Осем години "спешни" ремонти по "Хемус" образуват километрични тапи

Работата по виадуктите и тунел "Витиня" ще приключи в края на 2020 г.

Осем години "спешни" ремонти по "Хемус" образуват километрични тапи

Предвиждаме ремонтите на виадуктите и на тунел "Витиня" на автомагистрала "Хемус" да приключат до края на годината. Това обеща Иван Досев, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" пред БНР по повод многобройни сигнали на граждани.

Всеки петък и събота в посока Варна на магистрала "Хемус" се образуват километрични задръствания. Същото се случва и в обратната посока, но в неделя, когато хората се прибират от родните си места или от почивка във вътрешността на страната в столицата.

Ремонтът на виадуктите започна през 2013 г. - около година след земетресението край Перник, което се оказа, че е повредило конструкцията им. Първоначално работеха частни фирми, но след това дейностите бяха възложени на държавната компания "Автомагистрали". Така ремонтът на тунел "Витиня" достигна почти цената за изграждането на нов тунел.

Въпреки че от пътната агенция уверяват, че държавната компания работи денонощно, за да приключат по-бързо ремонтните дейности, на практика това не е точно така. Не винаги през почивните дни се виждат работници на затворените участъци, което допълнително нервира хората и предизвиква звучни хули срещу управляващите. Тази неделя например никой не работеше по съоръженията, а образувалата се опашка преди тунел "Витиня" беше километрична, видя Mediapool.

Другото, което се забелязва, е, че въпреки ремонтите осветлението в ремонтираните тунели не винаги работи напълно и те не са достатъчно осветени.

Пред БНР обаче от обясненията на пътния шеф се оказва, че това, което виждат хората с очите си, е мираж.

"Това е може би е едно наблюдение на хора, които със сигурност не познават положението на тунел "Витиня". Тръбата, която работи, е ремонтирана по всички изисквания.... За съжаление тръбите на тунелите са така проектирани, че да могат да работят еднопосочно.... Нашето желание е час по-скоро да се отвори (другата тръба - бел. ред.).... Постоянно работят изпълнителите", каза Иван Досев пред БНР.

Строителните работи по връхната конструкция на съоръжението при 35-ти км в посока София са завършили. Предвижданията са до края на ноември да приключат дейностите и на виадуктите при 37-ми км и при 19-ти км на магистрала "Хемус", каза Досев.

След това ще продължат ремонтните работи по долното строене на съоръженията, но това няма да пречи на движението, допълни той.

През пролетта на тази година бяха ремонтирани и пуснати пет виадукта на автомагистрала "Тракия" при 13-ти, 15-ти, 17-ти, 18-ти и 20-ти километър, припомни пътният шеф.

Слабите постъпления от тола може да се отразят на ремонтите

Запитан по-малкото приходи от тол таксите ще се отразят ли на ремонтите през тази година, Иван Досев отбеляза, че това за момента не се е отразило, но би могло да се случи през следващите години. При планирани450 млн. лв. приходи за тази година, за първите осем месеца досега са събрани 277 млн. лв., сочат данните на АПИ.

"Може би би се отразило през някоя от следващите години. Финансовият ресурс, с който разполагаме за изпълнението на всички ремонтни дейности по републиканските пътища, е много недостатъчен, но сме принудени да работим в ограничителни условия. С ресурса, с който разполагаме, смятам, че тази година дори сме изпълнили много повече ремонти, отколкото бяха планувани", каза Досев пред БНР.

Той допълни, че пътната агенция продължава да се надява на правителството да ѝ отпусне допълнително средства. През последните години финансовата помощ от държавата за АПИ винаги надвишава определения в началото на годината бюджет. Тези пари се изразходват по неясен начин без възлагане по обществени поръчки. Така се ремонтират пътища във видимо добро състояние, докато тези с дупки остават да чакат по-добри времена. Обикновено фирмите, които изпълняват тези ремонти са пътноподдържащите за съответната област, които са избрани по ЗОП с 5-годишни договори.

Магистралното строителство

Тапи и задръствания се образуват и по пътя в посока София - ГКПП "Калотина", заради строящата се магистрала "Европа". Това ще продължи до края на 2022 г., когато аутобанът трябва да е готов, стана ясно от обясненията на Иван Досев.

Изграждането на магистрала "Европа" е разделено на три участъка. Срокът за завършване на 15-километровата отсечка от ГКПП "Калотина" до Драгоман е 2022 година, каза Досев. Именно в този участък стават задръстванията, тай като теренът е планински и тесен, а строителството напредва бавно.

В други около 15 километра участък между Драгоман и Сливница строителните работи напредват и се очаква движението да се пусне още преди края на тази година, уточни Досев.

Все още не е започнало изграждането на последния участък от Сливница до София, който е "в най-оптимално състояние, така че по него и към момента няма големи затруднения за движението", отбеляза Досев. Той уточни, че за тази отсечка сега се процедират парцеларни планове и предстоят отчуждителни процедури.

По повод сянката на съмнението, която тегне за опорочаването на търга за последния участък на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, заради незаконно проучване на трасето от фирма, свързана с един от участниците, Досев каза, че всичко е наред.

"В момента не разсъждаваме върху хипотеза дали би могла да се опорочи тази поръчка. Смятаме, че такова нещо на този етап не е възможно и не е допустимо", каза пътният шеф.

Споделяне

Още от България