Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ООН: Поскъпването на товарните превози ще доведе до рязък скок на цените през 2022 г.

1 коментар
ООН: Поскъпването на товарните превози ще доведе до рязък скок на цените през 2022 г.

ООН предупреди, че скокът в цените на товарните превози може да доведе до по-високи цени за потребителите през следващата година, ако проблемите, подхранвани от пандемия, не бъдат решени, предаде АФП.

На конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) беше обявено, че до 2023 г. световните цени на вноса могат да се увеличат с 11%, а нивата на потребителските цени - с 1.5%.

"Глобалните потребителски цени ще се повишат значително през следващата година, докато не се преодолеят прекъсванията на веригата за доставки, пристанищните ограничения и неефективността на терминалите", се казва в доклада на UNCTAD за морския транспорт през 2021 г.

Глобалните вериги за доставки се сблъскаха с безпрецедентно търсене от втората половина на 2020 г. нататък, тъй като по време на блокирането заради коронавируса потребителите харчеха за стоки, а не за услуги.

Но ръстът на търсенето се сблъска с няколко практически ограничения, включително капацитета на контейнеровозите, недостига на контейнери, недостига на работна ръка, задръстванията в пристанищата и ограниченията на Covid-19.

Според доклада това несъответствие е довело до рекордни цени за превоз на контейнери "практически по всички маршрути на контейнерната търговия".

"Настоящият скок на цените на превозите ще окаже сериозно въздействие върху търговията и ще подкопае социално-икономическото възстановяване, особено в развиващите се страни, докато операциите по морско корабоплаване се върнат към нормалното си състояние", каза Ребека Гринспан, генерален секретар на UNCTAD.

"Връщането към нормалното ще изисква инвестиции в нови решения, включително инфраструктура, технологии за превоз на товари, цифровизация и мерки за улесняване на търговията", допълни Гринспан.

Според документа на UNCTAD, пандемията е увеличила вече съществуващите предизвикателства пред индустрията, особено недостига на работна ръка и пропуски в инфраструктурата.

Докладът разкрива и други уязвимости. За пример се дава случая с китайското пристанище Янтиан, което беше затворено през май поради огнище на коронавирус и което причини значителни закъснения. Друг случай е инцидентът с контейнеровоза "Ever Given", блокирал през март Суецкия канал, което възпрепятства световната търговия.

Въпреки това въздействието на пандемията върху обемите на морската търговия през миналата година беше по-малко от първоначално очакваното, твърди UNCTAD.

Морската търговия се сви с 3.8на сто до 10.65 милиарда тона през 2020 г. и се очаква да нарасне с 4.3на сто през 2021 г.

UNCTAD заяви, че средносрочната перспектива остава положителна, но е обект на "нарастващи рискове и несигурност".

Прогнозата е за забавяне на годишния растеж до 2.4% между 2022 и 2026 г., в сравнение с 2.9% през последните две десетилетия.

"Продължителното възстановяване до голяма степен зависи от възможността да смекчим отрицателното въздействие и от пускането на ваксини в световен мащаб", каза Гринспан.

Въздействието на кризата Covid-19 ще засегне най-силно малките островни развиващи се държави (SIDS) и най-слабо развитите страни (LDCs), посочи тя.

Очаква се покачването на потребителските цени да бъде 7.5% в SIDS и 2.2% в най-слабо развитите държави.

В резултат на блокирането, затварянето на границите и липсата на международни полети, стотици хиляди моряци са блокирани в морето и не могат да бъдат репатрирани или заменени.

UNCTAD призова правителствата и индустрията да работят заедно за прекратяване на кризата със смяната на екипажите в сектора, в който работят повече от 1.9 милиона души по целия свят.

Процентът на ваксинация на моряците е около 41%. Отправя се призив те да бъдат ваксинирани приоритетно.

"Това е неприемливо, ако искаме да видим, че веригите за доставки работят отново", каза Шамика Сириман, директор по технологии и логистика на UNCTAD.

Кризата активира дигитализацията и автоматизацията, което от своя страна трябва да осигури ефективност и спестяване на разходи.

Междувременно електронната търговия, ускорена от пандемията, промени навиците на потребителите при пазаруване и моделите на разходи, се казва в доклада.

"Това може да генерира нови бизнес възможности за корабоплаването и пристанищата", е посочено в доклада на UNCTAD.

По БГНЕС

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    В момента тече търговска война между САЩ и Китай, за овладяване на маршрутите на стоките произвеждани в тихоокеанския регион. САЩ ще се опитат да открият дублиращи заводи за чипове и електронни компоненти в страни, които са различни от досегашните. Готвят се нови договори и нови инвестиции в Сингапур, Индонезия, Малайзия от следващата календарна година. Това може да означава, че доставките за ЕС от Китай не са застрашени.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.