ОССЕ: Полската обществена телевизия е пристрастна в полза на президента Дуда

Анджей Дуда

Полската обществена телевизия ТVP не е изпълнила задължението си по закон да осигурява балансирано и непредубедено отразяване на кампанията за президентските избори в страната, смята Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ), предаде ДПА.

ТVP е "действала като кампаниен инструмент в полза на действащия президент" и е "отразявала ограничено и често негативно главния претендент", каза на пресконференция във Варшава Томас Бозеруп - ръководител на специалната мисия на ОССЕ за изборите в Полша.

Националният съвет за електронните медии KKRiT не е следил независимо кампанията, "въпреки че има мандат да прави това", каза Бозеруп.

ТVP беше многократно и широко критикувана, че е пропагандно оръдие на управляващата консервативна партия "Право и справедливост" (ПиС), от идването ѝ на власт в края на 2015 г.

Смята се, че отразяването по ТVP е било дирижирано от Яцек Курски - член на управителния съвет на медията и бивш политик от ПиС, който се ползва със силната подкрепа от лидера на ПиС и най-влиятелен политик в Полша Ярослав Качински.

По време на кампанията главното вечерно предаване по ТVP "Вядомошчи" представяше сегашния държавен глава Анджей Дуда като достоен държавник, който работи за благото на страната, докато Рафал Тшасковски - кметът на Варшава, и негов главен съперник, беше представян в контекст на лошо управление, шуробаджанащина и причиняване на вреди на полските национални интереси.

Според проучване на фирмата за медиен мониторинг PSMM за сп. "Прес", между 3 и 6 юни във "Вядомошчи" са били излъчени 227 материала за кандидатите на президентските избори.

Материалите за Дуда са били 97, като 94 са били преобладаващо положителни, а три - неутрални.

От 67 материала за Тшасковски, 58 са били критични и нито един не е бил положителен.

В анализирания период има заглавия като "Тшасковски се отказа от честността", "Празните обещания на Тшасковски", "Разточителни заплати за заместниците на Тшасковски".

За Дуда заглавията са с различен оттенък: "Дуда: Залагам на прополска политика", "Положителни ефекти от плана на Дуда".

На 15 юни "Вядомошчи" излъчи материал под заглавие "Ще отмъкне ли Тшасковски 200 милиарда от поляците?", в който медията внушава, че истинската лоялност на кандидата може да е към нещо извън Полша.

Днес специалната мисия на ОССЕ за демократични институции и човешки права посочи също, че в някои материали е имало явни ксенофобски и антисемитски нюанси.

Вчера Дуда спечели първия тур на президентски избори с 43,7 процента от гласовете, а Тшасковски получи 30,3 на сто.

Двамата ще се срещнат на балотаж на 12 юли.

Споделяне
Още по темата
Още от Европа

Как оценявате изявите на главния прокурор в Twitter?