Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Основната заплата на софийските шофьори и ватмани - 1150 лева от април

2 коментара
Сн. БГНЕС, архив

Основната заплата на шофьорите на автобуси, тролеи и трамваи в София ще стане 1150 лева от 1 април. Увеличението за водачите на автобуси ще е над 20 на сто, а на тролеи и трамваи - 10%.

Това решиха общинските съветници извънредно в четвъртък. Предложението за ръст на възнагражденията беше внесено от кмета Йорданка Фандъкова след протести на водачи и политическо напрежение около недостига на шофьори, водещ до прекомерно много часове извънреден труд, както и неконкурентното възнаграждение в общинските дружества.

Повишението на заплатите засяга само водачите в общинските дружества "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт". То е по-високо за автобусните шофьори, тъй като тяхното основно възнаграждение в момента е по-ниско от това на ватманите и тролейбусните водачи. От първи април основните заплати в двете дружества първо ще се изравнят, а след това ще се повишат с 10 на сто.

Шофьорите от двете фирми ще получават и еднакъв бонус за добре свършена работа - 100 лева. С него, парите за стаж, за храна, приходите от продажба на билети и обезщетението за отпуск средното възнаграждение в двете дружества трябва да стане 1800 лева без часовете извънреден труд. Ако той е в законовите рамки, водачите могат да си докарват по около 200 лева допълнително, смятат от общината. От там твърдят, че в момента шофьорите взимат средно по 1800 лева с извънредната работа. Водачи обаче контрират, че такива пари си докарват само пенсионерите, които продължават да работят.

С по-високите основни заплати общината се надява да задържи шофьорите от градския транспорт и да привлече нови кадри за свободните в момента около 250 места за водачи.

Проблемът ще се задълбочи и след като до средата на годината "Столичен автотранспорт" поеме обслужването на още 12 линии, които в момента се обслужват от частния превозвач "Карат С". От 1 април общинското дружество вече осигурява автобуси и водачи за два от маршрутите, за които договор имаше частната фирма - крайградските 3 и 6. През юни и юли изтичат контрактите за линиите 1, 4, 5, 7, 8, 10, 14, 69, 70, 123, 204 и 306. Решението на общината е те да се поемат от общинския превозвач и това ще е допълнително предизвикателство при недостига от шофьори, коментира кметът Йорданка Фандъкова.

Тя добави, че към момента нощният транспорт, който също се обслужва с автобуси, остава. Тепърва обаче ще се мисли дали да не се даде на частен превозвач.

Очаквано въпросът със заплатите в транспорта беше единствената точка от дневния ред на заседанието на общинския съвет в четвъртък, която предизвика сериозен дебат. Той обаче мина основно в нападки дали управляващите от ГЕРБ, или опозицията от БСП са употребили политически проблемите на шофьорите и ватманите, които освен от ниски възнаграждения се оплакват и от лоши условия на труд.

Отново имаше изказвания и кой е направил повече за решаване на проблемите. Конструктивни предложения за още мерки за привличане на водачи почти липсваха. Имаше само декларации от страна на управляващите, че работата за решаване на проблемите в транспорта ще продължи, ще се водят и преговори за тригодишна програма за допълнително увеличаване на доходите не само на водачите, но и на останалите заети и в четирите транспортни дружества (плюс Центъра за градска мобилност и "Метрополитен").

Милка Христова от БСП предложи да се мисли за промени в правилата за даване на общинско жилище, за да се дава предимство на шофьорите от градския транспорт. Според нея те трябва да получават и бонус, когато децата им кандидатстват за детска градина.

В крайна сметка предложението за ръст на заплатите беше прието във варианта, предложен от Фандъкова, с единодушие. Трайчо Трайков от групата на "Реформаторския блок" заяви, че няма да гласува, тъй като е в конфликт на интереси. Причината била, че бил единственият правоспособен ватман в залата. Той разказа как преди време дори работел като такъв и взимал по-висока заплата от родители си инженери, взети заедно.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. edin.drug
    #2

    Доцентите получават по-малко! Не ви е срам - това си е чист комунизъм. Пролетариатът е вашия авангард.

  2. Alexander97
    #1

    Икономика по Фандъково-Борисовски: По-добре шофьор със средно образование отколкото учител с висше! Гербери, за нищо не ставате! Жалкари, първа степен!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.