Около 30% от децата в центровете за мигранти ходят на училище

Около 30% от децата в центровете за мигранти ходят на училище

Едва около 30 на сто от децата в центровете за бежанци у нас са записани в училище. Основните пречки пред включването им в образователното система са езиковата бариера и нежеланието на децата и родителите да останат за дълго в България. Това стана ясно по време на конференция за обучението на децата мигранти, организирана от Синдиката на българските учители.

В центровете за мигранти у нас по последни данни има 359 деца в предучилищна и училищна възраст. От тях в училище в началото на тази учебна година са записани 112 деца, обясни зам.-министърът на образованието Деница Сачева. Тя добави, че към момента 10 от записаните вече не посещават часовете, тъй като са напуснали страната. За сметка на това има нови 16 молби за постъпване в училище.

Данните са променливи, тъй като в центровете за мигранти постоянно постъпват нови деца, а други напускат. Най-много деца в училищна и предучилищна възраст има в центъра в Харманли - 118, като от тях занятия посещават едва 30. Нито едно дете от настанените в Пъстрогор 14 не ходи на училище.

Основна пречка за включването на децата в образователната система е нежеланието им да останат за дълго в България. Повечето от тях търсят възможност да напуснат страната и да се установят в Западна Европа. За това и нямат желание да учат български - условие да се интегрират по-добре в училище. Според председателя на Съюза на българските учители Янка Такева езиковата бариера е трудно преодолима и Държавната агенция за бежанците трябва да помага на учителите в комуникацията с децата, като осигурява преводачи от майчиния език на децата. Повечето от тях идват от Афганистан, Ирак и Сирия.

Друга спънка пред интегрирането им в образователната система е липсата на съдействие от страна на родителите. Отпор обикновено има и от местната общност.

"Профилът на мигрантите се променя. В момента голяма част от възрастните дори нямат основно образование. Това е сериозно предизвикателство. Още повече, че в България имаме вече няколко поколения неграмотни", коментира зам.-министър Сачев.

Според нея е необходима информационна кампания за преодоляване на страховете от чужденците. Сачева добави, че вече е готов проект на програма за изучаване на български език като чужд, която ще се използва при обучението на децата мигранти. Интеграцията им може да бъде подпомогната и по няколко проекта. Единият е за обучение на образователни медиатори, които да се намесват при конфликтни ситуации в училище. Освен това със средства от норвежкото правителство ще се прави и центъра за непридружени деца мигранти. По данни на Държавната агенция за бежанците от началото на годината до края на септември са регистрирани 370 деца, които пътуват без възрастен близък.

Още по темата
Още от България