Окончателно: Нерегламентираният превоз на пътници ще се наказва със затвор

Стотици превозвачи и хотелиери може да отидат зад решетките, заради законодателна недомислица, предупреждават от бранша

Окончателно: Нерегламентираният превоз на пътници ще се наказва със затвор

Парламентът преодоля президентското вето и окончателно прие промените за нерегламентирания превоз, който ще се наказва със затвор. След редакции на текстовете обаче, споделените пътувания няма да подлежат на наказателна отговорност.

Държавният глава върна законопроекта с мотива, че не са уточнени критериите за разграничаване на нерегламентирания превоз от споделено пътуване. Парламентът се съобрази с ветото на Румен Радев, но само частично.

Първоначалните текстове, които бяха върнати от президента, предвиждаха нерегламентиран обществен превоз на пътници да се наказва с лишаване от свобода от 2 до 5 години, като автомобилът, с който е извършено нарушението, се отнема в полза на държавата.

В случаите, когато нерегламентираният превоз е извършен от две или повече лица и те са се сговорили предварително, предвиденото наказание беше лишаване от свобода от 5 до 10 години и глоба от 5000 до 15000лева.

Сега редактираните текстове предвиждат по-малко наказание за нерегламентирания превоз – затвор от 1 до 3 години. Уточнено, че превозът трябва да е извършен по занятие и с икономическа облага. Така, ако се заплати горивото при споделено пътуване, това няма да се приема като икономическа изгода, решиха депутатите и по този начин го разграничиха от споделеното пътуване. 

Депутатите одобриха и по-малки наказания при повторно извършване на деянието - от 2 до 5 години лишаване от свобода.

БСП подкрепи текстовете. Депутатът от левицата Георги Свиленски каза, че управляващите са се вслушали в съветите на държавния глава и опозицията.

 "Тогава ви казахме, че няма как и в Наказателния кодекс, и в Закона за автомобилните превози да бъде предвидено наказание за едно и също нещо. Сега това нещо го разделяме. Тоест административното наказание си е административно наказание, наказателното преследване си е наказателно преследване. Тоест не може за едно и също нещо да бъдат приложени и двете мерки. Второто нещо, за което тогава настоявахме, беше отделянето на споделеното пътуване. Нашите притеснения, че под наказателно преследване ще попаднат всички, които извършват така нареченото "споделено пътуване", именно с текста, където се определя понятието "икономическа изгода", "срещу заплащане" или "търговска дейност", сега, с оставането на съюза "или - или" вече решава този проблем", разясни Свиленски.

Не така обаче смятат от Националното сдружение "Случаен превоз" и Бургаската регионална туристическа камара. В отворено писмо до медиите те предупреждават, че стотици превозвачи и хотелиери може да лежат в затвора, заради пропуск в законодателството. Посочват, че това е нов удар по бранша, който търпи огромни загуби заради пандемията от коронавируса.

Причината е, че превозвачите или хотелите, които разполагат с автомобил до 8 плюс 1 място, не подлежат на регистрация. Този въпрос не е уреден нормативно, твърдят от двете сдружения. Те дават за пример шатълите до летище или до плажа и кабинковата линия в ски курорт. Част от хотелите извършват това именно с такъв автомобил и сега автоматично се превръщат в нарушители, смятат от двете организации.

Внесеното от тях предложение в парламента, което остава без разглеждане, е дейността им да бъде регламентирана по австрийски модел. Във Виена това става с подаване на заявление до областния управител, който издава съответното разрешително за упражняване на дейността. Изискването е автомобилът да е регистриран на фирма, която няма задължение към бюджета и след одобрение на колата се поставя стикер, обясни Радка Мандилова, председател на НССП.

Промените в закона бяха прокарани под натиск на Конфедерацията на автобусните превозвачи, която излезе и на протест. Според организацията промените не са насочени срещу споделеното пътуване и хотелиерите, а срещу тези, които извършват всеки ден нерегламентиран превоз от точка А до точка Б.

В момента автомобил с 8 плюс 1 място се води лека кола и с него не може да се извършват превози, освен за лични или служебни нужди. Има обаче много случаи, и то от години, когато с такива автомобили се правят редовно курсове до Гърция или други страни от Западна Европа. По този начин те изземват нерегламентирано – без да се плащат данъци и осигуровки, клиентите на лицензираните международните превозвачи, които търпят загуби. Най-драстични са били такива нарушения в района на област Кърджали, от където е и председателят на Народното събрание Цвета Караянчева. Именно заради тях са направени промените.

"Няма да позволим българският туристически бранш да бъде превърнат в криминален контингент... Остава ни само да съобщим на автомобилните концерни, че няма нужда вече да произвеждат 8-местни, защото всеки, който го притежава, ще е под заплаха от лишаване от свобода", заяви емоционално туроператорът Евелина Пулева. Радка Мандилова пък се закани да отнесат въпроса до Конституционен съд, Европейската комисия, Венецианската комисия и Европейския съд по правата на човека.

Споделяне

Още от Бизнес

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?