Танков влекач не успя да изтегли смачкания локомотив

Основна версия: Превишена скорост е причина за тежката влакова катастрофа

Не е ясно защо помощникът е управлявал влака, защо не е намалил и имал ли е локомотивът автоматична система за скоростта

Едва пристигналият на мястото танков влекач не успя да изтегли смачкания локомотив. Сн. БГНЕС

Превишена скорост поради грешка на машинистите е най-вероятната причина бързият власт София -Варна да дерайлира край гара Калояновец в събота, когато един човек загина, а 14 бяха ранени. Такава е основната версия на БДЖ, НКЖИ и разследващите, стана ясно от изявленията им в неделя.

Установено е също, че преди катастрофата композицията е била управлявана от ранения помощник-машинист, а не от загиналия машинист - 38-годишният Венко Тодоров от Пловдив, който според медицинската експертиза не е получил инфаркт непосредствено преди дерайлирането на влака.

Изпълнителният директор на БДЖ Християн Кръстев каза пред БНР, че при влизане в гарата сигнализацията е светела за отклонение, но машинистите не намалили скоростта до 40 км/ч., каквото е изискването, а само от 100 на 98 км/ч.

Самите машинисти не са си свършили работата, каза Кръстев. Устройството, през което е минал влакът, не е компютър и не може автоматично да намали скоростта на композицията, поясни той.

Скоростомерът на влака показва, че той се е движил със 100 км/ч, информираха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Пак оттам бе обявено, че може да се окаже, че помощник-машинистът е управлявал композицията, а не загиналият машинист.

Транспортният министър Данаил Папазов увери, че не е имало проблем с линията. "Това е най-новата гара, по европейски стандарти", коментира той.

Вагоните са разхвърляни по начин, по който не може влакът да се е движил с 40 км в час, добави министърът, който обаче предупреди, че това е личното му мнение и че очаква до няколко дни следователите да кажат за какво точно става дума и защо влакът се е движил с тази скорост.

Имал ли е локомотивът автоматична система за контрол на скоростта?

Всеки влак има автоматично управление на скоростта, което обаче водачът може да изключи поради различни причини. По информация от железопътния превозвач, машинистът е бил изключително опитен, а неговият помощник от няколко седмици е имал право да управлява влак, под надзора на машинист, се казва в съобщение на транспортното министерство.

Локомотивът вероятно не е снабден с автоматична система за контрол на скоростта, допусна пред БНР Петър Бунев - председател на железничарския синдикат към КНСБ. Той обясни, че всеки локомотив разполага с пътеводител, в който са описани всички гари и участъци, през които влакът трябва да премине, както и каква би трябвало да бъде скоростта.


"Той е един от старите локомотиви, които са чешките 43-та или 45-та серия, но няма никакво значение. Те са чешките. Мисля, че не са оборудвани с автоматична система за контролиране на скоростта, независимо от това, че новите участъци, които се правят по инфраструктурата, такава система се внедрява. Аз съм склонен да вярвам на това, което говорят специалистите, че проблемът е във високата скорост. Въпросът е дали не са видели знака за намаляване на скоростта, дали не са видели семафора, който казва, че се влиза в отклонение. Това може би до ден-два ще се разбере", каза Бунев.


По думите му машинистите разполагат с този пътеводител: "Това е задължително и това е едно от нещата, което го има във всеки един локомотив и няма как. Значи там може да не е описано да има временно намаление, което трябва в момента да се предвиди, но в крайна сметка се опира до това, че субективният фактор си е от значение, както и за шофьорите. А може пък накрая да излезе, че има и някаква техническа причина. Никой не може да каже в този момент още", изтъкна синдикалистът.

Шефът на НКЖИ Милчо Ламбрев потвърди пред бТВ, че влакът е "летял със 100 км/ч при влизането в района на гара Калояновец".

Охранителна камера от намиращ се наблизо обект е заснела инцидента. Кадрите са иззети от полицията.

Вероятно слънцето е заслепило машиниста и той не е видял семафора


Данните, установени при разследването, показват, че в 15.20 часа, когато слънцето бие много ниско, то е заслепило втория машинист и той не е могъл да види, че жп семафорът му показва зелена и жълта светлина. Това означава, че влакът трябва да отбие в друг коловоз и няма да продължи направо. Така машинистът не е разбрал, че трябва да намали скоростта от 100 на 40 км/ч, каквато е скоростта при отклоняване на движението. Железният път автоматично отклонява композицията и така се стига до инцидента – центробежните сили изхвърлят локомотива и четирите вагона след него. Те ще бъдат рязани на място за скрап.

Рано сутринта в неделя три от вагоните на композицията бяха махнати от релсите. Разрушени са релси и част от оборудването. Щетите от инцидента са около 2 млн. лева, според НКЖИ.


Предстои ремонт на чисто новия железопътен път, който беше пуснат в експлоатация преди едва два месеца.

Танков влекач не успя да изтегли смачкания локомотив

В неделя на гара Калояновец пристигна танков влекач на Българската армия, който да изтегли смачкания до неузнаваемост локомотив от релсите, но не успя, предаде БГНЕС.

Около час беше необходимо тежката верижна машина да пристигне на мястото на целта си. Въжето, с което беше завързан локомотивът и бе направен опит да бъде изтеглен, обаче се скъса като конец.

Според специалисти от армията, този танков влекач има мощност да тегли до 80 тона, колкото тежи и локомотивът на дерайлиралата композиция. Операцията на военните се оказа неуспешна.

Междувременно от болницата в Стара Загора информираха, че е готова експертизата от аутопсията на загиналия машинист. Съдебните лекари констатират тежка травма в гръдната клетка, но без съпътстващо заболяване като инфаркт или инсулт, заяви директорът на болницата Петрана Чакърова. Така отпада версията, че машинистът е получил инфаркт непосредствено преди дерайлирането на влака.

В лечебното заведение все още има настанени пострадали, които постепенно се възстановяват.

От общо 160 пътници, пътували с влака, ранените са около 10. Сред тях е и помощник – машинистът.

Това е най-тежката жп катастрофа в България от две десетилетия насам.

Директорът на БДЖ коментира, че ако локомотивът и вагоните бяха паднали от моста в реката, щеше да стане национална трагедия. "Не ми се мисли", заяви той. По думите му пострадалите ще бъдат обезщетени.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?