Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Опозицията отказа картбланш на Борисов да договоря пряко спешни ремонти на мостове

Кабинетът отпусна 43 млн. лв. за укрепване на три виадукта по “Тракия” и “Хемус”

17 коментара
Опозицията отказа картбланш на Борисов да договоря пряко спешни ремонти на мостове

Опозицията отказа да даде поисканата от министър-председателя "благословия" за пряко договаряне на поръчки за неотложни ремонти на инфраструктура, увредена от последните земетресения, порои и наводнения. Декларацията на парламентарните сили, която предстои да се гласува от парламента в четвъртък, в сряда бе прекроена. Засега тя не е подписана само от БСП.

За укрепване на всички мостове в страната са необходими 200 млн. лева, съобщи в сряда финансовият министър Симеон Дянков. Същия ден правителството отпусна 43 млн. лв. за виадуктите по магистралите “Тракия” и “Хемус”. Трите съоръжения ще се ремонтират спешно по бързата процедура в Закона за обществените поръчки, каза строителният министър Лиляна Павлова. Тя обясни, че има заложени пари, които са гласувани за други проекти и ще бъдат пренасочени за виадуктите.

Първоначално премиерът Бойко Борисов е поискал от парламентарните сили подкрепа да се премине към процедура на пряко договаряне с фирмите за нужната реконструкция, за да не се губи време по закона за обществените поръчки, разказаха участници в срещата, която се проведе в НС.

От опозицията обаче не са се съгласили и след продължили почти цял ден консултации текстът беше променен, с което декларацията става общо взето безсмислена.


Желанието на Борисов да осигури широка парламентарна подкрепа на извънредните строителни разходи временно бе осуетено от неговия вицепремиер Цветан Цветанов, който дойде да информира депутатите как властите се справят с бедствията и обяви, че всъщност БСП е най-голямото бедствие за България през последните 20 години. Изказването му предизвика бурна реакция на социалистите, обаждане на Станишев до Борисов, последвало от нареждане на Борисов към Цветанов да се извини на БСП и да се осигури подкрепата им за декларацията.

Така вицепремиерът бе принуден да се яви форсамажорно в парламента и да поднесе извинения на БСП, макар и с половин уста.

До късно в сряда социалистите не бяха решили дали ще подкрепят документа. При всички случаи обаче ще настояваме да няма текст, който да разрешава ремонти без обществени поръчки, коментираха пред Mediapool депутати.

В последния си вариант, с декларацията Народното събрание призовава кабинетът да си свърши работата по ремонтите, за което няма нужда от изрична парламентарна подкрепа.

В първия си вариант декларацията на НС беше решение. С него парламентът даваше съгласие регионалният министър да се възползва от текст в закона за обществените поръчки, който дава право при извънредни обстоятелства да не се обявява конкурс, а да се мине към процедура на пряко договаряне. В решението бе записано, че парламентът дава съгласие правителството да предприеме действия за осигуряване на средства от ЕС, бюджета или заемни средства от финансови институции. Лично премиерът Бойко Борисов дойде в Народното събрание, за да обсъди проекта с представители на различните парламентарни групи.

Синята коалиция и ДПС обаче са възразили с аргумента, че текстът, който дава възможност за пряко договаряне, може да бъде използван от правителството и без да се иска съгласието на парламента. От опозицията са поставили въпроса дали наистина има извънредни обстоятелства и доказано ли е, че състоянието на мостовете се е влошило внезапно след последните бедствия.

Поканените експерти от ВИАС не са могли да дадат категоричен отговор, че лошото състояние на виадуктите се дължи на трусовете и мнението им било, съображенията са така от години.

Депутати са настояли, че в такъв случай няма основания да се използва процедурата за пряко договаряне. Десни депутати заявили, че не разбират защо премиерът иска да дели отговорността си, след като изпълнителната власт може да предприеме процедурата по пряко договаряне.

Освен това, според присъствали на консултациите, планът предвиждал да се ремонтират три моста от общо 11 проблемни, без да става ясно защо точно тези три.

В кулоарите от опозицията коментираха, че вероятно идеята на ГЕРБ е да се уредят точно определени фирми за апетитната поръчка, а парламентарната декларация им била нужна, за да легализират този ход и да избегнат последващи обвинения.

Трите най-спешни обекта ще глътнат 43 млн. лева

Министър Дянков разясни, че гласуваните в сряда от правителството 43 млн. лв. са част от отпуснатите преди месец 85 млн. лева, предвидени за строителство и ремонт на други пътища. Обектите, които не са в критично състояние, ще отпаднат, в полза на трите най-спешни обекта – на магистрала "Тракия" – на 61-и и 67-и километър около разклона за Велинград, и на виадукта "Бебреш" на "Хемус".

Дянков припомни, че ще се търси вариант да се пренасочат неусвоени пари от европрограма “Околна среда”, за което е необходимо разрешение на ЕК. Някои от въоръженията не са ремонтирани 40-50 години, каза финансовият министър.

Спешен ремонт на пътни съоръжения ще наложи затваряне на участъци от автомагистралите "Тракия" и "Хемус" през летния сезон, движението ще бъде пренасочено в едното платно, съобщи по-късно в парламента председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров след като участва в среща на премиера Бойко Борисов с представители на парламентарни групи относно необходимостта от спешен ремонт на мостове и виадукти.

Той отбеляза, че тези съоръжения са зле от доста години и ремонтът трябва да започне веднага. Лазаров посочи, че общо за 11-те съоръжения, които се нуждаят от рехабилитация, са необходими 58.8 млн. лева.

Той допълни, че за спешните ремонти ще бъдат пренасочени средства за пътна инфраструктура, като ще отпаднат някои обекти, които не са в аварийно състояние, макар и с дупки. По-добре да имаме път с дупки, отколкото паднал мост със загинали хора, отбеляза той.

Лазар Лазаров каза, че в момента се подготвят техническите задания за обществената поръчка. Той отбеляза, че процедурата е разписана в Закона за обществени поръчки. Съгласно чл. 90 на закона при извънредни обстоятелства, при форсмажор като земетресение и наводнения, може да се отправи веднага покана към фирмите, обясни Лазаров.

Съоръженията ще бъдат възлагани на инженеринг, т.е. ние ще дадем техническото задание и предварителния разчети като технически описания, а самата фирма ще направи проекта и ще изпълни рехабилитацията, добави той.

По съкратената процедура в момента, в който имаме заделените средства, веднага може да започне ремонтът, каза Лазаров. Около десетина са специализираните фирми в България - всички ще бъдат поканени, както и чужди фирми, които имат голям опит в санирането и рехабилитацията на такива големи виадукти, така че процедурата ще бъде на конкурентен принцип, добави той.

Декларация, за която ГЕРБ търси широка политическа подкрепа, предвижда НС да призове Министерския съвет, заради ситуацията в момента, да предприеме незабавно ремонтно-възстановителни дейности на пътните съоръжения - мостове, виадукти, по ред и процедури, предвидени в Закона за обществените поръчки и в интерес безопасността на пътници и автомобили.

Предлага се и да бъде изработена многогодишна програма за мониторинг и рехабилитация на пътните съоръжения от републиканската пътна мрежа, като се предвидят пари в бюджет 2013 г. и в тригодишната фискална рамка 2013-2015 г. - от държавния бюджет, еврофондовете и международните финансови институции.

Неотложно сега трябва да бъдат ремонтирани 11 съоръжения, но като цяло в програмата на министерството са над 60, за които е необходим спешен ремонт, но от години не могат да се намерят пари, разясни министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.


За да се гарантира прозрачност, са поканени представители на всички парламентарно представени политически партии в преговорните процедури по избор на изпълнител и това кои фирми да бъдат поканени за аварийното укрепване на 11-те опасни пътни съоръжения, поясни Павлова.

Потърсихме националното съгласие, политическата подкрепа в парламента затова, че дейностите са спешни и неотложни. Те трябва да се направят сега, аварийно, по изключение, само за тези 11 съоръжения, които са най-проблематични. В програмата на МРРБ съоръженията, за които е необходим спешен и неотложен ремонт, са над 60, каза Павлова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #17

    По въпроса за Турция (неща представени по-долу и имащи твърде малко общо със статията), бихме казали че не всичко е толкова ясно. Инфраструктурата в европейската част на страната и в истамбул е била винаги с малко по-добра от нашата и преди век (а и повече / столица на империя). Трябва да припомним, че и не са живели в комунизъм и подобни 'соц.' блянове не ги вълнуват / хората се трудят и просперират.

  2. Анонимен
    #16

    В рамките на няколко дни премиерът обяви, че ще закъснее с откриването на лота от магистрала Тракия и има нужда от спешни ремонти за 150млн. Освен това, прозова да не се политизира. Как да стане това. Когато сгафи и някой му поиска отговорност, твърди най-общо 2 неща: виновен е Станишев и/или другите преди него; опозицията пречи да разгърне фундаменталните си управленски заложби. Ами, защо на 3г. от мандата изневиделица откри НЕОТЛОЖНИ ремонти за толкова пари. Това значи, че през първите 2 години от мандата строителния министър е бил пълно недоразумение, слава богу сега той е президент.

  3. Анонимен
    #15

    6, жалкото е, че ако бяхме останали в рамките на Турция, сега щяхме да живеем много по-добре.

  4. Анонимен
    #14

    Тиквата искаше да обере пак големи комисионни от прякото договаряне и да възложи ремонтите на приближените си фирми без да е определена пазарната цена за ремонтите, а и с цялата си наглост искаше и съгласието на парламента за да им каже "Аз си взех моето, ама вие си дадохте съгласието". Само,че не успя да му мине номера. Все пак в парламента не всички са "матриал"

  5. Анонимен
    #13

    №6, ако преодолееш погнусата си и отидеш до Турция, още на границата ще се шашнеш. Колкото по-навътре отиваш, толкова повече ще се объркваш. Къде, аджеба, си попаднал, дали от страна от ЕС си отишъл в една изостанала ориенталска държава или обратното, от една пропаднала страна на дъното на Европа си попаднал в една модерна, развиваща се, подредена държава. Колкото повече отиваш на изток, толкова повече ще виждаш забрадени жени с шлифери и мустакати мъже. Но дори тези неевропеизирани турци живеят в една много по европеизирана среда от нас. За съжаление.

  6. Анонимен
    #12

    Вместо да се извинят за престъпното си безхаберие цели 3 години, ГЕРБ решиха да врътнат поредната далавера - да раздадат тлъстите държавни поръчки без търг на кръга от свои фирми. За съжаление и СДС, и ДСБ, и ДПС, и остатъците от Атака си затраяха, вероятно надявайки се на следващите избори да се коалират с Бойко. Нищо не налага промяната на процедурите. За 3 месеца могат да се организират търгове. Само, че на ГЕРБ не им е изгодно.

  7. Анонимен
    #11

    Вече над ПЕТ години държавата дреме и нищо не прави !!! ТРИ от тези заспали години принадлежат на мутрата кожмунист БОЙКО Борисов !!!! И сега паника, обвинения, изхвърляния……… Всичко, което е построено у нас – НЕ СЕ Поддържа !!!!!!!!! Други страни имат мостове по на ВЕК и те действат !!! У нас за 20-30 години всичко се разпада. Липсва поддръжка и опазване дори !!!!! Защото отгоре се изливат ТОНОВЕ СОЛ през зимата. Желязото да не е от желязо, май ?????????

  8. Анонимен
    #10

    Милицията иска да краде като за последно затова не и трябвато обществени поръчки

  9. Анонимен
    #9

    "....Опозицията отказа да картбланш на Борисов да договоря пряко спешни ремонти на мостове...." съчинения от училища за недоразвити. Или от прости "журналя".

  10. Анонимен
    #8

    ДО6;Умнико,ако видиш на турците аутобаните 4лентови и мостовете ще ти падне ченето завинаги.Турците са отдавна в Европа,а ние сме Анадола/в смисъла който влагаш/

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.