Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Операторът на летище Мюнхен поема и софийското

Амбицията на държавата е концесията да се подпише бързо

15 коментара
Операторът на летище Мюнхен поема и софийското

Изненадващо за едни и очаквано за други консорциум "Соф Кънект", с водещ партньор регистрираният в Париж фонд "Меридиам" и операторът на летището в Мюнхен - "Флугхафен Мюнхен", е определен за концесионер на летище "София" за следващите 35 години. Това съобщи в сряда министърът на транспорта Росен Желязков в изявление пред медиите, които нямаха право на въпроси.

Офертите и на петимата кандидати бяха много силни, като трима от тях получиха максималните 100 точки за техническото си предложение, каза Желязков, без да коментира нито едно конкретно.

"Надявам се в най-скоро време да имаме участник с влязъл в сила договор", каза транспортният министър. Ако няма обжалване на процедурата, това може да стане в рамките на следващите 15 дни, стана ясно от обясненията му.

Класирането

Френско-германският консорциум "Соф Кънект" печели надпреварата с  оценка от 86.12 точки, като за техническото си предложение е получил максималните 100 точки. Тяхното годишно концесионно възнаграждения от 24.54 млн. евро беше третото най-голямо като сума и второ като процент от бъдещите приходи – 32%.

На второ място е класиран френско-турският консорциум между "Еърпортс Де Пари" и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" с 80.31 точки. Те не са получили максималните 100 точки за техническата оферта. Консорциумът обаче даде най-високото концесионно възнаграждения от 32.8 млн. евро годишно или 42.8% от бъдещите приходи. След публичното обявяване на офертите обединението бе сочено като фаворит за спечелването на концесията.

Третата позиция е отредена за "Фрапорт България" с 80.19 точки. Зад дружеството стои варненската група "Химимпорт", която държи на концесия летищата в Бургас и Варна. Тяхното предложение е получило максималните 100 точки за техническата част. "Фрапорт България" обеща 21 млн. евро годишно концесионно възнаграждение, едно от най-малките, или 27.39% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година.

На четвърто място е британско-китайският консорциум "Витоша" с 78.42 точки. Водещ партньор в обединението е "Манчестър Еърпорт Груп" и британското подразделение на китайската "Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп" (BCEG). Тяхната техническа оферта също е получила максималните 100 точки. Те предложиха най-малкото концесионно възнаграждение от 19.94 млн. евро, но пък обещаха най-много инвестиции – над 1 млрд. евро и нов национален стадион от класата на този на "Манчестър Юнайтед". Единствен британско-китайският консорциум се показа публично на българите и спечели симпатии с откритостта си, докато всички останали кандидати предпочетоха анонимността.

Последното място е за консорциум "ССБ София Еърпорт" с 66.15 точки. В обединението  участва операторът на летището в датската столица "Копенхаген Еърпорс", а водещ партньор е швейцарското дружество "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ". Те дадоха второто по-големина най-голямо концесионно годишно възнаграждение от 26.5 млн. евро или 30.97% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година, но при отварянето на офертите им не бяха съобщение инвестициите им, които се оказа, че са почти 700 млн. евро.

"Който и от петимата участници да беше класиран на първо място, летище "София" щеше и ще има изключително висока перспектива за развитие през следващите години", каза транспортният министър.

Ще има ли обжалване?

При оценяването на офертите комисията е взела предвид изпълнимостта, достоверността и устойчивостта на предлагания модел за развитие, каза Росен Желязков. Посочи, че компонентите от този модел са общ план за развитие на летището, бизнес план, финансов план, стратегия за развитието на летището и съответните предвиждания за срока на концесията.

Участниците са уведомени за решението на комисията. На всеки един от тях е предоставен по електронен път копие от решението и протокол от работата на комисията за провеждането на процедурата.

Големият въпрос е сега дали ще има обжалване на процедурата, което е възможно в 10-дневен срок през Комисията за защита на конкуренцията, но окончателната дума ще е на Върховния административен съд, който ще се произнесе в едномесечен срок от постъпването на решението на КЗК, каза Желязков. Към момента няма официална позиция на нито един участник.

Ако няма обжалване, договорът може да бъде сключен след изтичането на 15-дневен срок, който започва от днес, каза транспортният министър.

"Тоест дори и да имаме оспорване на решението, процедурата по оспорването ще се развие в кратки обозрими срокове", смята той.

Желязков посочи, че техническата част от офертата е била най-важната при определянето на крайния общ размер на точките при класирането на кандидатите.

"Взимат се предвид съществени елементи, които са свързани не само с финансовите постъпления, които ще се гарантират от концесията, а и с развитието на летището като основна врата на пътникопоток, летищни оператори, въздухоплавателни оператори, туристи за град София и за развитието на града, както и на икономиката на България", разясни той.

"Концесията е публично-частно партньорство. В избора на концесията не се гледат само параметри, които са свързани с финансови измерители, а при концесията винаги се търси най-добрият партньор. Това е договор за сътрудничество между държавата и мениджмънта, който ще управлява публичния актив на държавата, който ще развива публичния актив на държавата и ще предоставя от името на държавата и от свое име една наистина сериозна услуга, която има хоризонт отвъд самия актив", допълни транспортният министър.

Той посочи, че държавата ще продължи да е страна по сделката, ще бъде в публичната инфраструктура, с оглед стратегическите и национални ни интереси.

"Държавата ще присъства на летище София и като регулация, свързана с летищни такси, опазване на границата ни, чрез гранична полиция, и с всичките си митнически, ветеринарни и други структури. Ролята на концесионера ще бъде в развитието на летището, като актив и ще бъде свързана с подобряването на услугата, чрез инвестиции в инфраструктурата, която ще продължи да бъде публично държавна собственост", обясни Росен Желязков.

Офертата на победителя

Публично отворената оферта на френско-германското обединение "Соф Кънект" не издаваше с нищо, че именно то ще е предпочетеният кандидат. Консорциумът предложи годишно концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро (трето по размер) или 32% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година (второ по размер) и обещаха най-малко инвестиции от всички кандидати - 608 млн. евро.

Консорциумът включва базирания в Париж фонд "Меридиам", който инвестира в инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка, и оператора на летището в Мюнхен - "Флугхафен Мюнхен".

Мажоритарен собственик на второто по големина летище в Германия е провинция Бавария (51%), общината в Мюнхен държи 23%, а останалите са на германското правителство.

"Меридиам" е базирана в Париж мултинационална инвестиционна компания, специализирана в разработването, финансирането и управлението на дългосрочни и устойчиви инфраструктурни проекти. Има офиси в седем държави и управлява активи за 7 млрд. долара. Фондът е създаден от Тиери Део, бивш ръководител на проектите на френската група "Егис", чийто мажоритарен собственик е френската публична финансова институция Caisse des Dépôts et Consignations. Днес Део и служителите на фонда са негови собственици.

Консорциумът представи амбициозна стратегия за развитието на летище "София" и ръст на пътниците, която планира да реализира в четири фази. През първата е предвидено увеличаване на пасажерите до 8.8 млн. до 2022 г. Ще се направи и ремонт на терминалите 1 и 2. На терминал 2 е заложено изграждането на коридор за разделяне на пътниците на пристигащи и заминаващи, увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.

Втората фаза на проекта им предвижда увеличаване на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г. Тогава ще бъде направена и най-голямата инвестиции в изграждането на нов трети терминал от 608 млн. евро. Той ще замени старият терминал 1. Планирано е новият трети терминал да бъде с площ от 55 000 кв.м. Ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Разстоянието от летището до самолета ще се минава пеш от пътниците, а не по-ръкав, заради предпочитанията на нискобюджетните авиокомпании. Ще бъде построен и нов паркинг за 1459 автомобила.

През третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище. Ще има и втори покрит паркинг с над 1400 места и 43000 кв.м площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.

През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г.

Новият терминал и реконструкцията ще се изпълняват от партньора на "Меридиам" – австрийската "Щрабаг", която е добре известна на българския пазар. Компанията участва в изграждането на втория терминал на софийското летище и имаше доста проблеми с пускането му в експлоатация, включително се стигна до съдебни претенции между "Щрабаг" и държавата.

"Соф Кънект" обещава още летищните такси да останат "конкурентни", както и да изградят авиационна академия за обучение на кадри. Техен финансов консултант е "УниКредит".

Консорциумът декларира, че може да набере над 420 млн. евро външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, както и да ангажира 130 млн. евро собствен ресурс за инвестиции в летище "София".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. blue velvet
    #15
    Отговор на коментар #13

    Филке, с Фолксваген е свършено. Стига розови сънища. Нямаме никакви предимства. ЕС не е предимство, защото Турция е в митническия съюз на ЕС.

  2. Петков2
    #14

    Мюнхенското летище е едно скучно летище. Така, че неговият оператор е най-подходящ и за Софийското - ще си остане скучно,затънтено, безлично. Надявам се хигиената да се промени към по-добра

  3. Филка Русофилка
    #13
    Отговор на коментар #4

    Не само че Фолксваген не е отписан, но определено смятам, че България има съществени предимства пред Турция, както и пред всички останали. Изброяваните досега многобройни наши „недостатъци“ са глупости на търкалета. За кратко време направихме 230 завода за автомобилни части и компоненти и станахме един от най-големите поддоставчици. Доста от тия заводи у нас направиха турците, а не ние у тях. Единственто, което може да попречи, е идеята за сливане на Фолксваген и Форд, но и това не е сигурно. Чакаме Тръмп да се произнесе в Туитър...и да прехвърли производства на части за F-35 у нас :)

  4. Филка Русофилка
    #12
    Отговор на коментар #5

    Преди 2 мес. правих някакви сметки по обявения модел и също изкарах френско-германския консорциум на 1-во място. Дават до 2040 г. най-голям средногодишен растеж на пътникопотока 4,4%, който за 35 години с това темпо може да надхвърли 30 млн. пътници. Последните 3 год. пътникопотокът в София растеше с 22,2% средногодишно, последните 8 год. - 10,5% ср.год., последните 15 год. - 12,3% ср.год., последните 19 год. - 9,5% ср.год. Но тая глупост да ма’ат 800 м с дисагите не може да остане. Да правят тунел с подвижна пътека или нещо друго. Френско-турският консорциум обещава най-голяма инвестиция и концесионна такса, но малък средногодишен растеж 3,1% до 2040 г., та може да се озори да я плаща.

  5. Филка Русофилка
    #11
    Отговор на коментар #7

    Passengers 2018 / Change % 2018/2017 #1 in Europe - London Heathrow - 80 100 311 / 2,7%; #4 in Europe - Frankfurt - 69 510 269 / 7,8%; #8 in Europe - Munich - 46 253 623 / 3,8%; #68 in Europe - Sofia - 6 962 040 / 7,3%; #82 in Europe - Belgrade - 5 641 105 / 5,6%; #94 in Europe - London City - 4 820 292 / 6,4%

  6. Преслав
    #10

    Да, имам това щастие :) Мога да се нарека "гражданин на света", но основното е че имам достатъчно знания за да не се отдавам на дървена философия.Дори знам точния график на полетите до Франкфурт, нещо което Светослав Малинов за четири години така и не можа да научи и партийното ръководство му взе скалпа.

  7. Гений
    #9
    Отговор на коментар #5

    ама много сте наясно със световните летища, явно главное разведевательное управление добре се грижи за петата колона

  8. Преслав
    #8

    Много добре знам какъв е капацитета и да, хаотично е. Схипхол също има огромен капацитет, но е прекрасно летище с бърза и лесна връзка между гейтовете, прекрасни зони за отдих и т. н. Франкфурт е светлинни години назад. Мюнхен наистина е страхотно летище!

  9. Панайот
    #7
    Отговор на коментар #5

    Защо не кажеш какъв е капацитета на летището във Франкфурт и това в Мюнхен. Хаотично, чак пък, айде сопри се малко. Все едно да сравняваш летище София и летище Бургас, детето е като автогара.

  10. brambar
    #6
    Отговор на коментар #5

    Дадох ти един плюс заради оценката за летище Мюнхен, което наистина е уникално. За това във Франкфурт има обаче една подробност,най-голямото летище за товарни превози. Иначе съм съгласен, че на него е ужас. На нас ни трябва някой оператор, който има опит в пътническите превози.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.