Основната заплата на софийските шофьори и ватмани - 1150 лева от април

Сн. БГНЕС, архив

Основната заплата на шофьорите на автобуси, тролеи и трамваи в София ще стане 1150 лева от 1 април. Увеличението за водачите на автобуси ще е над 20 на сто, а на тролеи и трамваи - 10%.

Това решиха общинските съветници извънредно в четвъртък. Предложението за ръст на възнагражденията беше внесено от кмета Йорданка Фандъкова след протести на водачи и политическо напрежение около недостига на шофьори, водещ до прекомерно много часове извънреден труд, както и неконкурентното възнаграждение в общинските дружества.

Повишението на заплатите засяга само водачите в общинските дружества "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт". То е по-високо за автобусните шофьори, тъй като тяхното основно възнаграждение в момента е по-ниско от това на ватманите и тролейбусните водачи. От първи април основните заплати в двете дружества първо ще се изравнят, а след това ще се повишат с 10 на сто.

Шофьорите от двете фирми ще получават и еднакъв бонус за добре свършена работа - 100 лева. С него, парите за стаж, за храна, приходите от продажба на билети и обезщетението за отпуск средното възнаграждение в двете дружества трябва да стане 1800 лева без часовете извънреден труд. Ако той е в законовите рамки, водачите могат да си докарват по около 200 лева допълнително, смятат от общината. От там твърдят, че в момента шофьорите взимат средно по 1800 лева с извънредната работа. Водачи обаче контрират, че такива пари си докарват само пенсионерите, които продължават да работят.

С по-високите основни заплати общината се надява да задържи шофьорите от градския транспорт и да привлече нови кадри за свободните в момента около 250 места за водачи.

Проблемът ще се задълбочи и след като до средата на годината "Столичен автотранспорт" поеме обслужването на още 12 линии, които в момента се обслужват от частния превозвач "Карат С". От 1 април общинското дружество вече осигурява автобуси и водачи за два от маршрутите, за които договор имаше частната фирма - крайградските 3 и 6. През юни и юли изтичат контрактите за линиите 1, 4, 5, 7, 8, 10, 14, 69, 70, 123, 204 и 306. Решението на общината е те да се поемат от общинския превозвач и това ще е допълнително предизвикателство при недостига от шофьори, коментира кметът Йорданка Фандъкова.

Тя добави, че към момента нощният транспорт, който също се обслужва с автобуси, остава. Тепърва обаче ще се мисли дали да не се даде на частен превозвач.

Очаквано въпросът със заплатите в транспорта беше единствената точка от дневния ред на заседанието на общинския съвет в четвъртък, която предизвика сериозен дебат. Той обаче мина основно в нападки дали управляващите от ГЕРБ, или опозицията от БСП са употребили политически проблемите на шофьорите и ватманите, които освен от ниски възнаграждения се оплакват и от лоши условия на труд.

Отново имаше изказвания и кой е направил повече за решаване на проблемите. Конструктивни предложения за още мерки за привличане на водачи почти липсваха. Имаше само декларации от страна на управляващите, че работата за решаване на проблемите в транспорта ще продължи, ще се водят и преговори за тригодишна програма за допълнително увеличаване на доходите не само на водачите, но и на останалите заети и в четирите транспортни дружества (плюс Центъра за градска мобилност и "Метрополитен").

Милка Христова от БСП предложи да се мисли за промени в правилата за даване на общинско жилище, за да се дава предимство на шофьорите от градския транспорт. Според нея те трябва да получават и бонус, когато децата им кандидатстват за детска градина.

В крайна сметка предложението за ръст на заплатите беше прието във варианта, предложен от Фандъкова, с единодушие. Трайчо Трайков от групата на "Реформаторския блок" заяви, че няма да гласува, тъй като е в конфликт на интереси. Причината била, че бил единственият правоспособен ватман в залата. Той разказа как преди време дори работел като такъв и взимал по-висока заплата от родители си инженери, взети заедно.

Още по темата
Още от България

Изненадани ли сте, че Антикорупционната комисия не откри нередности около "Апартаментгейт"?