Още седмица е отворена изложбата с произведения на Роден

Христос и Магдалена. Гипс, отливка по мраморната фигура, 1894.

Само още една седмица - до 15 септември - ще е отворена голямата изложба с произведения на известния френски скулптор от края на деветнайсети и началото на двайсети век Огюст Роден (1840-1917), напомнят организаторите на изложбата от Националния музей за българско изобразително изкуство, които направиха възможно българската публика да се запознае с част от творчеството на големия скулптор.

Благодарение на сътрудничеството на Френското посолство в София и на Министерство на културата, както, разбира се, и на музея "Роден” в Париж, който безвъзмездно предостави 80 скулптури от гипс и бронз и 20 рисунки с молив и акварел на артиста, публиката има възможност да се докосне на живо до творбите на забележителния френски творец.

Изложбата се превърна в едно от най-посещаваните културни събития в България.

Досега около 50 000 любители на изящното изкуство (32 000 продадени билета) са се насладили на творбите на изящния майстор. Нещо повече, изложбата привлече посетители от целия свят, оставили думи на благодарност в книгата за впечатления.

Като българско-френски културен празник определи изложбата френският посланик Ксавие Лапер дьо Кабан при откриването ѝ. "Целта е да покажем как двете култури взаимно са си влияли и са се обогатявали", каза дипломатът.

Изложбата е организирана в шест секции. В първата секция зрителите имат възможност да се запознят с фигури от монументалната творба на Роден "Портите към ада". Между тях са прочутата композиция "Мислителят", която изобразява както Данте, така и автора като създател, и "Ева", вдъхновена от "Робите" на Микеланджело, "Свети Йоан Кръстител" и монументална версия на "Крачещият мъж", с тегло около половин тон.

Отделни елементи от творбите, са сред акцентите в раздела "Фрагментация на фигурите". "Минотавър", "Ирида", "Кентавърката" са между "илюстрациите" на ключовия за Роден метод асамблаж (съчетания от различни фигури или елементи от тях) в едноименния раздел от изложбата.

Кракът на "Мислителят", дясната ръка на "Музата на Уислър" и други се превръщат в самостоятелни скулптури, поставени върху специални постаменти в секцията "Ролята на цокъла".

След 1900 г. уголемяването заема значителна част от творчеството на Роден - показано е в петия раздел на "Метаморфози". Шестият е посветен на рисунките, които не са предназначени за публика и са показвани чак след 1900 г.

Споделяне
Още от Общество

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?