Окончателно: "Лукойл" има месец да раздроби данъчните си складове

Окончателно: "Лукойл" има месец да раздроби данъчните си складове

Парламентът окончателно прие изискването за разделяне на нефтопродуктопровода на "Лукойл България" на отделни данъчни складове, срещу което протестираха както петролната компания, така и браншовата организация на едрия бизнес в сектора. На второ четене в пленарна зала във вторник бяха одобрени текстовете от Закона за здравето, с които се правят поправки в Закона за акцизните и данъчните складове с новите изисквания.

Според тях вече не може продуктопроводът на "Лукойл", който е с дължина 320 км и минава през различни области и свързва базите на компанията, да е един данъчен склад. Приетите текстове изискват за всяка територия на митническо учреждение лиценз на съответната база и да се инсталират средства за измерване на входа и изхода на помпените съоръжения на всяка база. Целта е по-голям контрол върху физическите потоци на горивата..

Така петролната компания ще има едномесечен срок, след обнародването на поправките и влизането им в сила да подаде уведомления за промяна на вече издадени лицензии и за нови самостоятелни лицензи за отделените бази. Същото се отнася и за издадения лиценз за производствената инсталация на "Нефтохим" и свързания с нея нефтопродуктопровод.

Още преди подаването на исканията за нови лицензи трябва да се внесат обезпечения за новите данъчни складове, които са в размер на 30 млн. лв. за всеки един. Това означаав, че "Лукойл" ще трябва да отдели 210 млн. лв. само за обезпечения, отделно за уреди за всяка база ще трябват по около 1 млн. лв.

Приетите текстове предвиждат наличностите преди издаването на лицензите дасе описват и да не се считат за освободени за реализация, докато не се получи лицензът, и да се опишат в електронни дневници.

Ако не са подали документи за новите данъчни складове, работата на базите на петролната компания ще трябва да спрат работа след 30 ноември 2020 г.

Новите изисквания бяха посрещнати на нож от най-големия дистрибутор на горива и от Българската петролна и газова асоциация, чийто член е "Лукойл" и бившият директор на нефтената компания Валентин Златев дълги години я ръководеше. Двете протестираха срещу това, че промените са внесени през друг закон и без икономически анализ и обявиха сроковете за прекалено кратки. Те поискаха оттегляне на текстовете, обсъждането им и приемането им по нормалния ред като поправки в Закона за акцизните и данъчни складове.

Техните аргументи обаче не бяха приети нито на първо, нито на второ четене в правната комисия, а сега и в пленарна зала.

Министърът на финнасите Владислав Горанов бе категоричен, че тази мярка ще има положителен ефект върху приходите в бюджета, докато от "Лукойл" смятат, че тя няма да осигури нищо допълнително в хазната, но затруднява работата им. От петролната асоциация пък заявиха, че това ще оскъпи горивата, но не посочиха разчети с колко.

Независими експерти коментираха преди дни пред Mediapool, че новите изисквания са логични, забавени и инвестициите за прилагането им са във възможностите на мощна компания като "Лукойл" и ще се отразят най-много със стотинка в крайната цена на горивата.

Те разчетоха неочакваното форсиране на отлаганите с години изисквания, които ще затегнат контрола върху "Лукойл", като вероятна загуба на политическата подкрепа за дистрибутора. Възможно е обаче да става въпрос и за пренареждане на пазара.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?