Не бай Ганьо, а Андрешко е еманация на българския човек, си мисля тези дни, когато отвсякъде се говори за Динко. Всеки ден съдия-изпълнителят идва в селото и всеки ден Андрешко го закарва в блатото, защото е загрижен за своя съселянин, защото иска да му помогне, защото мрази властта. Едва ли неговият автор се е надявал, че героят му ще бъде толкова жив и актуален в началото на 21-ия век.
В социалистическото училище изучавахме Андрешко като недоосъзнат пролетарий, като борец срещу властта, но онази власт – прогнилата, лошата, която партизаните и съветските другари пребориха, за да грейнат пред нас блесналите жита.
Мислено дописвам разказа. Съдия-изпълнителят е прекарал нощта в блатото, на сутринта окалян и мокър все пак е излязъл от него, качил се е на първата срещната каруца, като е дал щедро възнаграждение и е откаран у дома си. След няколко дни отново идва в селото, изпълнен със злостен гняв и мътна отмъстителност, този път вече не сам, а с жандармерия, сега вече ще секвестира не само житото на Станойчо, но ще порази в дълбочина и андрешковата съдба, с каквото може и както може, ще смачка тази гадина, ще я пребие, ще я изличи.
Българският бунт като че ли винаги е стихиен и безплоден. Елин Пелин е, разбира се, на страната на нещастните и бедни, онеправдани селяни. Но така или иначе техният бунт не води до никакъв резултат. Както и нашият бунт почти винаги остава безрезултатен.
Героят на тези дни днес е Динко – възхваляван и обичан, даван за пример. Нищо, че той и аверите му са криминално проявени. Нали и "онези горе” не са стока, че и по-големи бандити са. Динко е с ореол на борец срещу неправдата. Динко прави това, което държавата не прави. Динко ни спасява от незаконните диверсанти, от пришълците, които ще затрият вярата ни, историята ни, бъдещето ни. Хиляди погледи са вперени с надежда в избавителя Динко. Той ще избави не само на България, но и Европа. Той и никой друг!
Вярно е, че в нашата държава цари беззаконие и безнаказаност. Вярно е, че държавните институции бездействат, защото са проядени от корупция. Вярно е, че гражданите имат право да пазят държавата си, имуществото си и живота си. Гражданите не бива да бъдат пасивни срещу нарушаването на закона. Но оттук нататък става по-сложно. Защото ни е трудно да различаваме патриотизъм от бабаитство, геройство от мародерство. Борбата срещу беззаконието не може да се води с беззаконни средства. Винаги трябва да мислим какво ще се получи накрая.
А ние все стигаме до блатото, до Андрешко и до Динко.
Все сме разделени и противопоставени. Сега половината българи героизират Динко, другата половина го отричат – пак сме разделени на два лагера, настръхнали един срещу друг.
От всички европейски държави в България има най-малко мигранти. Нито остават тук, нито преминават оттук. Заобикалят ни през Гърция, през Македония, през Италия. Въпреки това, едва ли някъде другаде те са така мразени, унижавани и малтретирани. Омразата не е предизвикана от реален проблем. А "свинските опашки” се превърнаха в българска антимигрантска сага. Завладяха публичното пространство, заради тях се цензурират медии.
Опитвам се да разбера хората, които симпатизират на Динко и Перата. Но не бих искала да попадам в ръцете на тези "защитници”, защото се опасявам, че и мен ще повалят на земята и ще ме завържат със "свинска опашка”. Страхувам се да бъде защитавана от Цивилните отряди за защита на жените и вярата. Вярваща съм, но вярата ми най-малко се нуждае от защитата на тези мутри.
Да се отъждествяват точно динковците с православната вяра е цинизъм, примесен с отчайваща тъпота.
Когато било в името на вярата и на България било позволено, дори похвално, да се носи оръжие, да се задържа, да се връзва, да се убива, настояват "православните” бабаити-закрилници.
Но най-тревожното, най-отчайващото е, че и мнозина интелектуалци започнаха да говорят с патоса на Динко и Перата. По разни кафяви сайтове се разпространяват снимки на мюсюлмани, захапали ножове, мюсюлманки с бурки, изливат се зловещи и апокалиптични предсказания за тълпи от мигранти, насочени към България, които ще посекат вярата ни в Христос, убеждават ни същите сайтове как комисарят на брюкселската полиция бил травестит и това било истинската причина за атентата там, а в Япония нямало мюсюлмани и затова нямало и атентати, обясняват как принудително трябвало да покръстваме мигрантите и дори как те били хора от друг биологичен вид… Някои се подвеждат по манипулациите и виждат в лицето на откровените мутри спасители.
Отчаянието, безпътицата и безсмислието са изпепелили душите. Да ругаеш Папата, Вселенския патриарх и Атинския архиепископ като предатели на вярата, а смяташ Динко за автентичен православен християнин наистина е белег на духовна и интелектуална нищета.
Но да манипулираш обърканите хора е крайна морална деградация.
В нищетата си стигнахме до там, че бъркаме героизма с бандитизма. Моралисти с лека ръка съдят Левски за извършеното при самозащита убийство, наричат Ботев терорист, а ето сега мутрите биват възвеличавани като герои. Оказва се, че няма свято дело, което да не може да бъде оплюто. Няма мерзост, която да не може да бъде възвеличена. Няма мяра, която да не може да бъде прекрачена. Дори има предложения Динко и отрядите му да получат награди!
Имаме и немалко исторически прецеденти за подобно уродство.
През 20-те години на миналия век по същите места действа странджанския главорез Атанас Стойков – Премяната. По-късно той става партизанин, след което задграничното бюро на БКП го извежда в СССР. Завръща се оттам през 60-те години. Партията му дава апартамент и борческа пенсия, а той пише дори книга – "Орлите на Странджа”. Негов командир в партизанската чета е Тодор Грудов. За да го възвеличи, комунистическата власт преименува градчето Средец на Грудово. И до днес гранитният му паметник с препасани на кръста гранати се извисява на централния площад.
Но върхът на героизирания бандитизъм е взривяването на катедралата "Света Неделя” на 16 април 1925 г. Наскоро отбелязахме печалната годишнина от терористичния акт. Не сме си извадили изводите от тези и още много други исторически падения, щом днес Динко и странджанските му бандите се радват на народна подкрепа и възхита.
На фона на такива главорези бунтът на Андрешко изглежда пасторален и умилителен. Но в същината си и едното, и другото показва колко сме незрели и късогледи. Колко ни липсват ориентири, ценности и критерии. А това означава, че още дълго ще живеем с илюзиите, че щом сме закарали съдия-изпълнителя в блатото, значи сме помогнали на бедния Станойчо.
*Публикуваме коментара на Теодора Димова от Портал "Култура"
Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!
Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Медияпул, моите уважения за това, че се опитвате да подържате форума си и дори за това, че сте ми изтрили мнението #8, в което наричам написалия мнение #1 расист и спамаджия, понеже се опитва с множество препратки и копирани от други медии текстове да внушава, че болшинството бежанци, които пресичат границата ни са крадци, изнасилвачи и терористи. Но това не е съвсем извън темата, не е ли така? Отделно ако е така, не мислите ли, че той самия с това си държание нарушава правилата на форума, в частта за обидите на расова, етническа или верска основа?
ОК Хубава статия. И какво следва от нея? Разбрахме, че всяко българско дело е зле свършено и безплодно, както и самата статия. В нея няма и капка идея как да се промени отколешния български подход за справяне със ситуацията. Не може само да се анализира трябват и изводи, трябват и тези, цели, идеи и методология. Поне да имаше намек за такива....
Нашият бабаитлък да не е по-различен от спагети-уестърна? Защо историите за Дивия Запад да са по-напредничави от андрешковата представа за правото? Направете съпоставка с филмите на Шварценегер и Сталоун, за да видите, че това явление е субкултура в културата на 21 век и е напълно приемлива, от този аспект. Никой не вярва в това наистина, освен в селото, където властта не е представена от полицията, кметът е корумпиран и местният бабаит взима всичко: хубавото момиче, работата, а накрая превзема и местните избори.
Уважаема г.жо Димова, начетох се на отрицателни коментари за Андрешко при "демокрацията".Нейсе, всеки има право на собствено мнение.Но вие сте писателка и то уважавана -защо не погледнахте към Андрешко от ъгъла на Станойчовците.Аз съм една от тях и не се срамувам.Още помня и до смъртта си ще помня:Една каруца натоварена с жито излиза от двора ни на село,баба ми тича след нея и кълне, дядо ми псува власт и държава, майка ми стои на прага на къщата вцепенена хванала трите си кое от кое по-малки деца …
и плаче. Това беше всичкото ни жито и беше реиквизирано /радвайте се, случва се в следвоенните години при комунистите, но е продължение на практика от преди 9-тш сиптември в случаи когато селянина не е изпълнил данъците си/.Какво следва - с млякото от една козичка майка ни размекваше сухия царевичен хляб. След години нас добре ни възпитаха - обичахме държавата си, строяхме "социализма", създавахме блага и какво дочакахме: тези блага отидоха в ръцете на наследниците на бирника , не на Станойчо.А те си знаят урока - измъкват всичко каквото могат от народа. Какво ще кажете за 10-процентния данък - от кого взима и кого облагодетелства.А някой си ББ ни нарича лош материал защото си искаме изработените пенсии и като на просяци подхвърля по 40 лева като че ли парите идват от неговия джоб. Що се отнася до Динко - да,аз го харесвам и не се срамувам от това. Никъде не видях това момче да е взело нещо чуждо, а сред т.н. бежанци не видях майки и деца - бабаитите бяха сред тях. Но стига -знам че срещу цинизма на управляващите словото е безсилно.
Наистина прекрасна, но не е предназначена за кухоглави комуноидни мишоци, а за нормални хора!!!
ПРЕКРАСНА СТАТИЯ!!!!! БРАВО ! БРАВО ! БРАВО !!!
Винаги трябва да мислим какво ще се получи накрая.->1)заемане на работните места и главоломно завишаване на наемите в Западна Европа! Където работят над половината от трудещите се българи.
2)Масови изнасилвания като това в Кьолн с над 1000 ПОДАДЕНИ жалби
3)Инфлитрация на терористи
4)>>>Световни медии: Адът на насилието в бежанските лагери в Германия
"Като жена истински съм притеснена от това, което се случва там", казва Тамара Бишоп от общинската управа Жените, които пристигнаха с мигрантската вълна …
в Германия, са принуждавани да проституират за 10 евро в бежанските лагери. През последните дни има рязко увеличение на насилието. Напрежението расте все повече поради влошаването на условията в приемните центрове.
Британският вестник "Дейли мейл" пише, че сексуалното насилие е част от ежедневието и подчертава, че само в една германска област са регистрирани 100 такива случая за последните три месеца.
В мигрантския център в град Кицинген местните власти решиха да назначават само мъже като чистачи, след като жените чистачки през последните десет дни са били нападани всеки ден. Двама мигранти на възраст от 38 и 52 години са задържани заради нападения над жени в периода от 1 до 10 октомври, пише в. "Експрес".
От следващата седмица тази работа ще се извършва само от мъже, а до тогава чистачките ще работят под постоянна охрана, съобщи местното радио "Байеришер рундфунк".
"Като жена истински съм притеснена от това, което се случва там", каза Тамара Бишоп от общинската управа.
В област Байер - Виртемберг неотдавна бяха регистрирани шест изнасилвания в бежанските лагери. Местна правозащитна организация съобщи, че там жените са принуждавани от престъпниците да проституират за десет евро.
В същото време е избухнало жестоко сбиване между мигранти от Албания и Афганистан. Някои от тях са били въоръжени с ножове, а един от тях е имал и пистолет. Полицията се е намесила и е задържала всички участници в побоя.
"Политиците много често представят случващото се като сбиване поради неравномерното разпределение на храната и дрехите. Но това не е така. Не е много просто да се опише точно какво се случва там", каза Райнер Вент от профсъюза в германската полиция. http://www.vesti.bg/temi-v-razvitie/tema-bezhancite-ot-siriia/adyt-na-nasilieto-v-bezhanskite-lageri-v-germaniia-6043969