Окончателно: "Соф кънект" взема концесията на летище София

Сн. БГНЕС

Концесията на летище София вече може да бъде дадена на избрания преди около година консорциум "Соф кънект". Водещ партньор в него е регистрираният в Париж фонд "Меридиам", който участва в процедурата заедно с оператора на летището в Мюнхен - "Флугхафен Мюнхен".

До момента договорът не можеше да бъде подписан, тъй като процедурата се обжалваше първоначално пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а след това пред съда. Последната инстанция по спора – Върховният административен съд (ВАС), обаче потвърди решението на антимонополния орган, че няма нарушения на конкуренцията при процедурата, проведена от Министерството на транспорта. За това съобщиха от ВАС в петък.

Делото беше заведено по жалби на трима от участниците в процедурата - консорциум "Витоша", консорциум между "Еърпортс Де Пари" ЕС.ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ холдинг" А.Ш.", както и участникът "Фрапорт България".

Според съобщението от съда КЗК е осъществила дължимия контрол по законосъобразност и правилно не е открила нарушения на конкуренцията при провеждане на процедурата или несъответствия между офертата на спечелилия участник и документацията за възлагане на концесията.

Процедурата

През юли миналата година транспортното министерство изненадващо реши да даде летище София на концесия за 35 години на френско-германския консорциум "Соф Кънект". Предложеното от него годишно концесионно възнаграждения от 24.54 млн. евро беше третото най-голямо като сума. Техническата оферта обаче получи максималните точки и това натежа в предпочитанията на ведомството.

На второ място бе класиран френско-турският консорциум между "Еърпортс Де Пари" и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг", който предложи най-високото концесионно възнаграждения от 32.8 млн. евро. Трети остана "Фрапорт България" на варненската група "Химимпорт", която държи на концесия летищата в Бургас и Варна. Тяхното предложение също получи максимумът технически точки, но обещаното годишно концесионно възнаграждение от 21 млн. евро бе сред най-ниските.

Четвърти остана британско-китайският консорциум "Витоша" между летищния оператор "Манчестър Еърпорт Груп" и британското подразделение на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп" (BCEG). Тяхната техническа оферта взе сто точки, но предложеното концесионно възнаграждение от едва 19.94 млн. евро бе най-малкото.

Последното място остана за консорциум "ССБ София Еърпорт Джей Ви" с участник оператора на летището в датската столица "Копенхаген Еърпортс" и водещ партньор швейцарското дружество "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ". Те дадоха второто по-големина концесионно годишно възнаграждение от 26.5 млн. евро, но техническата им оферта не бе оценена добре.

И четиримата загубили надпреварата подадоха жалби пред КЗК, но те бяха оставени без уважение. Последва обжалване пред ВАС.

Офертата

"Соф Кънект" предложи годишно концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро или 32% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година и обеща най-малко инвестиции от всички кандидати - 608 млн. евро.

Консорциумът представи амбициозна стратегия за развитието на летището и ръст на пътниците, която планира да реализира в четири фази. През първата е предвидено увеличаване на пасажерите до 8.8 млн. до 2022 г. Ще се направи и ремонт на терминалите 1 и 2. На терминал 2 е заложено изграждането на коридор за разделяне на пътниците на пристигащи и заминаващи, увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.

Втората фаза предвижда увеличаване на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г. Тогава ще бъде направена и най-голямата инвестиции в изграждането на нов трети терминал за 608 млн. евро. Той ще замени стария терминал 1. Планирано е новият терминал да бъде с площ от 55 000 кв.м. Ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Ще бъде построен и нов паркинг за 1459 автомобила.

През третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище. Ще има и втори покрит паркинг с над 1400 места и 43 000 кв.м площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.

През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г.

Новият терминал и реконструкцията ще се изпълняват от партньора на "Меридиам" – австрийската "Щрабаг", която е добре известна на българския пазар. Компанията участва в изграждането на втория терминал на софийското летище и имаше доста проблеми с пускането му в експлоатация, включително се стигна до съдебни претенции между "Щрабаг" и държавата.

"Соф Кънект" обещава още летищните такси да останат "конкурентни", както и да изгради авиационна академия за обучение на кадри. Техен финансов консултант е "УниКредит".

Консорциумът декларира, че може да набере над 420 млн. евро външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, както и да ангажира 130 млн. евро собствен ресурс за инвестиции в летище София.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес