Още проверки на сметките за парно в София. Топлофикация: Всичко е точно

Проблемът с равните месечни вноски бил заради различните срокове за засичане

Още проверки на сметките за парно в София. Топлофикация: Всичко е точно

Министерството на енергетиката също ще извърши проверка как са калкулирали столичната топлофикация и топлинните счетоводители изравнителните сметки на софиянци за миналия отоплителен сезон. Удължава се и срокът за възражения по сметките до 30 септември, който принципно изтече на 31 август. Това съобщиха от ведомството в сряда, малко след старта на заседанието на парламентарната подкомисия за контрол на работата на енергийния регулатор, посветена на кашата със сметките за парно в София.

На него общинското дружество бе привикано да обясни как се е стигнало до оплакванията на гражданите. Изпълнителният директор на предприятието Александър Александров обясни, че изчисленията са точни и няма грешки при калкулирането на изравнителните сметки за парното. Още преди Министерството на енергетиката да обяви удължаването на срока за жалбите, той призова всички клиенти, които имат съмнения за сметките си, да подават възражения и да искат обяснения. За целта била създадена специална група, отговаряло се максимално бързо на хората.

Жалбите били под половин процент от абонатите

Александров посочи, че постъпилите при тях до 8 септември жалби срещу изравнителните сметки са 1953, от които 1157 са пренасочени за отговори към топлинните счетоводители. "С подадените пред омбудсмана над 200 жалби и 111 пред Комисията за енергийно и водно регулиране, оплакванията са от около половин процент от клиентите ни", каза Александров.

Той допълни, че ще бъдат проверени изравнителните сметки, предоставени от топлинните счетоводители, "но можем да гарантираме, че няма проблем с нашата билинг система", заяви шефът на общинското дружество.

Като потенциален проблем той посочи разминаването между даваните от топлинните счетоводители суми за връщане или доплащане и претендираните от топлофикацията, което той обясни с това, че дружествата за дялово разпределение не разполагат с информация за извършваните към топлофикацията плащания през отчитания период. "Работата на топлинните счетоводители е да подават информация за количествата и от там нататък е наша работа на база на тяхното разпределение да калкулираме какво реално дължат като суми клиентите като се вземе предвид цялата история на плащанията", коментира Александров.

Всички искат прости и ясни сметки

"Не казваме, че всичко е цветя и рози", заяви той пред журналисти. "Има едни специфичен момент – ретроактивното връщане (на сумите от намалението на цената на природния газ и топлинната енергия), което прави процеса по-трудно контролируем. Аз като директор на дружеството и като потребител също не съм щастлив от това, което става", заяви той.

По думите му дружеството ще иска от следващия отоплителен сезон промяна на общите условия за максимално опростени и разбираеми фактури. В момента била различна информацията за клиентите на месечно, прогнозно отчитане и равни месечни вноски.

Александров обясни още, че дружеството решило да върне надплатените заради поевтинелия газ суми още със сметката за юни, а не да изчакат изравнителната, "за да са равнопоставени хората и да им се помогне в момента на тежките последици от мерките срещу коронавируса". "А и имаше политическо говорене, че трябва максимално бързо да се възстановят парите на хората", призна той.

Три хвърчащи месеца

Шефът на дружеството и председателят на управителния му съвет Ивайло Епитропов обясниха и казуса със солидните суми по доплащане от абонатите с равни месечни вноски, които са общо 9 хиляди. Според двамата там също всичко е точно и до сегашните сметки се е стигнало заради промяна от този сезон на изравняването.

Те признаха, че имат комуникационни проблеми с обясненията по сметките и увериха, че се работи в тази посока.

Както по-рано през деня от дружеството обясниха пред Mediapool, проблемът е в това, че при клиентите на равни месечни вноски не съвпадат периодите на засичането на топлинните счетоводители и на топлофикацията за изравняването на плащанията. "Топлофикация София" отрече да има проблем с билинг системата, която е въведена през март 2020 г. като последния модул от ERP SAP система за цялостна поддръжка на ютилити компанията.

Разминаването е в това, че топлинните счетоводители като засичат топломерите след спирането на парното отчитат периода от 1 май на предходната година до края на април същата година. Например 01.05.2019 – 30.04.2020 г. Според данните на уредите се пресмята разликата между начислените прогнозни количества според потреблението предишния отоплителен сезон, умножават се по действащите в отчитания период цени на парното и се получават реално дължимите суми от потребителите – в повече или по-малко от платените от тях за миналия период.

При хората, предпочели по-удобните по принцип равни месечни вноски обаче, срокът за засичане е 1 август на предходната година – края на юли настоящата. Така всъщност се получава луфт от три месеца – май, юни и юли на текущата на отчитането година. По думите на Епитропов досега за тези три месеца са били прихващани прогнозни суми, тъй като е приключил реалният отчет. Така вместо да има 11 равни и 12-та изравнителна сметка за тези клиенти, три месеца останали за следващия отоплителен сезон.

Солено за клиентите спазване на счетоводни стандарти

Сега тази досегашна практика, която била нарушение на Закона за ДДС и на счетоводните стандарти, е прекратена и вече клиентите на равни вноски ще бъдат точно отчитани. Така големите за доплащане суми се получават, защото в това време - когато няма парно, начислената сметка е по-висока от реалната и дружеството досега е приспадало надплатени те суми от общата сметка. Сега това не се прави и дължимата сума остава висока.

"Просто казано: Договорили сме се да ми плащате 100 лв., а аз ви издавам фактура за 50 или 150 лв. Вече не е така", заяви Александров и обясни защо вече в сметките на хората с равни вноски се посочва само дължимата месечна вноска. По думите му ситуацията с тези три месеца ще се отрази догодина.

"Меродавни са калкулациите на "Топлофикация-София", декларираха представителите на общинското дружество и обещаха да отговарят бързо и  подробно на всеки подал жалба и да му обяснят фактурирането.

Националният омбудсман Диана Ковачева повдигна въпроса именно с неиздаването на фактури за клиентите, а изпращането само на съобщения към фактурите. Тя е предложила на енергийния регулатор да задължи дружеството да издава реални фактури на битовите си клиенти поне веднъж годишно.

"Абсолютно объркващи са разликите между окончателните съобщения към фактурите и изравнителните сметки, които хората получават. Информацията е в насипно състояние и нищо не се разбира то нея", заяви тя. По думите ѝ така се нарушава европейската директива за ясни сметки с графики.

Неясни, забавяни и необжалваеми сметки

Ковачева обръща внимание на КЕВР, че при по-мека зима и при по-ниски цени на природния газ изравнителните сметки са увеличени значително в сравнение с предишния сезон - даже и в сгради с предприети мерки за енергийна ефективност.

"Докато за високите мартенски сметки обяснението беше, че са формирани въз основа на прогнозно потребление, сега сумите би трябвало да са изчислени въз основа на реалното отчитане на уредите", отбеляза общественият защитник.

Та алармира и за получени изравнителни сметки след срока за рекламации и забавяне на хартиените известия за месечните фактури, върху които няма клеймо с датата на доставяне и хората губят правото си за обжалване или ползването на отстъпка при плащане навреме.

Епитропов призна, че има проблем с доставката на хартиените известия, но обясни, че дружеството смята да разшири функционалностите на сайта си и всички подробни данни за всеки абонат да са достъпни там.

Споделяне
Още по темата
Още от България