Опозиционни политици се обявиха против проекта Бургас- Александруполис

Договорът за петролопровода Бургас-Александруполис беше подготвен и подписан “на тъмно”, коментираха в четвъртък лидерът на “Новото време” Емил Кошлуков и Димитър Абаджиев от сдружение “Европейски демократичен път”. Рисковете за България са по-големи, отколкото ползите, които ще има ако се построи нефтената тръба.

Сдружение “Европейски демократичен път”, партия “Новото време” и политически клуб “Нова десница” се обявиха срещу строителството на съоръжението. И трите политически формации подкрепиха създаването на партията ГЕРБ и гравитират около неформалния и лидер Бойко Борисов. Досега единствено столичния кмет Борисов не показал позицията си за строителството на петролната тръба. Първи от политическите партии у нас “срещу” строителството на нефтената тръба се обявиха ДСБ и лидерът им Иван Костов. Според ДСБ, настоящото правителство поставя България в енергийна зависимост от Русия и не е защитило добре интересите ни в бъдещата компания, която ще експлоатира петролопровода.

Депутатите Димитър Абаджиев и Елеонора Николова от  “Европейски демократичен път” съобщиха, че ще предложат на парламента да не ратифицира споразумението, докато управляващите не дадат гаранции срещу рисковете от евентуална екологична катастрофа.

Трябва да бъдат оповестени всички допълнителни споразумения към договора, за да се избягнат прекомерни права за фирмите, които ще изграждат тръбопровода, каза Емил Кошлуков.

Няма информация дали българското правителство е договорило нужните гаранции срещу рисковете от екологична катастрофа и фалит на българската туристическа индустрия по Южното Черноморие, коментираха участниците в днешната дискусия. Според Емил Кошлуков и Димитър Абаджиев, договорените 35 млн.долара за такси от транзита на нефт по тръбата са несъизмерими с възможностите за загубите на туристическата индустрия, при евентуална екологична катастрофа. През последните години туристическата индустрия е вложила милиарди левове по Южното Черноморие.

Димитър Абаджиев коментира, че проектът няма изготвена екологична оценка. Русия има полза, защото ще транспортира нефта си до международните пазари. Гърция ще строи рафинерия в Александруполис, а за България остава единствено да поеме риска от потенциална екологична катастрофа, коментираха политическите лидери.

Петролопроводът ще минава през райони от европейската екологичната мрежа Натура 2000 и през язовир Мандра до Бургас, който, макар че е изваден от екологичната мрежа, остава защитена територия, каза Кошлуков.

Емил Кошлуков предположи, че тръбопроводът и терминалът в Бургас ще са изцяло руско производство и няма информация, дали ще отговаря на европейските стандарти. Прехвърлянето на нефт от танкерите към терминала неизбежно ще води до разливи, особено като се знае, че това ще се прави с руски технологии и методи, коментира той.

Няма информация и какъв ще бъде охранителният режим – дали няма да е от специални руски охранителни части и дали ще се ограничи движението на хора по трасето, посочиха още Кошлуков и Абаджиев.

Председателите на бургаските регионалните структури на ГЕРБ, “Европейски демократичен път” и “Радикали” обявиха началото на националната екологична инициатива “За прозрачно море, чрез прозрачни договори”. Според тях парламентът трябва да поиска огласяване на клаузите на споразумението, което се подписва днес за Бургас – Александруполис и резултатите от оценката за въздействие върху околната среда.  

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?