Онлайн търговията ще достигне 4.2 трилиона долара през 2020 г.

Две трети от българите ползват интернет, но само една пета пазарува онлайн

Онлайн търговията ще достигне 4.2 трилиона долара през 2020 г.

Онлайн търговията расте стремглаво. Прогнозите са оборотът ѝ да достигне 4.2 млрд. долара през 2020 г. в световен мащаб, а до 2021 г. мобилните продажби да са 54% от общия обем на онлайн продажбите.

Българите не изостават от тази тенденция. Над две трети от тях (67%) използват интернет, но малко над една пета (21%) пазаруват през мрежата. Развитието на онлайн търговията у нас има голям потенциал, каза Георги Линков, съосновател и творчески директор на StudioX на форум за електронна търговия, организиран от списание Enterprise в "Интерпред" в София.

Растежът на електронната търговия е пет пъти по-бърз, като делът на мобилните трансакции достига 67%, каза Милена Мишинева от "Дентсу Ейджис Нетуърк" (Dentsu Aegis Network).

Тенденциите

Чатботове, гласово търсене, добавена реалност – това са най-актуалните тенденции в онлайн търговията през тази година, посочи Георги Линков.

По света 58% от потребителите вече използват гласовите технологии, за да търсят информация за местни бизнеси. Георги Линков препоръча на търговците да работят върху съдържанието, което трябва да е добре оптимизирано за навлизането на новата технологията у нас.

Друга тенденция е навлизането на чатботовете, които трябва да са захранени с данни, за да са ефективно, посочи Линков.

Все по-популярна става и добавената реалност за подобряване на потребителското преживяване. Общо 63% от потребителите в световен мащаб казват, че добавената реалност би подобрила преживяването им при пазаруване.

Подобряването на преживяването на клиентите води до изграждане на лоялност, намалява разходите и увеличава приходите. Тази трансформация се реализира бързо и успешно в Северна Америка, коментира Бен Маркс от разработчика на технологични решения "Мадженто" (Magento).

Дигиталната трансформация

Няма как да съществува успешен офлайн бизнес без силно онлайн присъствие, каза Стефан Чорбанов от компанията за трансформация на бизнеси към информационните технологии "Стеник" (Stenik).

Има огромна разлика между продажбите офлайн и онлайн, която се състои най-вече в работното време и обслужването на клиенти от човешкия фактор, коментира Веселина Гинова, мениджър за страната на веригата за дрехи OKAÏDI. Според нея онлайн се продава по-лесно и по-бързо.

Бизнес потребителите все повече взаимодействат онлайн. 64% проучват за покупките си онлайн, 61% купуват през смартфона, очакванията са 55% да правят повече от половината си покупки онлайн през 2020 г., 38% искат гъвкавост и възможност да купуват денонощно седем дни в седмицата, а 22% – това да става бързо.

Ефектът е пет пъти по-бърз ръст на приходите от онлайн продажби спрямо традиционните магазини, посочи Мартин Желязков, SEO специалист в компанията "Нетпийк" (Netpeak), член на IAB България, която предлага решения з областта на добавената реалност. Той представи различни варианти и инструменти за тестове и анализ на данните от експериментите и примерните тестове.

Препоръките му към онлайн търговците са да се даде приоритет на търговските предложения, да се добавят топ категории, да се използват четливи шрифтове, да има иновативно и удобно меню за потребителите, лесна навигация и не на последно място да не се забравя мобилната версия на сайта. Това трябва да е с най-голям приоритет предвид преминаването към мобилни устройства, посочи Желязков.

Той изтъкна, че всички препоръки трябва да бъдат А/В тествани, защото може да не бъдат получени желаните резултати.


Повече опции за плащания

Търговците трябва да предлагат възможност за различни начини за плащания при онлайн покупките – картови плащани, с електронни портфейли, или при доставката на стоката.

Колкото повече опции за плащания търговците предоставят на потребителите, толкова по-добре, каза Константин Джелебов, основател и главен изпълнителен директор на компанията за дигитални плащания Phyre. Той посочи, че това е по-ефективно и от гледна точка на разходите. Разполагате с парите си, а неприетите и върнати поръчки намаляват драстично, допълни той.

Компанията има над 100 000 регистрирани потребители и официален партньор на MasterCard, печелила е и награда за най-добър финтех стартъп (fintech startup).

Платформа или собствен е-магазин

Готовите платформи за онлайн търговия са повече от 300 в световен мащаб. Това затруднява избора, коментира Владимир Докузанов, управляващ съдружник в ИТ-разработчика "Екстенса" (Extensa). Той посочи, че освен функционалностите, търговците трябва да обмислят още много неща, за да изберат подходящата и оптимална платформа за тях.

Нито една готова платформа не притежава всички изисквани функционалности, но може да покрие базовите изисквания за стартиране на бизнеса, каза Докузанов.

Георги Костов, основател и управител на платформата GombaShop™, коменитра защо SaaS решенията за електронна търговия са се превърнали в предпочитания избор за малкия и среден онлайн търговец.

Според него SaaS решенията са най-честният, ефективен и синхронизиран с нуждите на стартиращия търговец бизнес модел за реализиране на онлайн магазини. Тези решения започнаха да навлизат на пазара преди десетина година. Дотогава онлайн търговията беше скъпа и изискваше специфични умения и знания, каза Костов.

Той посочи, че SaaS решенията пестят бюджет, време, техническа подготовка, и минимизират риска за онлайн търговеца. Те не изискват голяма първоначална инвестиция и дават възможност да се откажеш по всяко време. Освен това позволяват бързо стартиране на магазина, лесни са за употреба и имат голям набор от функционалности.

 

Още от Бизнес