че 95% от тях не стават за нищо. Веселин Маринов пука шевовете на всяка зала във всеки град. Творците в България масово не познават трагедията и катарзиса на изкуството. Не познават саможертвата.

В България се произвежда някакъв тип култура, но не и изкуство. Малкото български творци на световно ниво правят пари в чужбина. Предполагам, че за тях Слави Бинев начело на държавно спонсорирана култура е само щрих, който изобразява пътя надолу.

Неоспорим факт е, че съвременните български кино, литература, музика и театър не създават световни тенденции. Те дори не са регионални, те са за местна употреба. Съществуват само, защото се произвеждат на български, а населението не знае друг език. Българските проявления на тези жанрове са тук, защото някой ги спонсорира. Основно държавата.

В своя протест голяма част от т.нар. творци застанаха на тънката граница да изрекат нещо, което би взривило дебата за Бинев и би го насочило към правилната посока. Засега го премълчава, но то е застанало като буца на гърлото. Те знаят, че Слави Бинев не познава статуквото в българската култура – т.е. кой по държавно право или признание на масата се смята за голям творец и има право на държавно финансиране. Бинев наистина хал хабер си няма от това, както си няма хал хабер и от изкуство. Да не разбираш културата в България, означава да не знаеш кой е взимал досега парите. Голямата тревога е, че Бинев може да почне да дава на други, защото вероятно не познава сегашните. Вежди Рашидов, например, ги познава.

Най-лесно е да се каже, че Слави Бинев е карикатура, защото това е безспорно вярно. Трудното е да се признае, че българската култура е карикатура сама по себе си. Ако това се изрече, ще започнем много по-полезния дебат за допотопното българско образование.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Симеон Д.
    #12

    Статията е правдива. От доста време не ходя на театър, просто постановките са ужасно слаби, а да се ходи на театър само за идеята - не благодаря. Пък и един от последните ми спомени от народния театър, е Стефан Данаилов, който предизвиква фурор не сред 60 годишни госпожи, а сред стадо 20 годишни ... бъррр.

    Има джаз фестивал в Банско, но и него от няколко години не посещавам - защо ли? Ами и вие три години да гледате с едни и същи изпълнения българския "Синатра", Камелия Тодорова и някой друг - хайде

  2. Valentin Dimitrov
    #11

    Каква култура в страна, където тормозят учители, бият лекари, грабят възрастни, където професионалисти и интелектуалци са натикани на дъното на обществото, където престъпници са на ръководни постове, където банки са проводници на престъпни практики ?! Няма България, но и няма Европа, все-още.

  3. lili
    #10

    Кой създаде чалгата и кой спонсорира чалгаджийките - мутрите? Превърнаха ли се в хит през 90-те години - да, превърнаха се. И чалгата завоюва все по-широк периметър - факт. Кой съчини всичко това - сценаристите и техните протежета мутрите. Защо тогава шеф на чалга клуб да не е дори културен министър?

  4. Антон
    #9

    А според мен, Бинев си е точно на мястото. Да се коментира "за" или "против" присъствието му в комисията, е вземане на страна в мутренска разправия. Божият пръст, ерго, Бриго Аспарухов, ерго, Групировката - просто избра Борисов. На негово място днес, можеше да бъде и Бинев. И "моралистите" от 37-те държавни театъра щяха да стоят пред него като зайци пред фарове, точно както стоят пред Борисов и Главния мултак. И Митов пак щеше да тича с изплезен език - "Ела тука бе...да му е.. майката".
    Така, че

  5. Kiril Kovatchev
    #8

    Институциализирането на културата в мнистверство само по себе си с е оксиморон. Но да се сложи начело на културно министерство един тип който псува като каруцар, а чалгаджия начело на парламентраната комисия по култура, е вече просто едно пълно отрицание на самата култура.

  6. Boriana Boneva
    #7
  7. Коментарът е изтрит в 15:33 на 4 декември 2014 от автора.
    #6
  8. daskal
    #5
  9. Слав
    #4

    От Драгалевци Защото става въпрос за пари , за много пари! И не мислете че са рубли , нали така ? :)

  10. От Драгалевци
    #3

    Само едно не ми е ясно: 1. Защо когато Вежди Рашидов или Мултак № 1 на България, според крилатата фраза на покойния Илия Павлов, стана министър на културата на два пъти, тези протестъри не протестираха? 2. Защо когато Боко Тиквата щеше да става художник №1 на страната, с решение на СБХ-подмазвачи, те не протестираха? 3. Защо когато Боко Тквата рече - аз съм рост и вие сте прости - затова се разбираме, тези протестъри си мълчаха като партизани на разпит, а? Чалгата при Бинев е бизнес, не е поведение.Това също е вярно.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.