Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

До 10 години затвор за превоз на пътници без лиценз

1 коментар
До 10 години затвор за превоз на пътници без лиценз

Народното събрание одобри окончателно промените в Наказателния кодекс, според които при извършване на обществен превоз на пътници бе разрешително, лиценз или регистрация, ще ще налагат от 2 до 5 години затвор. А ако има сговор и фалшификация на документи, наказанието ще стига до 10 години лишаване от свобода, включително глоба от 5 хиляди до 15 хиляди лева и дори по преценка на съда може да се стигне до конфискация на до половината от имуществото на провинилите си.

Моторното превозно средство, с което са извършвани нелегалните превози, ще се отнема в полза на държавата.

Промените предизвикаха множество коментари за прекалените строгите наказания. Има дори интерпретации, че ще засегнат споделените пътувания. Проблемът е, че няма разписани определения за споделено пътуване и превоз на пътници.

Това провокира Зеленото движение да призове президента Румен Радев да наложи вето на текстовете.

Приемането на важните текстове стана през преходните и заключителни разпоредби в Кодекса за търговското корабоплаване, което е традиционен метод на ГЕРБ за бързо прокарване на решения без дискусия.

"Няма как в Закона за търговското корабоплаване, в преходни и заключителни разпоредби, да променяте Наказателния кодекс. Безспорно незаконните автомобилни превози са проблем в България. Обаче колко пъти гледахме Закона за автомобилните превози и колко пъти имаше промяна на Наказателния кодекс? Там не можахте да намерите място и сега, между първо и второ четене, в закон, който се гледа само в Транспортна комисия, вие вкарвате промени в Наказателния кодекс", възмути се депутатът Георги Свиленски от БСП от парламентарната трибуна.

ГЕРБ запушва дупки с наказателна бомба

"Държавата дава 30 млн. лева за превозвачите. Как ще ги дадем тези пари, след като не сме запушили всички дупки и всички пробойни в законодателството? Правим го сега, защото е спешно", отвърна на критиката Станислав Иванов от ГЕРБ.

"Правя апел към колегите от управляващото мнозинство – текстът за нерегламентираните автомобилни превози да бъде преразгледан и да бъде внесен текст, който отговаря както на българската Конституция, така и на концепцията за наказателно право в България", призова народният представител на социалистите Иван Иванов. Според него с приемането на тези текстове ще се промени цялостната теория за наказателно право и се налага наказание с несъизмерима тежест."За убийство по непредпазливост се дава по-малко наказание, отколкото вие налагате за возенето на двама души в автомобил", заяви той.

"Безспорно в споделеното пътуване и в транспорта въобще има много пропуски, има и нелоялна конкуренция. Но наказателното право е ядрената бомба, която може да се пусне върху даден обществен проблем", смята и Явор Божинков от БСП. Според него причините да съществуват тези проблеми в транспортния сектор далеч не са в наказателната политика.

"Въвеждайки тази наказателна репресия, вие пораждате цял нов клас обществени проблеми. В случая средството просто не оправдава целта. Вие искате да угодите на транспортния бранш, но по този начин не решавате проблема, а само го прехвърляте на прокуратурата", заяви Божанков.

Призивите на социалистите не бяха чути и бяха одобрени текстовете, които не правят ясно разделение между споделеното пътуване и нерегламентирания превоз. Липсват дефиниции и това поставя в хипотезата за налагане на наказание в случай, че двама познати са си поделили разходите за пътуване с колата на единия.

Опасения за споделените пътувания

"ГЕРБ обяснява, че така удрят нелегалните таксиметрови услуги. Всъщност вкарват в сивата зона групите в социалните мрежи за общи пътувания и споделяне на разходите за тях. Услугата в тези групи е предпочитана, защото е бърза и на добра цена. В същото време е чудесна и за природата, и за пестенето на ресурси. Четирима човека в една кола е по-добре от един", заявиха в позиция от "Зелено движение".

"Това вече не е бъдещето. Това е настоящето. Колкото и да се опитват, депутатите не могат да спрат новите технологии. Не че властта не се опитва да го прави. През 2015 година забрани услугата UBER и подобни. От години водят борба за силни регулации и върху отдаването на стаи и апартаменти за краткосрочен наем. Вероятно с идеята да помагат на големите хотелиери и таксиметрови компании. Което правят от години с неудобните разписания на друг екологичен транспорт – железопътния", допълва организацията.

Тя цитира сметки, че споделените пътувания и хотелиерски услуги спестяват на обществото изграждането на стотици нови хотели и покупката на хиляди автомобили. Тази тенденция ще се задълбочава. "Тя ще отслабва натиска за унищожаване на зелени площи за строителство на сгради и паркинги. Споделената икономика трябва да бъде насърчавана, а не да ѝ се пречи", пише в изявлението на "Зелено движение".

"Мнозинството на ГЕРБ и патриотите е аналогово и принадлежи на 20 век. Няма как да ни върне в каменната ера, но се опитва по всякакви начини. Като превръща порядъчни граждани в престъпници. Когато и да си ходи, все ще е късно", смята движението.

То настоява държавният глава да наложи вето над срамната забрана, "защото живеем в 21 век и искаме България да бъде лидер а не на опашката!"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. memento
    #1

    "Мнозинството на ГЕРБ и патриотите е аналогово и принадлежи на 20-ти век" Класика...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.