С чужди карти и при липса на кворум на първо четене в четвъртък бе одобрена ратификацията на проекта за строежа на петролопровода Бургас-Александруполис, но не можа да мине окончателно след бойкот на опозицията. Второто четене на документа трябваше да стане същия ден, но след протест на опозиционните политически заради липсата на представители на две от управляващите партии бе извършено преброяване на депутатите и бе установено, че само 84 народни избраници са в залата. Необходимият кворум е 121 депутати.
Това отложи окончателното одобрение на споразумението между България, Русия и Гърция за строежа на тръбата. Атина ратифицира дългото 280 км трасе за пренос на между 35 и 50 млн. т руски петрол годишно през територията на България и Гърция до Средиземно море, избягвайки черноморските проливи. Москва също започна процедурата по ратификацията и също в четвъртък в държавната Дума - долната камара на руския парламент, бе внесено споразумението за проекта.
Следващата седмица, която е с три работни дни, бе допълнително съкратена от депутатите, които си взеха още почивка, така че ратификацията остава за края на месеца.
До одобрението на първо четене се стигна след два часа дебат, последвал представянето на параметрите на проекта от министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов. Опозицията отново изтъкна икономическата неизгодност на проекта за България, опасността за околната среда и засилващата се зависимост на страната ни от Русия.
Мартин Димитров от ОДС каза, че договор, който ще влияе на икономиката на страната в следващите 20-30 години, не може да се подписва без задълбочен анализ. Приходите, които се очакват, са несигурни, не се отчита и че ще падне цената на земята в района на тръбопровода, допълни той.
Знаем, че договорът ще бъде регистриран в страна от ЕС, а практиката на Русия е това да става в Кипър, която е офшорна зона, отбеляза независимият депутат Елеонора Николова. Тя посочи, че не е ясно кой ще ръководи и експлоатира българския дял в проекта.
Никой не поставя интересите на гражданите на Бургас и никой не слага в този дебат Бургаския залив, а Черно море е малко, с нищожна възстановителна способност, допълни Светослав Малинов от ДСБ.
Според съпартиеца му Константин Димитров се действа под натиска на чужди сили, на икономически лобита, за да може България "да бъде омаскарена от петрола и бетона на чуждата зависимост".
Председателят на ПГ на Коалиция за България Михаил Миков обвини опозицията, че спекулира с темата предизборно. По думите му “остатъчното СДС, ДСБ и новото лице на десницата –представителите на кметската партия” , развиват тезата за отлив на туристи, пропускайки, че в момента 6.5 млн. тона петрол годишно се внасят за нуждите на "Нефтохим". Според Миков другата спекулация е свързана с фирмата “Фронтиер” на разследвания за пране на пари по случая “Топлофикация-София” бизнесмен Красимир Георгиев. “Не това правителство е вкарало, а то е изкарало фирмата "Фронтиер" от проекта”, отбеляза социалистът.
Колежката му от левицата Мая Манолова обвини опозицията, че с процедурни хватки се опитва да саботира заседанията на парламента втори ден.
Още в рамките на обсъждането Любен Дилов-син (Гергьовден) и Красимир Каракачанов (ВМРО) предложиха отлагането на ратификацията заради отсъствието на депутати от ДПС и от НДСВ. Представителите на двете управляващи партии се брояха на пръсти. Въпреки това документът мина на първо четене, но Нено Димов(ДСБ) поиска прегласуване заради дадения с чужди карти вот.
Това провокира председателят на парламента Георги Пирински да нареди на квесторите да изземат картите, поставени на устройствата за гласуване на празните банки. Видимо изнервен след това нареди прегласуване, при което бе одобрена ратификацията с 89 гласа "за", 34 "против" и 10 "въздържал се".
Решено бе 30 минути по-късно да се започне гледането на документа на второ четене, което бе протестирано от Нено Димов. Опозицията поиска поименна проверка, която бе разпоредена от Пирински. Той предупреди, че ако се установи отсъствие на народни представители, които до преди минути са били в пленарната зала и са предлагали поименна проверка, очевидно става дума за съзнателен саботаж на заседанието. След установената липса на кворум, окончателната ратификация на Бургас-Александруполис бе отложена.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
96 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Отровен въздух и пълнене на джобовете на настоящето правителство, а за народа пак под крилото на братушкити-до кога тази зависимост?
...
Няма как да се измъкнем от желязната водкова прегръдката на братска Русия. Там е горивото, топлото и авантата. Като ни опашат с тръбопроводи, щем не щем, отново ще ги заобичаме. И така пак отлагаме вливането ни в Свободния свят на западните богати държави. Пак ще сме си ония бедняци с няколко наркомилиардера отгоре ни. Какво да се прави - ще оставим на децата ни да оправят държавата в някакво необозримо далечно бъдеще на глобален свят, където няма да има толкова много политика и тънки сметки за сметка на благосъстоянието ни. Толкоз.
За това са талибани защото са на чужда хранилка .Утре същите тези "опозиционери" ,ако дай Боже се задвижи американския проект за нефтопровод Бургас -Вльора ще забравят и екология и икономическа изгода и всичко и ще вадят вода от девет кладенеца за да доказват колоко полезен е американският проект за България, вервайте ми , гарантирам ви че ще е точно така!
ако се случи тръбата....лошо - руска зависимост, ако не се случи - пак лошо - доган е защитил турските интереси да не ги заобиколи някоя тръба......еееех, вуйчо ваня....къде си, че беше заврял и комунистите и доган в кучи ....
Българи от Бургас, от южното Черноморие, от от Българското Черноморие, само един разлив на перол ще ви лиши за много дълъг период от време от рибата, от поминак от туристите. Защо не протестирате. Защо разчитате само на честните опозиционни депутати да ви спасят от една страшна катастрофа.
Изглежда, че турските специални служби са внедрили неколцина свои агенти във форума на Медиапул.Бургас-Александруполис е против турските интереси, защото няма да могат да прибират такси от преминаването на танкери през Босфора.Затова са платили съответните суми на ДСБ и неколцина форумни списувачи, за да им защитават интересите.
ДСБ са против изобщо минаване на тръби през България. Няма значение дали са за Гърция или за Албания. Турция са доволни, защото те не искат танкерите повече да минават през проливите. Гърците са доволни, защото изиграха БЪЛГАРСКИТЕ КОМУНЯГИ да имат равни дялове участие по 24.5 %, при положение, че дължината на тръбите през нашата територия е по-голяма от тази на гръцка.В Гърция е решен въпроса със заплащането на земите на хората, а при нас по стар комунистически обичай ще прекарат тръбите през земите …
на хората, без да им платят за това. Пък за замърсяването и на морето и на земите при евентуални пробиви, всеки може да предположи какви ще бъдат последиците. Но при нас такива неща , които не стават в собствената ни къща, които не ни засягат пряко, все едно че не стават. Ние така сме научени: дай ни чалга и стига с това уиски, връща се водката на мода.
Предлаганият вариант за входно съоръжение на тръбопровода БАП е екологична бомба със закъснител. Одобреният от правителството вариант включва използуването на метода SPM (Single point mooring) , при който в Бургаски залив ще бъдат разположени една или повече плаващи платформи- буйове. Танкерите, транспортиращи нефта, ще се швартоват (завързват) за тези буйове и ще разтоварват превозвания нефт, който по подводен тръбопровод ще достига до брега. Този метод се използува успешно , но при други навигационни, …
географски и хидрографски условия. При условията на Бургаския залив предлаганите входни съоръжения ще бъдат една екологична бомба със закъснител, която ще заплашва околната среда и туристическата индустрия не само в границите на залива, но и в целия регион между Несебър и н. Маслен нос.На първо място при тези буйове са неизбежни „малки”, „технологични” разливи при съединяването и разкачването на шланговете за разтоварване. В откритата част на залива и при неблагоприятни метеорологични условия такива „малки” разливи няма да може да бъдат контролирани и установявани , а още по малко ще бъде възможно ликвидирането на последствията от тях. На второ място, тръбопроводите, по които нефта ще тече до брега, ще бъдат с дължина няколко хиляди метра и диаметър над 500 мм. Те ще бъдат заровени в траншеи под нивото на дъното, но ще преминават през територията на целия залив, където са разположени котвените стоянки на корабите, посещаващи пристанищата на Бургас. Има голяма вероятност от случайна или умишлена повреда на тези тръбопроводи при пускането или вдигането на котвите на корабите или при друг навигационен инцидент. Разлива на нефт в такъв случай ще бъде много голям.
Метеорологичните и хидрографските условия на Бургаския залив са такива, че един разлив ще засегне голяма част от крайбрежието и ще бъде катастрофален за природата и туризма по цялото южно Черноморие. Авариите обикновено се случват при лоши метеорологични условия, което допълнително увеличава размера на щетите.Контролът на товаро-разтоварните операции в открития залив е затруднен и практически невъзможен, особено през нощта. Като се има пред вид, че танкерите, които ще транспортират нефта няма да …
бъдат български, ежедневното замърсяване от товара и от самите кораби ще бъде постоянно и практически няма как да се контролира , а последствията от него да се ликвидират.Единственото приемливо решение, което може значително да намали рисковете от разливи и да ограничи последствията, ако такива разливи се допуснат, е разтоварването на нефта да става на пристанище „Росенец”. Има разработени планове за неговото разширяване, така че да осигури необходимата пропускателна способност.При използуването му, корабите, които ще разтоварват нефта ще заплащат пристанищни такси, които за проектните количества от 35 млн тона ще бъдат няколко десетки милиона лева. При разтоварване в залива с използуване на буйове ще бъде поискано да няма плащане на такси и е много вероятно че такова искане ще бъде удовлетворено от правителството.Използуването на брегови пристанищни съоръжения за разтоварване на танкерите е единственото техническо решение, което трябва да бъде приложено и използувано.