Още двама кандидати искат да събират пътни такси

АПИ отряза "Телетол" от бизнеса с винетки и тол такси засега

Още двама кандидати искат да събират пътни такси

Още двама кандидати са пожелали да продават пътни такси – електронни винетки и тол такси. Това са "Конкорд Смарт Инфраструктура" АД и "Иком" ООД, съобщи Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Към момента единственият доставчик на услугата е "Интегрирани Трафик Системи", които подписаха договор с АПИ още на 18 декември 2018 г., а общите условия за кандидатстване бяха публикувани ден по-късно - на 19 декември 2018 г.

Едва на 14 май 2019 г. пътната агенция съобщи, че е подписала договор и с втори доставчик на услугата – дружеството "Телетол", но днес уведоми, че компанията не е постигнала оперативна съвместимост и няма да продава винетки.

Бизнесът с продажбата на пътни такси се оценява на около 100 млн. лв. годишно, като посредниците прибират комисионна от 7%.

Съобщението за новите два доставчика дойде в деня, в който стана ясно, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) предлага нещо като помирителна комисия за защита на конкуренцията в сферата на електронните винетки и тол-системата. Това става ясно от публикувания проект за правилник на комисията на портала за обществено обсъждане www.strategy.bg. Документът се появява в публичното пространство половин година след старта на системата за електронни винетки.

"Конкорд Смарт Инфраструктура"


Американската компания "Конкорд Смарт Инфраструктура" е вписана в регистъра на Националния доставчик за услуги с решение на управителния съвет на АПИ от 16 май 2019 г.

Дружеството е преминало проверка по същество дали отговаря на изискванията и вече има решение на управителния съвет на АПИ за подписване на договор, се казва в съобщението на агенцията.

Компанията ще продава е-витенки, а след старта на системата и тол такси и бордови устройства.

"Конкорд Смарт Инфраструктура" АД е учредено на 20 март 2019 г. Мажоритарен собственик с 98% от капитала е регистрираната в щата Минеаполис компания - Concord Smart Infrastructure Inc. Тя се представлява от Джефри Джон Нортръп. Той и Флорин Ибрани са посочени като крайни действителни собственици.

В съвета на директорите на акционерното дружество влизат трима души - Кирил Георгиев, Ивайло Генов и американецът Джефри Джон Нортръп, показва справка в Търговския регистър.

Ивайло Генов е и в съвета на директорите на ИТ компанията "Скейл фокус".

Американското дружество Concord Smart Infrastructure Inc. пък насочва към компания, която според фирмения ѝ сайт е създадена през 2003 г., а Нортръп е член на борда на директорите. Фирмата се занимава с различни ИТ услуги, включително облачни, за информационна сигурност и т.н. Ибрани е изпълнителен директор на американската компания, а Нортръп - член на УС.

Кирил Георгиев, който е изпълнителен директор на дружеството, притежава останалите 2% от акциите. Адресът на фирмата е в столичната бизнес сграда Capital Fort, където се намира и офисът на "Скейл фокус".

"Иком"

На 4 юни 2019 г. заявление за регистрация е подал и четвърти кандидат за национален доставчик на услугата за събиране на тол такси - "Иком" ООД, съобщи АПИ.

Компанията все още е в първия етап на процедурата – да се установи дали отговаря на условията и едва тогава ще се впише в регистъра. Дружеството е заявило желание да партнира на АПИ само в събирането на тол такси, е посочено в съобщението.

Дружеството "Иком" ООД е регистрирано през октомври 2008 г. в Пловдив. Предметът му на дейност е търговия и производство на компютри.

С днешна дата съдружници в него са Георги Василев Кичев (500 лв.), Ивайло Борисов Георгиев (500 лв.), "Игео Инвестмънт" (1000 лв.) и регистрираното във Великобритания дружество "Вайасат Телематикс Лимитид" (3000 лв.), показва справка в Търговския регистър.

"Иком" ООД има четрима управители. Това са Георги Кичев, Ивайло Георгиев, Масимо Гето и Марко Петроне.

  Поправителен за "Телетол"

АПИ отказва на "Телетол" да доставя услуги по продажбата на е-винетки. Причината е, че дружеството не е постигнало оперативна съвместимост на база интерфейс с Електронната система за събиране на пътни такси, се казва в съобщение на АПИ.

Договорът между АПИ и "Телетол" беше подписан на 14 май 2019 г.

Съгласно общите условия за регистриране на национален доставчик на услуги, дружеството е имало 10 дни, за да установи съвместимост на база интерфейс и договорът да влезе в сила, посочват от АПИ.

На 4 юни в АПИ е получен отговор от представляващия "Телетол" АД Мартин Димитров, в който той предлага "осигуряване на техническо решение за собствена сметка, което представлява непрекъснат канал за покриване на гореописаните изисквания".

Това по същество означава изцяло нова технология, която няма нищо общо с изпълнението на изискванията от общите условия за осигуряване на техническа съвместимост на оборудването на национален доставчик на услуги с елекронната система за събиране на пътни такси, е посочено в съобщението на АПИ.

"Предложеното от "Телетол" АД представлява сериозно неизпълнение на договора от 14 май и опит за пренаписване на общите условия и договора. Ако то бъде прието, това би довело до негативно засягане на сигурността на електронната система на АПИ, а от там и на националните интереси, които тази система следва да гарантира чрез правилната ѝ и сигурна експлоатация", е посочено в съобщението на АПИ.

Поради непостигане на изискваната в общите условия за оперативна съвместимост, със свое решение от 19 юни 2019 г. управителният съвет на пътната агенция прекрати договора на "Телетол" АД.

Дружеството остава в регистъра на Националните доставчици на услуги и ако на по-късен етап постигне успешна оперативна интеграция с интерфейса на централната система при въвеждане в търговска експлоатация на тол системата, ще може да партнира на АПИ в събирането на тол такси, се казва още в съобщението на пътната агенция.

Съгласно общите условия процедурата за регистриране на национален доставчик включва три етапа – първият завършва с вписване в регистъра на националните доставчици на услуги на сайта www.bgtoll.bg. Втора фаза завършва с договор между агенция "Пътна инфраструктура" и кандидата. Процедурата приключва с трети етап - влизане в сила на този договор след доказване на оперативна съвместимост на база интерфейс с електронната система на АПИ.

До момента единствено "Интелигентни трафик системи" АД е приключила успешно цялата процедура. Мажоритарен собственик на компанията е Станислава Арнаудова.

Помирителна комисия между АПИ и доставчиците

Междувременно Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) публикува проект на правилник за работата на комисията, която ще решава споровете между доставчиците на услуги за събиране на тол такси и АПИ. Съществуването на комисията е залегнало като изискване в Закона за пътищата, който влезе в сила през септември 2018 г.

Работата на комисията ще е да проверява дали договорните условия, които АПИ налага спрямо доставчиците на услуги, са "недискриминационни и отразяват коректно разходите и рисковете на страните по договора и дали не е налице необоснован отказ за сключване на договор от страна на лицето, събиращо пътни такси, или поставяне на необосновани или прекомерни изисквания във връзка със сключването на такъв".

Точно в такъв сценарий твърдеше, че е попаднала компанията "Телетол" Тя беше регистрирана като доставчик, но не получаваше договор и твърдеше, че АПИ не я допуска до интегриране към системата за винетки. Ако комисията беше създадена навреме, щеше да има орган, който да разгледа спора.

Комисията ще се състои от седем души - председател, заместник-председател, трима основни и двама резервни членове. Те трябва да имат висше образование в областта на правото, икономиката или информационните технологии и да са работили в областта поне седем години. Освен това при тях не трябва да е налице конфликт на интереси с АПИ или доставчиците на пътни такси.

Членовете на комисията ще се определят със заповед на регионалния министър и ще имат петгодишен мандат, като след това ще могат да бъдат назначени повторно.

Когато някоя от страните смята, че има необективен член на комисията, който попада в конфликт на интереси, ще може да отправи писмено мотивирано искане за отстраняването му. Председателят ще решава дали има основание за отвод, а ако става въпрос за самия него - зам.-председателят ще взима решението.

Споровете между страните ще се разглеждат въз основа на предоставени документи и становища. Ако е нужно, ще се провеждат и изслушвания.

Работата на помирителната комисия ще бъде поверителна и материалите по спора ще се предоставят само на страните. Не се предвижда те да бъдат публикувани, за разлика от решенията на Комисията за защита на конкуренцията, например.

Споделяне

Още от Бизнес