Бърза да се разработи методика за възстановяване на надвзетите суми след поевтиняването на природния газ със задна дата от 5 август 2019 г. и връщането да стане по ясен начин. Това призова националният омбудсман Диана Ковачева в писмо до председателя на парламентарната енергийна комисия Валентин Николов, енергийния министър Теменужка Петкова и шефа на енергийния регулатор Иван Иванов.
Коментарът ѝ идва по повод обявеното миналата седмица ретроактивно падане на цената на руския газ заради променената формула, заради което на "Булгаргаз" ще бъдат върнати 150 млн. лв., която дружеството ще възстанови на своите клиенти, а те на свой ред трябва да платят на своите потребители. Дни по-късно обаче Иван Иванов обяви, че няма законово основание за определяне на цена със задна дата. Теменужка Петкова обяви, че ще се създаде работна група, която да измисли механизъм за връщане на парите.
Ковачева сега излиза със становище, че това трябва да стане максимално бързо и да се проведе разяснителна кампания сред клиентите. Според нея е възможно връщането да става и чрез прихващане от бъдещи сметки, но във фактурите на гражданите трябва да има ясна и разбираема информация (на отделен ред) за сумите, които подлежат на възстановяване или прихващане.
"Апелирам за обективност, публичност и прозрачност при взимане на решенията в интерес на гражданите", завършва писмото си националният обществен защитник.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
1 коментар
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Това не са надвзети пари. Много извинявайте, но това е абсолютно грешно и подвеждащо твърдение. Никъде в договорите с крайните клиенти не пише, че ще бъдат надвземани пари. Защо подвеждате така аудиторията и я настройвате срещу "Булгаргаз"
Това, което в момента се случва е намаление на цената от производителя към клиент. Този клиент от своя страна препродава тази стока или това е така наречения дилър. Това е намаление със задна дата поради водени пазарни преговори. Те нямат нищо общо с крайните клиенти. …
Представете си един дилър на чисто нови автомобили, който и да е, всъщност няма значение от марката. Всеки един такъв дилър купува автомобил от производителя на дадена цена, след което го продава на клиент със съответна надценка. Обикновено на годишна база има разчет и ако дилъра се е справил добре получава отстъпка на вече продадените автомобили. Тази отстъпка никога, ама никога не се разпределя към крайните клиенти със задна дата. Да може да се разпредели към новите клиенти, но това е решение на дилъра. Тази отстъпка отива директно като бонус за дилъра, с който бонус се покриват различни разходи, инвестиции или бонуси към служителите. Тези бонуси зависят и от това колко добър е дилъра и какви договорки има с производителя, т.е. чисто икономически интереси и преговори и те са плод изцяло на негови/дилъра/ заслуги, а не на клиентите му. Примери като този има почти във всички сфери на търговията, от продажба на перилни препарати, козметика, през мобилни телефони, компютри, черна и бяла техника и дори лекарства и медицинска апаратура. Аз съм ползвател на топлофикация, но не съм съгласен тези пари да се разпределят към последния клиент /в случая мен и всички останали/ просто ей така. Колкото и тук да е намесен държавния апарат, все пак става въпрос и за стандартни пазарни преговори и бих предпочел тези 150млн. да отидат за реинвестиране в инфраструктура, която би помогнала за намаляване на загуби и др. подобрения на системата. От това аз като потребител ще спечеля повече, отколкото от някакви стотинки намаления със задна дата. И да стотинки, защото пресметнете колко ползватели има на топлофикация, колко ползватели има на директно газово гориво както за отопление, така и за други дейности като пара и т.н - заводи и предприятия. А тези заводи може и да надвишават процентно използваното количество газ, спрямо частните клиенти. За мен парите не са НАДВЗЕТИ от "Булгаргаз", а просто пазарна политика, но на по-високо равнище. Ако Булгаргаз реши да връща парите на клиентите си, а те на техните и т.н. до последния краен клиент, това си е тяхно решение. Ако така ще се издигнат в очите на простия човек, това си е чиста маркетингова инвестиция - реклама. Бих предпочел да ги вкарат по веригата в нещо, което да е по-полезно в дългосрочен мащаб. Утре очаквам бонуси в цените на витамин Ц, аналгитиците, ренгеновите апарати в Пирогов, нови автомобилни гуми от известен германски производител, друг производител на спиртни напидки край магистрала Тракия. А може и от Американците за F16 ако купим още 5 самолета. От всички тях очаквам пощенски запис. Виж ти събера за нов монитор, от който също очаквам намаление към края на годината за да си купя мандарини.