Оспорвана битка за 600 млн. лв. за пътно поддържане

Договорите ще са за 5 години, поскъпват с 20%, готви се навлизането на "Джи Пи Груп"

Търгът ще осигури 600 млн. лв. и работа за пет години на спечелилите го, сн. БГНЕС

Задава ли се оспорвана надпревара между компаниите в пътния бранш за разпределянето на 600 млн. лв. за поддържането на пътищата или всичко е предварително договорено между големите играчи и малките фирми по места? Отговорът на този въпрос се очаква да стане ясен до края на годината или най-късно в началото на 2019 г.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) най-после пусна дълго чаканите от бранша търгове.  Министърът на регионалното развитие Николай Нанков беше обещал поръчките да бъдат обявени най-късно до края на 2017 г., но се забавиха с близо половин година по неясни причини. Това породи напрежение в бранша и слухове за договорки с любими до властта компании.

Според представители на пътния бранш, след като с лекота печели голяма част от инфраструктурните поръчки с еврофинансиране, сега "Джи Пи Груп" се готви да навлезе решително и в този сектор. За компанията, по думите на премиера Бойко Борисов, има "витаещи" съмнения, че е свързана с шефа на "Лукойл България" и на Българската газова и петролна асоциация Валентин Златев.

При търговете преди четири години в този сектор навлязоха нови компании, изземвайки територии на Васил Божков и "Трейс" на Николай Михайлов. Сред тях бяха  фирми, свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски и Румен Гайтански – Вълка, както и Николай Иванов, шеф на "Юпитер 05", който за кратко беше акционер във ФК "Левски", както и неизвестният за широката публика Иво Михайлов.

Забавянето на поръчките за пътното поддържане е необяснимо и предвид факта, че голяма част от сегашните договори изтичат в края на годината. Освен това не се откриват и съществени промени в тръжните условия спрямо преди четири години.

Новото е, че се увеличава срокът на договорите с пътноподдържащите фирми. Вместо 4-годишни, каквито бяха до момента, новите ще са за 5 години.

Поскъпва и пътната поддръжка, като увеличението на цените е средно с около 20 на сто. При 91 млн. лв. средно на година по старите договори, сега предложението е за 109.5 млн. лв. годишно. Според фирми увеличението не е голямо, защото през изминалите четири години цената на битума е била средно около 600 лв./т, докато сега поскъпва и вече е 800 лв./т. Тенденцията е към поскъпване на горивата и никой не може да каже какво ще се случи след пет години, коментират от бранша. По тази причина, според тях, това дава предимство на "Джи Пи Груп" по линия на свързаността ѝ с шефа на "Лукойл".

Двойно повече са и планираните средства за мантинели – от 20 на 40 млн. лв. Именно поръчката за ограничителните системи за пътищата дава основание да се очаква оспорвана надпревара за разпределянето на гарантираните милиони от държавния бюджет. Ден преди отварянето на офертите поръчката е обжалвана от "Пътперфект" ЕАД, показва регистърът на Комисията за защита на конкуренцията.

В тръжните условия не е заложено увеличаване на гаранционните срокове за кърпенето на дупките и ремонта на пътищата, както обещаваше министър Нанков. Той се закани да промени политиката по отношение на пътищата – от кърпене към цялостен ремонт, след влизането в сила на тол системата. Според обещанията му това трябва да стане от следващата година и съвпада с изпълнението на новите договори.

Гарантирани пари за 5 години напред

Търговете за поддържане на пътища се чакат с нетърпение от бранша, защото това са гарантирани пари и работа за пет години напред. Затова прогнозите са в тях да се включат всички в бранша. Обикновено това са обединения между големите в пътния бранш и по-малки местни фирми.

Освен това в последните години се наложи практика на пътноподдържащите фирми да се възлагат и допълнителни поръчки без търг и конкурс и така се разпределят по не особено прозрачен начин още между 100 и 300 млн. лв. годишно от държавния бюджет.

Така например през тази година без търг беше възложен ремонтът на част от магистрала "Тракия" на пътноподдържащата държавна фирма "Автомагистрали", която на своя страна го превъзложи на "ИСА 2000".

Въпреки това натрупаният досега опит показва, че за някои от лотовете няма голям интерес и има по един кандидат. Обясненията са голямата дължина на пътната мрежа в съответната област и липсата на местни играчи.

Обществените поръчки

Пътната агенция е обявила шест обществени поръчки за пътното поддържане – по една за всеки регион. Отделно всяка поръчка е разделена на обособена позиция, която обхваща по една област в съответния регион.

Първата пусната поръчка е за Североизточния регион и първоначално срокът за изпълнение е бил 4 години, но в последствие е удължен на 5 години. Това е и най-скъпата поръчка с прогнозна стойност от 120.4 млн. лв.

След това са обявени поръчките за останалите региони – Северозападният (86.8 млн. лв.), Северен централен (74.4 млн. лв.), Югозападен (98.6 млн. лв.), Югоизточен (72.9 млн. лв.) и Южен централен (94.7 млн. лв.). Разликата в цените идва от километрите пътна мрежа, която трябва да се поддържа и трудностите за това през зимата в определени участъци.

Срокът за подаване на офертите за четири от поръчките изтича в 17:30 часа на 23 юли, а за Южен централен и Югоизточния региони - три дни по-късно.

Условията

Кандидатите за поддържане на пътищата могат да участват за всички позиции по търговете. Не се изисква от тях да доказват икономическото и финансовото си състояние. Според едни  това се прави с цел да се даде възможност и на малки фирми да участват. Други обаче се на мнение, че по този начин се дава път да навлязат фирми, които нямат нищо общо с бранша.

От кандидатите се изисква обаче да имат опит в поддържането на поне 250 км пътища през последните 5 години.

Освен това те трябва да имат и техника – валяци, асфалтополагащи машини, автокран, роторен снегорин, храсторези, резачки и т.н. Преди да бъде сключен договорът с избрания изпълнител по съответната позиция, техниката ще бъде проверена от АПИ. При липса, няма да бъде подписан договорът.

Както преди четири години, така и сега пътната агенция е определила и пределни единични цени за видовете работа. Този подход беше възприет, след като по време на първото правителство на ГЕРБ през 2010 г. бяха дадени високи цени за косене на трева или рязане на дърво за сметка на пълненето на дупки например.

Сега за кърпене на дупка ще се плаща от 22.55 лв./кв. м  до 45.80 лв./кв. м в зависимост от дебелината на полагания асфалт и начина на изпълнение – ръчно или машинно.

Една от най-високите цени е за ремонт на плочест водосток, който може да достигне до 13 000 лв./м. Изтеглянето на аварирал автомобил ще струва 208 лв.

За ръчно косене на трева ще се плаща не повече от 70 лв./дка. Поставянето на тоалетна на пътя не може да бъде по-скъпо от 150 лв., а почистването му от 33 лв. През последните години монтираните подвижни тоалетни на магистрала "Тракия" често бяха обект на кражби. За ремонт на паваж ще се плаща по 135 лв./кв.м, докато за машинно полагане на асфалт с дебелина 4 см – 179 лв./тон.

Кандидатите не могат да дават по-високи от определените от АПИ пределни цени. Ако това се случи, ще бъдат отстранени от търга.

Търси се икономически най-изгодната оферта

Икономически най-изгодната оферта е критерият за избор на победител. Ще се гледа съотношението качество/цена.

Ценовото предложение е с тежест от 60 точки, докато за качеството ще се дават 40 точки.

Амбицията на пътната агенция е изпълнителите да са ясни до края на годината. Причината е, че част от сегашните договори изтичат тогава, а останалите през следващата.

Това е малко вероятно да се случи, защото досегашният опит е показал, че почти винаги има обжалване на търговете.

Ако се стигне до такъв развой, най-вероятно договорите със сегашните изпълнители ще бъдат удължени до избора на нов.

Споделяне
Още от Бизнес