Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Окончателно: "Соф кънект" взема концесията на летище София

9 коментара
Сн. БГНЕС

Концесията на летище София вече може да бъде дадена на избрания преди около година консорциум "Соф кънект". Водещ партньор в него е регистрираният в Париж фонд "Меридиам", който участва в процедурата заедно с оператора на летището в Мюнхен - "Флугхафен Мюнхен".

До момента договорът не можеше да бъде подписан, тъй като процедурата се обжалваше първоначално пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а след това пред съда. Последната инстанция по спора – Върховният административен съд (ВАС), обаче потвърди решението на антимонополния орган, че няма нарушения на конкуренцията при процедурата, проведена от Министерството на транспорта. За това съобщиха от ВАС в петък.

Делото беше заведено по жалби на трима от участниците в процедурата - консорциум "Витоша", консорциум между "Еърпортс Де Пари" ЕС.ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ холдинг" А.Ш.", както и участникът "Фрапорт България".

Според съобщението от съда КЗК е осъществила дължимия контрол по законосъобразност и правилно не е открила нарушения на конкуренцията при провеждане на процедурата или несъответствия между офертата на спечелилия участник и документацията за възлагане на концесията.

Процедурата

През юли миналата година транспортното министерство изненадващо реши да даде летище София на концесия за 35 години на френско-германския консорциум "Соф Кънект". Предложеното от него годишно концесионно възнаграждения от 24.54 млн. евро беше третото най-голямо като сума. Техническата оферта обаче получи максималните точки и това натежа в предпочитанията на ведомството.

На второ място бе класиран френско-турският консорциум между "Еърпортс Де Пари" и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг", който предложи най-високото концесионно възнаграждения от 32.8 млн. евро. Трети остана "Фрапорт България" на варненската група "Химимпорт", която държи на концесия летищата в Бургас и Варна. Тяхното предложение също получи максимумът технически точки, но обещаното годишно концесионно възнаграждение от 21 млн. евро бе сред най-ниските.

Четвърти остана британско-китайският консорциум "Витоша" между летищния оператор "Манчестър Еърпорт Груп" и британското подразделение на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп" (BCEG). Тяхната техническа оферта взе сто точки, но предложеното концесионно възнаграждение от едва 19.94 млн. евро бе най-малкото.

Последното място остана за консорциум "ССБ София Еърпорт Джей Ви" с участник оператора на летището в датската столица "Копенхаген Еърпортс" и водещ партньор швейцарското дружество "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ". Те дадоха второто по-големина концесионно годишно възнаграждение от 26.5 млн. евро, но техническата им оферта не бе оценена добре.

И четиримата загубили надпреварата подадоха жалби пред КЗК, но те бяха оставени без уважение. Последва обжалване пред ВАС.

Офертата

"Соф Кънект" предложи годишно концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро или 32% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година и обеща най-малко инвестиции от всички кандидати - 608 млн. евро.

Консорциумът представи амбициозна стратегия за развитието на летището и ръст на пътниците, която планира да реализира в четири фази. През първата е предвидено увеличаване на пасажерите до 8.8 млн. до 2022 г. Ще се направи и ремонт на терминалите 1 и 2. На терминал 2 е заложено изграждането на коридор за разделяне на пътниците на пристигащи и заминаващи, увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.

Втората фаза предвижда увеличаване на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г. Тогава ще бъде направена и най-голямата инвестиции в изграждането на нов трети терминал за 608 млн. евро. Той ще замени стария терминал 1. Планирано е новият терминал да бъде с площ от 55 000 кв.м. Ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Ще бъде построен и нов паркинг за 1459 автомобила.

През третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище. Ще има и втори покрит паркинг с над 1400 места и 43 000 кв.м площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.

През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г.

Новият терминал и реконструкцията ще се изпълняват от партньора на "Меридиам" – австрийската "Щрабаг", която е добре известна на българския пазар. Компанията участва в изграждането на втория терминал на софийското летище и имаше доста проблеми с пускането му в експлоатация, включително се стигна до съдебни претенции между "Щрабаг" и държавата.

"Соф Кънект" обещава още летищните такси да останат "конкурентни", както и да изгради авиационна академия за обучение на кадри. Техен финансов консултант е "УниКредит".

Консорциумът декларира, че може да набере над 420 млн. евро външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, както и да ангажира 130 млн. евро собствен ресурс за инвестиции в летище София.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. АСЕН ИЛИЕВ
    #9

    СЕГА, ПЛАЦА НА ИНЖЕТО, НА ТЕХНИ РАЗНОСКИ ДА СТАНЕ ЧАСТ ОТ ЗАПАДНИЯ ПАРК, КАКТО СЪМ УКАЗАЛ НА КАРТАТА. ИНАЧЕ, ЩЕ ИМА ШАМАРИ, ДОКАТО ЧУЕМ ПЕСЕНТА НА ПТИЧКИТЕ.

  2. АСЕН ИЛИЕВ
    #8

    ПРЕДИ 2 ГОДИНИ КАЗАХ НА ШРАБАГ, ДА ПОДАРЯТ ПЛАЦА НА ИНЖЕСТРОЙ НА ОБЩИНАТА, ЗА ДА НАПРАВЯТ ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА ЗАПАДНИЯ ПАРК И СУТРИН, ДА МЕ БУДЯТ ПТИЦИТЕ, А НЕ БРЪМЧЕНЕ НА МОТОРИ. И ПОНЕЖЕ СЕ НАПРАВИХА НА УТРЕПАНИ, СЕГА ЩЕ ПЛАЩАТ КОНЦЕСИЯТА, ДОКАТО ИМ СЕ ЗАВИЕ СВЕТ! :) ...КАТО МИ СЕ ИЗДЪРВИШ, ИМА ПОНЕ 5 НАЧИНА ДА ТЕ ОШАМАРИМ, ТА ДА СЕ НАПИКАЕШ:)

  3. АСЕН ИЛИЕВ
    #7

    НАЛИ ВИ КАЗАХ, ЧЕ ВСИЧКО >1.73м ПОРАДИ ПОНИЖЕНО КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ОТ ВИСОЧИНАТА, СТРАДА ОТ НЕДОХРАНВАНЕ НА МОЗЪКА И Е МАЛОУМНО :) МОЖЕ ДА СЕ КАЖЕ И УМНО КОЛКО, ЖИРАФ ИЛИ ЩРАУС :)

  4. АСЕН ИЛИЕВ
    #6

    ХЕППЕ, БЕГАЙ СЕГА ДА ЗАРАДВАШ АКЦИОНЕРИТЕ, ЧЕ СЪМ ТЕ ПРЕДУПРЕДИЛ ПРЕДИ 2 ГОДИНИ, КАКВО ЩЕ СТАНЕ, А ТИ СИ СЕ НАПРАВИЛ НА УМЕН КОМПЛЕКСАР И СИ ГИ ПОДВЕЛ :)

  5. АСЕН ИЛИЕВ
    #5

    С ОГЛЕД НА ОСТАВАЩИТЕ НА ЗЕМЯТА ЕНЕРГИЙНИ РЕСУРСИ ЗА 980Г. БЪДЕЩЕТО НА АВИАЦИЯТА - 2 ТОНА ГОРИВО/ЧАС МИ СЕ ВИЖДА... МЪГЛИВО :)

  6. АСЕН ИЛИЕВ
    #4

    https://trud.bg/public/images/articles/2017-05/DT_42-1_4189137884722760586_original.jpg НА ТОЯ ИДИЪТ МИНАЛАТА ГОДИНА МУ СЕ ОБАДИХ СПЕЦИАЛНО ДА СИ СЪБИРА ПАРТАКЕШИТЕ И ДА СЕ ОМИТА ОТ КЕ НЕФА. ОПЛАКА СЕ НА ПРОКУРАТУРАТА, А СЕКРЕТАРКАТА МУ(БУЛГАНКА) КАЗАЛА, ЧЕ СЪМ ЗАПЛАШВАЛ НЕЯ И СЕМЕЙСТВОТО И С УБИЙСТВО :)

  7. АСЕН ИЛИЕВ
    #3

    ...ИСКАХ ДА КАЖА - ОТ СОФИЯ ПОЛЕТИ КЪМ 3 КОНТИНЕНТА! МОЖЕ И КЪМ 5 :)

  8. АСЕН ИЛИЕВ
    #2

    МАЙ ПРЕДИ ГОДИНА ПРЕДУПРЕДИХ ДА НЕ СЕ ЗАМЕСВА НИКОЙ С КЕ НЕФА. ОТГОВОРА - МУУУ! МЕЕЕ! БЕЕЕ! НЕМА ПА! :) ЧЕСТИТО НА "ПЕЧЕЛИВШИТЕ" :) СОФИЯ - НА 3 МОРЕТА! :)

  9. АСЕН ИЛИЕВ
    #1

    МОЖЕШ НАСИЛА ДА ВЗЕМЕШ, НО НЕ И ДА ДАДЕШ ;)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.